Skip to content

Enelogic.com

• Hot ideas
  • Top ideas
  • New ideas
  • My feedback

169 results found

1. Koppeling met derde partij (SMA, SolarEdge, smappee etc.)

Als Enelogic gebruiker wil ik graag een koppeling met een derde partij zoals:
    - SMA
    - SolarEdge
    - Smappee
    - PVOutput
    - IFTTT
    - Domoticz
    - Netatmo
    etc.

Originele bericht:

L.s. Is het mogelijk dat de slimme meter communiceert met mijn SMA Sunny boy 2000HF PV-Omvormer en zodoende mij meer duidelijkheid verschaft over wat ik gebruik afneem en teruglever? Hopende op een spoedig antwoord, Henk Kooy

999 votes
    Vote

We're glad you're here

Please sign in to leave feedback

Signed in as (Sign out)
    You have left! (?) (thinking…)
    How important is this to you?

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

Het koppelen met SMA omvormers staat nog niet op onze korte termijn planning, daarom laat ik dit idee staan op de status “Ter beoordeling”.

Heb je aanvullende feedback? Reageer dan hieronder!

2. CURL API support

PVOUTPUT biedt op een zeer simpele manier import en export aan via CURL met API support. Als binnen Enelogic de export op deze wijze wordt ondersteund ben ik bereid hier voor een premium support af te sluiten en een P1 poort lezer te kopen. Velen zullen mij denk ik volgen.

105 votes
    Vote

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

Bedankt voor het plaatsen van dit idee Harry. We zetten dit idee nu op “Ter beoordeling” zodat andere gebruikers hun stem kunnen uitbrengen en reacties kunnen plaatsen.

Onze huidige API (docs.enelogic.apiary.io) legt een basis, maar deze verandert nog regelmatig. We zullen eerst naar een API versie beheer systeem (enz. enz.) moeten voor we dit grootschaliger kunnen (en willen) aanbieden.

Als we de API herzien zullen we dit idee sowieso meenemen in onze overwegingen. We roepen gebruikers daarom op om hun stem te plaatsen en een reacties te noteren.

3. Live uitlezer - meterstanden "bufferen" als er even geen internet is

Als jullie in de toekomst een revisie van de P1 uitlezer in de planning hebben. Wellicht overwegen om een interne data buffer van 1 dag of 1 week te maken.

In het geval van uitval van internet of een slechte draadloze verbinding kan hiermee verlies van data worden voorkomen zodat er geen gaten in de logging zitten.

Vandaag had ik ondanks dat ik gewoon internet had ineens een gat van 1 uur.

35 votes
    Vote

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)
    5 comments  ·  YouLess  ·  Admin →

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

Dit zou inderdaad een mooie verbetering zijn van het dashboard.

Zoals Said aangeeft dienen wij hier nog wel op in te haken. Dit is helaas makkelijker gezegd dan gedaan.

Momenteel ligt onze focus even ergens anders, maar wellicht een mooie uitbreiding voor de toekomst.

Mocht je als mede gebruiker hier oren naar hebben, breng dan snel je stem uit!

4. Vriendenblokje - Vrienden vinden bij jou in de buurt door jezelf bekend te maken

Toevoegen van de optie om (bijvoorbeeld op postcode) toestemming te verlenen om als vriend gevonden te kunnen worden.

Toelichting:
    Nu kunnen alleen vrienden vriend worden als ze van elkaar weten dat ze Enelogic gebruiken en dus: Elkaar kennen. Wellicht zijn er in jouw buurt meerdere potentiële vrienden. Echter je weet niet dat ze Enelogic gebruiker zijn. Privacy belemmert een derde (Enelogic in dit geval) deze mensen te koppelen/cq op elkaar te wijzen.

Als je nu zelf toestemming geeft dat je best vriend wilt zijn kan een ander je vinden. Als dan bv de postcode en het woningtype (als voorbeeld) klopt…

43 votes
    Vote

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

Bedankt voor je idee van bijna 1 jaar geleden Ilse. Voor de volledigheid, dit idee is nog niet uitgevoerd. We zetten dit idee nu op “Ter Beoordeeling” zodat iedereen zijn reactie kan geven. We kijken uit naar jullie reacties.

5. Instelmogelijkheid scherm "Verbruik" bij opstarten App ipv "Dashboard"

Optie toevoegen om bij het inloggen direct naar de Verbruiksessie te gaan in plaats van naar het Dashboard

11 votes
    Vote

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)
    1 comment  ·  Algemeen  ·  Admin →

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)
  6. Gemiddelde leeftijd / gezinssamenstelling vragen in Gebouwprofiel

Als de leeftijd hoger wordt gaat de behoefte aan warmte ook omhoog. Dus ga de leeftijd ook gebruiken en een pijl datum is pensioen leeftijd dan ben je vaker thuis. dit alles met elkaar geeft een hoger gas verbruik dan gemiddeld.

