Enelogic.com

Heb je ideeën hoe wij Enelogic kunnen verbeteren?

You've used all your votes and won't be able to post a new idea, but you can still search and comment on existing ideas.

There are two ways to get more votes:

• When an admin closes an idea you've voted on, you'll get your votes back from that idea.
  • You can remove your votes from an open idea you support.
  • To see ideas you have already voted on, select the "My feedback" filter and select "My open ideas".
(thinking…)

Enter your idea and we'll search to see if someone has already suggested it.

If a similar idea already exists, you can support and comment on it.

If it doesn't exist, you can post your idea so others can support it.

Enter your idea and we'll search to see if someone has already suggested it.

• Hot ideas
  • Top ideas
  • New ideas
  • My feedback
  1. Het tonen van trends bij Altijd aan apparatuur, piekafname en vergelijking

Het tonen van trends bij Altijd aan apparatuur, piekafname en vergelijking
    dit kan motiverend werken bij dalende of stijgende trend

42 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Sign in with: facebook google
    Signed in as (Sign out)
    You have left! (?) (thinking…)
    0 comments  ·  Dashboard menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Bedankt voor dit erg mooie idee Sander! We zetten deze nu even op “Ter beoordeling”, zodat andere gebruikers hun stem kunnen uitbrengen en reacties kunnen achter laten. Dit is zeker iets wat er moet gaan komen…

2. Enelogic meets MinderGas

Integratie van enelogic en mindergas.nl (met zelfde functionaliteiten voor elektra). Als je dan handmatig ook nog de opbrengst van zonnepanelen kunt toevoegen en de prognoses in leuke grafiekjes kunt weergeven - nou dan heb je echt een killer-app.

41 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    4 comments  ·  API en derde partijen  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →
  3. Weergave daglichturen / zoninstraling

Voor het elektraverbruik is het handig om daglichturen per maand te weten.

41 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    1 comment  ·  Verbruik menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Het weergeven van deze (weer)statistieken staat nog niet op onze korte termijn planning, daarom laat ik dit idee staan op de status “Ter beoordeling”.

Heb je aanvullende feedback? Reageer dan hieronder!

4. Vriendenblokje - Vrienden vinden bij jou in de buurt door jezelf bekend te maken

Toevoegen van de optie om (bijvoorbeeld op postcode) toestemming te verlenen om als vriend gevonden te kunnen worden.

Toelichting:
    Nu kunnen alleen vrienden vriend worden als ze van elkaar weten dat ze Enelogic gebruiken en dus: Elkaar kennen. Wellicht zijn er in jouw buurt meerdere potentiële vrienden. Echter je weet niet dat ze Enelogic gebruiker zijn. Privacy belemmert een derde (Enelogic in dit geval) deze mensen te koppelen/cq op elkaar te wijzen.

Als je nu zelf toestemming geeft dat je best vriend wilt zijn kan een ander je vinden. Als dan bv de postcode en het woningtype (als voorbeeld) klopt…

39 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    6 comments  ·  Dashboard menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Bedankt voor je idee van bijna 1 jaar geleden Ilse. Voor de volledigheid, dit idee is nog niet uitgevoerd. We zetten dit idee nu op “Ter Beoordeeling” zodat iedereen zijn reactie kan geven. We kijken uit naar jullie reacties.

5. Draadloze P1 poort uitlezer met WiFi

Dat WiFi onbetrouwbaar zou zijn is m.i. een overtrokken, en dan nog. Als je dit in de voorwaarden opneemt wat is dan het probleem, het is aan de klant om het risico van gemiste data te nemen. Powerline adapters maken het ook weer duurder en je moet er ook maar de ruimte voor hebben.

