Enelogic.com
169 results found
-
stroomuitval
Onlangs kreeg ik een melding dat mijn "always on" verbruik ongebruikelijk hoog was, waarvoor dank: de deur van de koelkast was blijven openstaan. Krijg ik ook een bericht wanneer het verbruik 0 is? In ons vakantiehuis in Frankrijk is afgelopen week twee keer de hoofdschakelaar eruit gegaan vanwege blikseminslag in de buurt. Dat kan natuurlijk ook in Nederland gebeuren, wanneer we er niet zijn.
31 votesHet is niet lastig om te bepalen wanneer een verbruik nul is, wel is het lastig om te bepalen of dit komt door dat er teruglevering plaats vindt of dat de stroom uitgevallen is.
Om deze reden is dit (nog) niet geïntroduceerd in het dashboard. Als ons algoritme verbeterd wordt kunnen wij deze notificaties wellicht ook aanbieden.
Voorlopig zetten we de status op “ter beoordeling”, mocht je als mede gebruiker een dergelijke functionaliteit wensen, breng dan snel je stem uit.
-
in het overzicht verbruik selectie op datum/termijn maken
het zou prettig zijn om in het verbruikersmenu een keuze te kunnen maken op een specifieke datum range.
Als je contract ingaat gaat dat gepaard met datum aanvang contract en einde contract. Vaak jaarcontracten met een opgegeven verwacht verbruik.
Je kunt dan in een oogopslag je verbruik zien en controleren of je nog in het verwacht verbruik zit.
Bij de jaarlijkse afrekening van je energieleverancier kun je dan ook eenvoudig controleren of het verbruik overeenkomt
31 votes -
Verbetering financieel model, saldering, vaste kosten
Het goed modeleren van je eigen tarieven in de huidige opzet vraagt nogal wat creativiteit van de gebruiker.
Voorstel (2 delen):
a. Geef ieder tarief een tijdstoewijzing (wanneer is deze geldig), zodat je bij overgang naar andere leverancier, wijziging kosten netbeheerder of fiscale veranderingen de financiele berekening blijft kloppen.b. de salderingsregels zijn nu niet goed bruikbaar. Dit wordt in de toekomst steeds belangrijker. Denk voor nu aan hoog/laag tarief saldering en hoe wordt e.e.a. verrekend als je in de salderingsperiode meer teruglevert als dat je verbruikt ,
30 votesBedankt voor de interessante input!
We zijn het vooral eens met punt b, hier dienen steeds meer mensen rekening mee te houden.Voorlopig plaatsen we deze ter beoordeling en zullen deze dan ook zeker meenemen in het overleg omtrent een nieuwere versie van het dashboard.
Mocht je als medegebruiker hier oren naar hebben, breng dan snel je stem uit.
-
Gemiddelde leeftijd / gezinssamenstelling vragen in Gebouwprofiel
Als de leeftijd hoger wordt gaat de behoefte aan warmte ook omhoog. Dus ga de leeftijd ook gebruiken en een pijl datum is pensioen leeftijd dan ben je vaker thuis. dit alles met elkaar geeft een hoger gas verbruik dan gemiddeld.
Voorstel voor nieuwe groepen (of iets soortgelijks):
- Jonge alleenstaande
- Jong paar zonder kinderen
- Gezin met alleen jonge kinderen
- Gezin met jonge en oude kinderen
- Gezin met alleen oude kinderen
- Middelbaar paar zonder kinderen
- Ouder paar zonder kinderen
- Middelbare alleenstaande
- Oudere alleenstaande30 votesEen zeer praktisch en herkenbaar idee, hartelijk bedankt voor de toevoeging!
De statistieken zullen we hier op korte termijn niet op gaan aanpassen, omdat we onze Gebouwgroepen net hebben geoptimaliseerd.
Maar we nemen dit zeker mee in de volgende versie en gaan er misschien voor kiezen om deze vraag alvast in te bouwen om deze data te verzamelen. Als we de Gebouwgroepen dan aanpassen, kunnen we direct de data gebruiken om je statistieken te verbeteren.
-
Plaatsen van een fictieve accu in het dasboard.
Door een fictieve accu te laden met terug geleverde stroom tot deze vol is, en daarnaast een extra terug lever meter, en een verbruiks meter kan inzichtelijk gemaakt worden of een accu rendabel is.
Alle info die nu beschikbaar is geeft geen werkelijk beeld van de haalbaarheid van een accu.29 votes -
nu kan ik een jaar bekijken. Ik zou graag de laatste 12 maanden willen terugkijken.
in april zou ik graag de 12 maanden ervoor willen zien.