Voorstel voor nieuwe groepen (of iets soortgelijks):
    - Jonge alleenstaande
    - Jong paar zonder kinderen
    - Gezin met alleen jonge kinderen
    - Gezin met jonge en oude kinderen
    - Gezin met alleen oude kinderen
    - Middelbaar paar zonder kinderen
    - Ouder paar zonder kinderen
    - Middelbare alleenstaande
    - Oudere alleenstaande

30 votes
    Vote

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

Een zeer praktisch en herkenbaar idee, hartelijk bedankt voor de toevoeging!

De statistieken zullen we hier op korte termijn niet op gaan aanpassen, omdat we onze Gebouwgroepen net hebben geoptimaliseerd.

Maar we nemen dit zeker mee in de volgende versie en gaan er misschien voor kiezen om deze vraag alvast in te bouwen om deze data te verzamelen. Als we de Gebouwgroepen dan aanpassen, kunnen we direct de data gebruiken om je statistieken te verbeteren.

7. Actuele verbruiksgrafiek voor gas

Voor elektra wordt het live verbruik weergeven, ik zou dit ook graag willen zien voor mijn gasmeter. Bijvoorbeeld als een blokje op het Dashboard. In het geval een gebruiker een (D)SMR 5.0 gasmeter heeft of in geval deze wordt uitgelezen via het spiegeltje op de gasmeter kan het live verbruik interessant zijn.

35 votes
    Vote

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)
    3 comments  ·  YouLess  ·  Admin →

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)
  8. Totaal aantal graaddagen ook toevoegen aan grafieken

Toevoegen van totaal aantal graaddagen per dag/week/maand in het verbruiksoverzicht.

18 votes
    Vote

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

Voorlopig plaatsen we deze ter beoordeling.

Wellicht bieden we een uitgebreidere functie
    aan in een toekomstige versie.

9. Totalen voor de "Eigen verbruik" lijn weergeven

Bij de "Eigen verbruik" lijn zou ik graag het maand en jaartotaal willen zien.

19 votes
    Vote

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)
  10. API voor zelf uploaden data naar Enelogic

Ik lees nu zelf de P1 uit naar mijn PI (Domoticz). Zo graag deze data kunnen uploaden als live data naar Enelogic. Lijkt me toch een simpele aanpassing om een API beschikbaar te maken waarmee je data kan sturen naar Enelogic?

40 votes
    Vote

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

Bedankt voor je idee Michel! Voor zakelijke klanten (voornamelijk grootverbruikmeters) bieden we dit nu aan voor 10 euro / meter / maand.

We hebben nog geen plannen om dit ook openbaar aan te gaan bieden, tenzij we hier een abonnement voor kunnen vragen.

Ik zet het idee daarom even “Ter beoordeling” en we kijken uit naar aanvullende ideeën, vooral hoeveel we zouden mogen vragen voor zo’n functie!

11. Staafdiagram met de kosten per dag, week, maand en jaar.

Ik zou graag een blokje willen waarin in een staaf diagram met 4 kolommen de totale kosten realtime worden weergegeven per dag, week, maand en jaar.(en daarboven de waarde) En evt. de kolomen gesplitst in gas/electra. Mooiste zou zijn als je kunt kiezen tussen kosten en kW c.q. m³. Dab heb je alle kosten in één oogopslag !

15 votes
    Vote

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

Mooie extensie van het huidige dashboard, om deze reden plaatsen we hem naar “Ter beoordeling”.

Het stukje realtime zal lastig worden bij het alleen uitlezen van de slimme meter (zonder live uitlezer)

12. Gas verbruik ook in 3 cijfers achter de komma voor dag- en maandwaarden

De meterstanden van mijn gasmeter worden voor de dag- en maandwaarden doorgestuurd zonder decimale getallen, dit is een bekend probleem, zie ook https://enelogic.uservoice.com/knowledgebase/articles/386604-afgerond-verbruik-zonder-decimale-getallen hierover.

De uurwaarden worden echter wel doorgestuurd met decimale getallen. Daarom stel ik voor dat Enelogic deze waarden gaat gebruiken om dag- en maandwaarden te genereren.

5 votes
    Vote

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

Bedankt voor het idee Guido, ze zetten dit idee nu op “Ter beoordeling” zodat andere gebruikers hun stem kunnen uitbrengen en reacties kunnen plaatsen.
    We hadden gehoopt dat de netbeheerders een verbetering gingen doorvoeren hiervoor (dus dat dag- en maandwaarden al automatisch met decimale getallen doorkomen), maar dat staat (blijkbaar) nog niet op de planning.

