Berekening interne verbruik bezitters zonnepanelen
Als een zonnepaneel bezitter zou ik graag mijn werkelijke verbruik willen kunnen aflezen. Ik heb namelijk een Enelogic P1 poort uitlezer voor de live uitlezing van mijn slimme meter en een YouLess voor de live uitlezing van mijn zonnepanelen.
Enelogic P1 + YouLess = Mijn werkelijke verbruik
Voorbeelden:
3 kW afname P1 + 2 kW opwekking YouLess = 5 kW werkelijk verbruik
7 kW opwekking YouLess - 1 kW teruglevering P1 = 6 kW werkelijk verbruik
We zijn erg blij, dat we deze functie ondertussen enkele weken online hebben!
Als je nu een Enelogic P1 poort uitlezer hebt én een YouLess tussenmeter voor je zonnepanelen kan je in de grafiek een extra lijn aanvinken, namelijk de “Eigen verbruik” lijn.
De Eigen verbruik lijn weergeeft je werkelijke interne verbruik, dus zonder de zonnepanelen.
Bedankt voor het idee Frans!
-
Bert en Petra schreef
Volgens mij werkt dit niet als je gebruik maakt van een YouLess die zowel P1 van de slimme meter alsook S0 van de kWh-meter uitleest. In ieder geval krijg ik het in dit scenario niet voor elkaar om de 'Eigen gebruik' lijn optie te vinden...
-
Marc schreef
Werkt dit principe ook (zoals Wesley het op 13 november 2015 verwoorde) als je een youless hebt waarin je de P1 gebruikt voor het leveranciersgebruik en de s0 voor het specifiek meten van de opbrengst van de panelen ?
Krijg je dan ook de optie voor de "Eigen verbruik" lijn ? Volgende stap kan dan ook zijn dat je daar het "altijd aan verbruik" van registreerd (dat is iets beter dan de nacht pakken, al is dat ook al best een prima oplossing..Het zou dan helemaal mooi zijn om een grafiekje op te nemen dat in de loop van het jaar laat zien in hoeverre je in staat bent je eigen verbruik op te wekken.. Twee cummulatieve lijnen die (als het goed is) steeds dichter tegen elkaar aan kruipen..
-
Hans Bouritius schreef
Nog een reden om snel met een oplossing hiervoor te komen m.i.: Als ik een apparaat uitschakel om te meten hoeveel vermogen dit apparaat gebruikt, kan op het zelfde moment de zon feller of minder fel gaan schijnen. De verandering in waarde zegt op dat moment dus niets over het verbruik van het desbetreffende gebruik. De enig oplossing bij dit testen wordt dan noodgedwongen het (tijdelijk) uitzetten van de teruglevering middels een schakelaar in de meterkast. En dat laatste wil je natuurlijk niet!
Hoe staat het met de planning? -
Moes J.J. schreef
Zeeland ligt verder van Zeewolde dan Pluto.....Gewoon de cijfers per dag geven op de dag erna. Vreemd dat gisteravond het %% 76 was en nu weer 0 over 26 juli. Wel met een aanbieding voor een abonnement tegen betaling. Enig verband? Graag de cijfers svp
-
Richard Slot schreef
Is het mogelijk om.met de live uitlezing te zien hoeveel er gebruikt wordt en hoeveel er opgebracht wordt. Bv als ik op een moment van de dag 750 watt gebruik en op dat zelfde moment leveren mijn zonnepanelen ook 750 watt dan wordt er niets geregistreerd. Omdat het tegen elkaar weg gestreept( geen gegevens worden genoteerd) wordt.
Het zou fijn zijn om te zien hoeveel stroom er op dat moment direct doorgesluisd werd naar de apperatuur die het nodig hebben.
Want eigenlijk weet ik niet hoeveel stroom ik nu echt verbruik.