Idealiter ook vandaag de laatste 52 weken ervoor.28 votes -
Gebouwoppervlakte kunnen invoeren
Nu kun je in het huisprofiel opgeven wat voor type woning je hebt, maar zou het niet accurater zijn als je ook het aantal vierkante meters kunt opgeven? Als je in een klein appartement/huis woont dan gebruik je minder gas en energie wanneer je in een groter appartement/huis.
26 votesBedankt voor het idee Oscar!
“Vroeger” vroegen we inderdaad ook de oppervlakte en inhoud van een woning, maar veel gebruikers voerden dit jammer genoeg verkeerd in. Ook hebben we nog een tijdje een BAG data (Kadaster) koppeling gehad, maar dat bleek ook niet in alle gevallen even nauwkeurig.
Desondanks zetten we dit idee Ter beoordeling, zodat iedereen hier feedback op achter kan laten.
-
Vastzetten schaal aan de rechterkant bij verbruik.
Is het niet mogelijk om de schaal (rechts) bij verbruik, vast te zetten of als vaste waarde te maken d.m.v. een instelling. Zo kan je instellen dat b.v. 3 Kw de top van de schaal is, overal. Kom je daar ooit boven, kun je de hele schaal aanpassen.
Nu verspringt deze elke dag wat een vergelijk tussen meerdere dagen onmogelijk maakt omdat deze schaal per dag anders is.25 votesHet verbruik per gebouw is natuurlijk erg uniek. Het vastzetten van de schaal aan onze kant zou dan niet direct wenselijk zijn.
Wel is dit bijvoorbeeld interessant voor (Premium) gebruikers om zelf te beheren.
We zetten het idee op “Ter beoordeling” om meer informatie te vergaren.
^ Mark – Chief Engineering -
Live grafiek realtime bijwerken
Ik heb een Enelogic P1 poort uitlezer en op dit moment werkt enkel het kleine grafiekje iedere 10 seconden bij. Ik zou ook graag zien dat de andere gegevens realtime worden bijgewerkt, zodat ik niet steeds op de refresh knop naast de Dag knop moet drukken.
25 votesHet maken van een auto-refresh functie staat nog niet op onze korte termijn planning, daarom laat ik dit idee staan op de status “Ter beoordeling”.
Heb je aanvullende feedback? Reageer dan hieronder!
-
Data gisteren ook in Week-, Maand- en Jaargrafiek
In de Daggrafiek kijk ik naar mijn verbruik van gisteren, in de Week-, Maand- en Jaargrafiek is echter enkel het verbruik van eergisteren bekend. Ik zou hier ook graag het verbruik van gisteren in willen zien.
23 votes -
Verbruiken splitsen, laag en normaal afzonderlijk van elkaar
Als gebruiker zou ik graag mijn verbruik gesplitst in willen zien.
Bijvoorbeeld alleen het laag tarief of alleen het normaal tarief, of beide in een eigen grafiek.23 votesBijvoorbeeld het monitoren van het energieverbruik tijdens werkuren (voor bedrijven) vs energieverbruik als er niemand is.
Of het monitoren van het verbruik als er iemand thuis is en als er niemand thuis is.
We zijn er nog niet helemaal uit en daarom laat ik dit idee op “Ter beoordeling” staan.
We kijken uit naar meer input!
-
Update / verbetering API documentatie
Verbeteringen beschrijving API
ik heb de enelogic API aan de praat gekregen: belangrijkste hobbel was dat ik in de OAuth 2.0 configuration-dialoog eerst "custom" moest kiezen, voordat ik de juiste gegevens kon invoeren (default is "google". Misschien toevoegen aan jullie handleiding?).
Iets meer details zou geen kwaad kunnen. Maar uiteindelijke lukte het. Behalve dan het invullen van de datumvelden in het "Get datapoints" opdracht: maar daar heb ik bij support een vraag over gesteld.
Met vriendelijke groet,
Jelle.22 votesBedankt voor het plaatsen van het idee. Een update / verbetering van de API documentatie zal een onderdeel worden van de algemene herziening van de API. Inclusief API versie beheer enz. In de tussentijd kunnen gebruikers hun reacties plaatsen en stemmen op dit idee.
-
Cumulatieve Verbruik grafiek in het Dashboard
Kan die "Verbruik" grafiek op "Dashboard" niet cumulatief gemaakt worden? Dat geeft een beter overzicht van de kostenopbouw gedurende de dag.
22 votesBedankt voor je idee René, we zetten deze ter beoordeling.
-
Update Gebouwprofiel
Als gebruiker zijnde zou het Gebouwprofiel wel een update kunnen gebruiken.