39 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    6 comments  ·  YouLess  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →
  6. Completer overzicht per relevante periode met vermelding van eenheden op de downloads

Op de huidige downloads ontbreken de eenheden bij de getallen waardoor het achteraf onduidelijk is of die in KWh, m3, of € staan.
    Ook ontbreken de getallen van het totale verbruik en teruglevering per relevante periode (jaar/maand/week,dag), terwijl die wel op de website staan vermeld.
    Vanwege deze tekortkoming maak ik nu per relevante periode ook screenshots, zodat ik ook deze gegevens achteraf nog kan raadplegen.
    Het zou handig zijn als als deze gegevens ook staan vermeld op de downloads, uiteraard indien dit technisch mogelijk is

36 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    5 comments  ·  Algemeen  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Dit zou inderdaad een mooie uitbreiding zijn van de huidige export. Wellicht bieden we deze mogelijkheid aan in een toekomstige versie van het dashboard.

Mocht je als medegebruiker hier ook oren naar hebben, breng dan snel je stem uit!

7. Import van zonnestroomdata vanuit .csv bestand

Importeren van eigen zonnestroom/windenergie productiegegevens als xls of csv bestand.

34 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    2 comments  ·  API en derde partijen  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Een lastig punt, maar wel een mooie uitbreiding.
    Om deze reden krijgt dit item de status “Ter beoordeling”.

Onze focus ligt momenteel ergens anders, maar wellicht bieden we deze mogelijkheid aan in een toekomstige versie van het dashboard.

Mocht je als mede gebruiker hier oren naar hebben, breng dan snel je stem uit!

8. API voor zelf uploaden data naar Enelogic

Ik lees nu zelf de P1 uit naar mijn PI (Domoticz). Zo graag deze data kunnen uploaden als live data naar Enelogic. Lijkt me toch een simpele aanpassing om een API beschikbaar te maken waarmee je data kan sturen naar Enelogic?

33 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    2 comments  ·  API en derde partijen  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Bedankt voor je idee Michel! Voor zakelijke klanten (voornamelijk grootverbruikmeters) bieden we dit nu aan voor 10 euro / meter / maand.

We hebben nog geen plannen om dit ook openbaar aan te gaan bieden, tenzij we hier een abonnement voor kunnen vragen.

Ik zet het idee daarom even “Ter beoordeling” en we kijken uit naar aanvullende ideeën, vooral hoeveel we zouden mogen vragen voor zo’n functie!

9. Live uitlezer - meterstanden "bufferen" als er even geen internet is

Als jullie in de toekomst een revisie van de P1 uitlezer in de planning hebben. Wellicht overwegen om een interne data buffer van 1 dag of 1 week te maken.

In het geval van uitval van internet of een slechte draadloze verbinding kan hiermee verlies van data worden voorkomen zodat er geen gaten in de logging zitten.

Vandaag had ik ondanks dat ik gewoon internet had ineens een gat van 1 uur.

33 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    5 comments  ·  YouLess  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Dit zou inderdaad een mooie verbetering zijn van het dashboard.

Zoals Said aangeeft dienen wij hier nog wel op in te haken. Dit is helaas makkelijker gezegd dan gedaan.

Momenteel ligt onze focus even ergens anders, maar wellicht een mooie uitbreiding voor de toekomst.

Mocht je als mede gebruiker hier oren naar hebben, breng dan snel je stem uit!

10. Actuele verbruiksgrafiek voor gas

Voor elektra wordt het live verbruik weergeven, ik zou dit ook graag willen zien voor mijn gasmeter. Bijvoorbeeld als een blokje op het Dashboard. In het geval een gebruiker een (D)SMR 5.0 gasmeter heeft of in geval deze wordt uitgelezen via het spiegeltje op de gasmeter kan het live verbruik interessant zijn.

32 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    3 comments  ·  YouLess  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →
  11. stroomuitval

Onlangs kreeg ik een melding dat mijn "always on" verbruik ongebruikelijk hoog was, waarvoor dank: de deur van de koelkast was blijven openstaan. Krijg ik ook een bericht wanneer het verbruik 0 is? In ons vakantiehuis in Frankrijk is afgelopen week twee keer de hoofdschakelaar eruit gegaan vanwege blikseminslag in de buurt. Dat kan natuurlijk ook in Nederland gebeuren, wanneer we er niet zijn.