Mvg. Richard Slot. -
Steven Bottelbergs schreef
Huub,
Ik heb geen P1 maar wel 3 youless-meters. 1 waar al mijn verbruikers achter zitten en 2 voor mijn 2 omvormers voor de zonnepanelen. Bij mij is het probleem dus omgekeerd: Ik kan perfect mijn verbruik aflezen op de eerste youless-meter en mijn productie op de 2 andere youless-meters, maar ik kan niet onmiddellijk aflezen of ik nu stroom afneem van het net of ik stroom injecteer in het net. Gelieve dus een flexibel systeem te maken waar je naar hartelust meters kan combineren tot een grafiek.
Alvast bedankt. -
Frans van Beek schreef
Hoi Huub,
dit idee, met 79 stemmen staat al bijna een jaar, kun jij aangeven of en wanneer dit idee wordt uitgewerkt?
Met vriendelijke Groet
Frans van Beek -
skipper schreef
Ik sluit me aan bij eerdere reacties. Enelogic wil bijdragen aan het besparen op energie. Daarbij lijkt mij een belangrijke meting het netto verbruik. Deze is op dit moment niet direct uit te lezen.
Een simpele formule, zoals vermeldt in het idee, geeft de zonnepaneelbezitter echt inzicht in het werkelijk verbruik! -
Rene Kemp schreef
Ik was er vanuit gegaan dat ik met P1 + youless voor zonnepanelen nu eindelijk goed inzicht kreeg in het totale stroomverbruik. Helaas is dat overzicht er dus nog niet bij Enelogic.
Bij slimmemeteruitlezen.nl kunnen ze het wel, alleen zijn de grafieken daar weer een stuk minder. -
Ilse Smit schreef
Foutje: Ik schreef Teruglevering + eigen gebruik = Totaal eigen verbruik over een periode/jaar. Dit moet natuurlijk zijn: Energiebehoefte (inkoop energie; telwerk 181/182) + eigen verbruik = totaal eigen verbruik over een periode/jaar
-
Ilse Smit schreef
Waar het m.i. om gaat is dat gebruikers op een (relatief) eenvoudige manier willen weten wat het eigen gebruik is (opbrengst zonnepanelen minus teruglevering aan net). Anders gezegd: Teruglevering + eigen gebruik = Totaal eigen verbruik over een periode/jaar.
Kijk ik naar de toekomst dan wordt dat steeds belangrijker: Vanaf 2017 wordt de terugleververgoeding zoals die nu is in fasen beperkt. Vanaf dan wordt het belangrijk het eigen verbruik zo hoog mogelijk te hebben en de teruglevering zo laag mogelijk (eigen opgewekte stroom is goedkoper dan ingekochte stroom). Gebruikers zullen dan opslagsystemen wensen en aanschaffen om het eigen verbruik te maximaliseren. Inzage in omslagpunten is dan heel belangrijk.
-
anoniem schreef
Dit lijkt me een goed plan.
Als basis is het goed te overwegen wat een gebruikers willen. Omdat niet alle mensen op dezelfde manier denken, is het verstandig verschillende types gebruikers te definiëren en dan te zien wat die willen en hoe je die dan bedient op hun wensen.
Ook kun je je afvragen of je niet wilt aansluiten bij de communicatiemogelijkheden die veel omvormers standaard al hebben. Nu download ik de maand-data van de omvormer en van enelogic en knutsel vervolgens de boel in excel aan elkaar. Dat kan veel soepeler en met minder kennis van excel.
De koopman.
Deze zal geïnteresseerd zijn in de eindafrekening en dus in de meterstand die dan meteen vertaald wordt in €. Verder zal de het interessant zijn hoe zich dat over het jaar ontwikkeld, dus een historisch verloop zal wel welkom zijn.
De niet-technische zonnepaneel eigenaar.
Die zal twee dingen willen weten:
1. hoe doet de PV installatie het, brengt die nog een beetje op? (eerst kWh maar al snel ook €)
2. hoe staat het met m'n verbruik, lever ik over het geheel van de periode (maand, jaar) al terug?