Ik mis bijvoorbeeld de mogelijkheid om het tarief van teruggave op te geven of een korting op energiebelasting.22 votesHet klopt dat het Gebouwprofiel een update kan gebruiken, echter het op kunnen geven van een korting lijkt mij een foutieve update. Zelf zien wij eerder de integratie voor teruglevering voor ons.
Daarbij adviseren wij ook om altijd te rekenen met je daadwerkelijke tarieven onder je Gebouwprofiel i.p.v. de standaardtarieven.
-
Inzicht in toekomstig (2022) capaciteitstarief
In Vlaanderen wordt er vanaf 2020 deels afgerekend op basis van een capaciteitstarief. (https://www.vreg.be/nl/toekomst-nettarieven-capaciteitstarief )
Als basis hiervoor telt de hoogste kwartiervermogen per maand. (Details zie bovenstaande link). Dit kwartiervermogen gaat essentieel worden voor de Vlaamse gezinnen. Om het gedrag hierop aan te passen is er inzicht nodig. Hopelijk kan dit getoond worden op het dashboard.21 votesVoor internationalisering is dit zeker een goed punt. Het zou een functionaliteit specifiek voor Belgische gebruikers kunnen worden.
We nemen het idee mee ter beoordeling.
Bedankt voor de input!^ Mark – Chief Engineering
-
Electrische auto of andere zware electrische apparatuur uit grafiek filteren
Electrische auto of andere zware electrische apparatuur uit de grafieken filteren.
21 votesDit zou een aanvulling zijn op het uitfilteren van zonnepaneel data wat we nu al doen als je een Enelogic P1 poort uitlezer en YouLess voor je zonnepanelen hebt.
Het deze functie staat nog niet op onze korte termijn planning, daarom laat ik dit idee staan op de status “Ter beoordeling”.
Heb je aanvullende feedback? Reageer dan hieronder!
-
Ik zou het gasgebruik graag willen kunnen weergeven in m3/graaddag.
Het aantal kubieke metergas dat je woning verbruikt per graaddag op een specifieke dag is een waarde die mooi representatief is voor de duurzaamheid van de woning. Deze waarde is goed te vergelijken tussen verschillende dagen, ook als de buitentemperatuur schommelt. De waarde zal typisch min of meer constant zijn (maar het is iets wat ik graag zou willen controleren), maar die wel zou moeten wijzigen bij het toepassen van energiebesparende maatregelen.
Dit lijkt me een relatief eenvoudige toevoeging, omdat de site alle benodigde info al los van elkaar in de verbruiksgrafieken kan weergeven.
20 votesDit is een mooie verrijking van het Premium abonnement. Om die reden gaan wij ook zeker kijken naar de mogelijkheden van een dergelijke integratie.
-
Totalen voor de "Eigen verbruik" lijn weergeven
Bij de "Eigen verbruik" lijn zou ik graag het maand en jaartotaal willen zien.
19 votesBedankt voor je idee Frans, we zijn feedback aan het verzamelen en kijken uit naar meer input hierover!
-
Het gasverbruik in het maandoverzicht niet afronden op hele getallen
In de warmere periodes ligt mijn gasverbruik rond de 1.5 m3 per dag. In het maandoverzicht wordt dit enkel als óf 1, óf 2 kuub weergegeven afhankelijk of het net boven of onder de 1.5 m3 zit. Het maandprofiel lijkt daardoor een beetje op een "kasteelmuur"
Als het verbruik net als bij stroom niet afgerond wordt, wordt ook bij weinig verbruik het overzicht een inzichtelijker. Dat lijkt me technische relatief eenvoudig aan te passen.
19 votesBedankt voor je idee Robin! In het geval van de gasmeter zou het inderdaad mogelijk moeten zijn om de waarden van de Daggrafiek (met decimale getallen) te gebruiken. We zetten dit idee daarom op Ter beoordeling.
Een oplossing op dit moment is om onze Enelogic P1 poort uitlezer aan te schaffen, in dat geval heb je wel altijd de beschikking over decimale getallen.
-
Notificaties om verbruik te sturen
Saldering wordt afgebouwd. We hebben (in de toekomst) behoefte om een bericht te krijgen, zodra het tijd wordt om een grote stroomgebruiker in te schakelen. Op het moment dat het verschil tussen opwekken en afname een ingestelde waarde te boven gaat, zou ik graag een Whatsapp, een sms of een ander push bericht ontvangen. Enelogic zou dat kunnen doen.
19 votesDit is een mooi idee, toch zeker met de sladeringsregeling welke er aan zit te komen.
Een push bericht is natuurlijk een prachtige integratie in het geval van een echte ios / android app. Dit zal dan ook zeker een onderdeel hiervan zijn.
Voorlopig zetten wij het idee op under review.
- Don't see your idea?