31 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    0 comments  ·  Verbruik menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Het is niet lastig om te bepalen wanneer een verbruik nul is, wel is het lastig om te bepalen of dit komt door dat er teruglevering plaats vindt of dat de stroom uitgevallen is.

Om deze reden is dit (nog) niet geïntroduceerd in het dashboard. Als ons algoritme verbeterd wordt kunnen wij deze notificaties wellicht ook aanbieden.

Voorlopig zetten we de status op “ter beoordeling”, mocht je als mede gebruiker een dergelijke functionaliteit wensen, breng dan snel je stem uit.

12. Gemiddelde leeftijd / gezinssamenstelling vragen in Gebouwprofiel

Als de leeftijd hoger wordt gaat de behoefte aan warmte ook omhoog. Dus ga de leeftijd ook gebruiken en een pijl datum is pensioen leeftijd dan ben je vaker thuis. dit alles met elkaar geeft een hoger gas verbruik dan gemiddeld.

Voorstel voor nieuwe groepen (of iets soortgelijks):
    - Jonge alleenstaande
    - Jong paar zonder kinderen
    - Gezin met alleen jonge kinderen
    - Gezin met jonge en oude kinderen
    - Gezin met alleen oude kinderen
    - Middelbaar paar zonder kinderen
    - Ouder paar zonder kinderen
    - Middelbare alleenstaande
    - Oudere alleenstaande

30 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    5 comments  ·  Gebouwprofiel menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Een zeer praktisch en herkenbaar idee, hartelijk bedankt voor de toevoeging!

De statistieken zullen we hier op korte termijn niet op gaan aanpassen, omdat we onze Gebouwgroepen net hebben geoptimaliseerd.

Maar we nemen dit zeker mee in de volgende versie en gaan er misschien voor kiezen om deze vraag alvast in te bouwen om deze data te verzamelen. Als we de Gebouwgroepen dan aanpassen, kunnen we direct de data gebruiken om je statistieken te verbeteren.

13. Kalender om naar datum te springen in grafiek

Het zou handig zijn als je bij verbruik een kalender had zodat je bv van de maandag naar de vorige week maandag zou kunnen kiezen zonder dat je via de pijltjes toetsen 7x terug moet misschien kunnen jullie daar iets mee met vriendelijke groet
    R.v.d.Laan

30 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    2 comments  ·  Verbruik menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

In het Dashboard is het ondertussen mogelijk om door middel van de kalender naar een bepaalde datum te springen.
    We wachten de feedback af die we hier op krijgen en kijken dan of het iets is om dit ook in te bouwen in de grafieken.
    Geef gerust je feedback over de huidige implementatie voor het Dashboard!

14. Datum bij tariefwijziging

Ook dit jaar zijn tarieven gewijzigd. Als ik het tarief aanpas, geldt dat ook met terugwerkende kracht. Het zou fijn zijn als het mogelijk is om een ingangsdatum op te geven en de oude waarden te handhaven tot die datum.

27 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    1 comment  ·  Gebouwprofiel menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →
  15. Meterstanden per seconde (of 10 sec) opslaan ipv per minuut

De zogenaamde "P1 poort" van de slimme meter geeft iedere 10 seconden een update over het verbruik (voor de (D)SMR 5.0 versie vanaf 2017 is dit zelfs per seconde!).

In de grafieken in het Verbruik menu worden standaard de meterstanden per 5 minuten weergeven. Als je inzoomt in de grafiek of het onderaan hard instelt op "Per minuut" worden de minuutwaarden ook weergeven.

Mijn vraag is, of jullie ook de meterstanden per 10 seconden (of zelfs per seconde) kunnen gaan opslaan voor nog meer nauwkeurigheid.

26 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    3 comments  ·  YouLess  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Op zich staan we hier niet (meer) negatief tegenover. Het opslaan van 6x zoveel data vraagt natuurlijk wel een ander prijsmodel.