Naar mate de interesse toeneemt zal de behoefte ontstaan naar 2 verfijningen:
a. naar een fijnmaziger data-resolutie (jaar > maand > dag > uur > etc)
b. men zal willen delen op de sociale media hoe het gaat. De data zal snel en consistent publiceerbaar moeten zijn. Voor de Millennium generatie bestaat iets nu eenmaal niet als het niet gepubliceerd is. Denk ook aan het electronische fotolisjtje, zou het niet aardig zijn om midden tussen de foto's van de kinderen ook de opbrengst van de vorige mand te zien.
De wereldverbeteraar.
Dit is degene die onvermoeibaar naar een verbruiksbalans zoekt of zelfs positief wil eindigen aan het eind van het jaar en daarvoor wel wil onderzoeken, investeren of - het moeilijkst - zijn gedrag zou willen aanpassen. Deze persoon zal willen snappen hoe het patroon van verbruik over de dag loopt. Als simpele variant kan dat het gemiddelde, de minima en de maxima over de dag zijn, eventueel met standaardafwijking. Heel luxe en mooi zou zijn wanneer pieken en eventueel ook dalen middels screentips te traceren zouden zijn of zoals iemand al schreef, te taggen zodat de gebruiker daar zelf inzicht kan toevoegen.
Als je wat verder gaat, ga je de energiestromen verder koppelen aan andere meetgrootheden. De eerste is hierboven al genoemd, daar kun je tijd als de eerste grootheid nemen. Als uitbreiding daarop komt het weekritme, weekend dagen kunnen een ander patroon laten zien. Dus:
0. tijd van de dag, dag van de week
1. zonneschijn:
globale straling, [J/cm^2 per tijdseenheid], eventueel
aantal uren zon – dit is volgens mij een minder nauwkeurige indicator voor de hoeveelheid opgewekte energie.
2. buitentemperatuur [°C]
3. windsnelheid [m/s] of [Beaufort]
Al deze grootheden zijn vrij beschikbaar van het KNMI. In eerste instantie kun je de waarden van het dichtstbijzijnde KNMI station kiezen, eventueel kun je een interpolatie tussen stations maken.
Door de energiestromen aan de andere meetwaarden te koppelen kan inzicht verschaft worden over hoe hetgeen nu gemeten wordt afsteekt tegen de gemiddelden voor die maand. Dan kun je ook voorspellingen doen voor een gemiddeld jaar, dus het gemeten jaar afzetten tegen een norm-jaar. Of ook: een “ééns in de 50-jaar jaar” (terugkeerperiode) voor wat bijv. betreft lage temperaturen die dan een hoge rekening zouden genereren. Dat is dan weer interessant om te zien of zo’n koud jaar en de bijbehorende rekening ook te dragen valt. Hetzelfde geldt voor de opbrengst van de PV.
Dit laatste is van belang omdat mensen graag zekerheid hebben en het geven van zekerheid is met de opbrengst van de zonne-energie nu eenmaal niet echt goed te bieden, zeker niet overeen jaar. Het zou dus goed kunnen zijn een grafiek voor opbrengst te laten zien die te verwachten is afhankelijk van de terugkeerperiode:
lage opbrengst 50 jaar
20 jaar
10 jaar
5 jaar
2 jaar
hoge opbrengst 2 jaar
5 jaar
10 jaar
20 jaar
50 jaar
Ik stuur Huub een mail met
1. uitgebreidere tekst
2, een aantal files met de oorspronkelijke data en
3. een aantal voorbeelden. -
Hans Mestrum schreef
Ja, eens. Dit is eigenlijk een must. Je wilt natuurlijk weten wat je opbrengst is van de zonnepanelen, maar daarentegen wil je ook zeker weten of de rekening van (in mijn geval) Essent klopt en wat je nu werkelijk verbruikt en teruggeleverd hebt. Een mooi excelsheet met macro's die de data van P1/slimme meterstanden en youless binnenhaalt en via formules en grafiekjes duidelijk maakt hoe het zit.
Ik kwam bijv. deze grafiekjes tegen: http://ccvd.eu/Energie.html