We zijn daarom feedback aan het verzamelen en kijken uit naar meer input! Hoeveel mag dit kosten?

16. Gebouwoppervlakte kunnen invoeren

Nu kun je in het huisprofiel opgeven wat voor type woning je hebt, maar zou het niet accurater zijn als je ook het aantal vierkante meters kunt opgeven? Als je in een klein appartement/huis woont dan gebruik je minder gas en energie wanneer je in een groter appartement/huis.

24 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    3 comments  ·  Gebouwprofiel menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Bedankt voor het idee Oscar!

“Vroeger” vroegen we inderdaad ook de oppervlakte en inhoud van een woning, maar veel gebruikers voerden dit jammer genoeg verkeerd in. Ook hebben we nog een tijdje een BAG data (Kadaster) koppeling gehad, maar dat bleek ook niet in alle gevallen even nauwkeurig.

Desondanks zetten we dit idee Ter beoordeling, zodat iedereen hier feedback op achter kan laten.

17. Nacht ( laag ) verbruik monitoren.

Beste,

Is het mogelijk om het nacht verbruik ( 23:00 t / m 07:00 ) apart te monitoren.
    Mijn nacht ( laag ) verbruik is nu 0,97 Kwh per 8 uur.
    ik hoor het wel van je als dit kan.

Met vriendelijke groet,

Ron

23 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)

Bijvoorbeeld het monitoren van het energieverbruik tijdens werkuren (voor bedrijven) vs energieverbruik als er niemand is.

Of het monitoren van het verbruik als er iemand thuis is en als er niemand thuis is.

We zijn er nog niet helemaal uit en daarom laat ik dit idee op “Ter beoordeling” staan.

We kijken uit naar meer input!

18. Live grafiek realtime bijwerken

Ik heb een Enelogic P1 poort uitlezer en op dit moment werkt enkel het kleine grafiekje iedere 10 seconden bij. Ik zou ook graag zien dat de andere gegevens realtime worden bijgewerkt, zodat ik niet steeds op de refresh knop naast de Dag knop moet drukken.

23 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)

Het maken van een auto-refresh functie staat nog niet op onze korte termijn planning, daarom laat ik dit idee staan op de status “Ter beoordeling”.

Heb je aanvullende feedback? Reageer dan hieronder!

19. Verbetering financieel model, saldering, vaste kosten

Het goed modeleren van je eigen tarieven in de huidige opzet vraagt nogal wat creativiteit van de gebruiker.
    Voorstel (2 delen):
    a. Geef ieder tarief een tijdstoewijzing (wanneer is deze geldig), zodat je bij overgang naar andere leverancier, wijziging kosten netbeheerder of fiscale veranderingen de financiele berekening blijft kloppen.

b. de salderingsregels zijn nu niet goed bruikbaar. Dit wordt in de toekomst steeds belangrijker. Denk voor nu aan hoog/laag tarief saldering en hoe wordt e.e.a. verrekend als je in de salderingsperiode meer teruglevert als dat je verbruikt ,

23 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    2 comments  ·  Algemeen  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Bedankt voor de interessante input!
    We zijn het vooral eens met punt b, hier dienen steeds meer mensen rekening mee te houden.

Voorlopig plaatsen we deze ter beoordeling en zullen deze dan ook zeker meenemen in het overleg omtrent een nieuwere versie van het dashboard.

Mocht je als medegebruiker hier oren naar hebben, breng dan snel je stem uit.

20. Data gisteren ook in Week-, Maand- en Jaargrafiek

In de Daggrafiek kijk ik naar mijn verbruik van gisteren, in de Week-, Maand- en Jaargrafiek is echter enkel het verbruik van eergisteren bekend. Ik zou hier ook graag het verbruik van gisteren in willen zien.

20 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    1 comment  ·  Verbruik menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →
  • Don't see your idea?

Feedback and Knowledge Base