13. Enelogic App

Een app voor onder andere:
    Apple
    Android
    Windows etc.

Aanvullende ideeen:
    Een widget in het Berichtencentrum van mijn iPhone/iPad met het live energieverbruik. Zo kan ik met een simpele veeg over het scherm altijd mijn actuele verbruik zien.

1,373 votes
    Vote

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)
    67 comments  ·  Algemeen  ·  Admin →

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

Wil je de mobiele weergave op kunnen starten als een app? Bekijk dan ons blogbericht hierover: https://enelogic.com/nl/blog/slimme-meter-app.

Het maken van een app staat nog niet op onze korte termijn planning. Ik kan echter wel verklappen, dat we aan het kijken zijn, hoe we dit technisch gezien het beste kunnen implementeren. We hebben geen team van tientallen developers, dus we moeten creatief zijn! Daarom laat ik dit idee staan op de status “Ter beoordeling”.

14. Netto verbruik lijn in de grafiek

In de Maand- en Jaargrafiek tonen of er netto gebruik of levering is (netto positieve dag of negatieve dag), door middel van kleuren of een netto lijn. Deze waarde is gelijk aan de totaalwaarde die getoond wordt als je over de dag of maand zweeft, maar het zou mooi zijn als je die in een oogopslag kunt zien.

96 votes
    Vote

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

Het maken van een netto verbruik lijn in de grafiek staat nog niet op onze korte termijn planning, daarom laat ik dit idee staan op de status “Ter beoordeling”.

15. Melding / notificatie uitbreiden en verbeteren

Ik wil graag een alert melding als in een opgegeven interval het gebruik hoger dan een vooraf ingesteld maximum komt.

Notificatie versturen als live uitlezer weer online is

Na een notificatie (meestal na een besparingsactie) willen we weten wat deze actie van invloed is op het verbruik.

Door op het moment van de notificatie het voortschrijdend verbruik vast te stellen en dit te vergelijken met het latere voortschrijdend verbruik is ineens duidelijk wat voor een verschil dit heeft gemaakt.

Het is zelfs mogelijk om een paar maanden na de notificatie een inschatting te maken van het totaal te verwachten resultaat.

55 votes
    Vote

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

Het nieuwe Dashboard wat we begin oktober online hebben gezet is hier het begin van. Voor ons is de eerste stap nu om te kijken hoe we de notificaties het beste bij de gebruiker kunnen krijgen. Hierna gaan we naar de werkelijke notificaties kijken.

Daarom laat ik dit idee staan op de status “Ter beoordeling”.

16. Auto schalende / vaste verticale as (y-as)

De verticale schaal van de graphieken wisselt nu. voor browsen over dagen is dit verwarrend. Misschien is het mogelijk om deze vast te zetten of op auto stand?

72 votes
    Vote

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

Het maken van een aangepaste y-as staat nog niet op onze korte termijn planning, daarom laat ik dit idee staan op de status “Ter beoordeling”.

17. Data gisteren ook in Week-, Maand- en Jaargrafiek

In de Daggrafiek kijk ik naar mijn verbruik van gisteren, in de Week-, Maand- en Jaargrafiek is echter enkel het verbruik van eergisteren bekend. Ik zou hier ook graag het verbruik van gisteren in willen zien.

23 votes
    Vote

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)
  18. Electrische auto of andere zware electrische apparatuur uit grafiek filteren

Electrische auto of andere zware electrische apparatuur uit de grafieken filteren.

21 votes
    Vote

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

Dit zou een aanvulling zijn op het uitfilteren van zonnepaneel data wat we nu al doen als je een Enelogic P1 poort uitlezer en YouLess voor je zonnepanelen hebt.

Het deze functie staat nog niet op onze korte termijn planning, daarom laat ik dit idee staan op de status “Ter beoordeling”.

19. Navigatie tussen instellingen en dashboard verbeteren

Super site, maar een paar suggesties/ observaties als nieuwe gebruiker:
    - Het knopje "<- terug naar dashboard" is lastig te vinden, nadat je op gebouwen beheren hebt geklikt.
    - Waarom zit het gebouw profiel niet in het "gebouwen beheren" menu?.
    - Ik kan zowel bij "Instellingen energierekening" als bij "Gebouwen beheren" -> "Gebouwen" -> "Meters" een energietarief instellen. Ik zou verwachten dat de laatste optie gewoon niet zou bestaan.
    - Het instellingen menu ("gebouwen beheren") en het dashboard hebben exact dezelfde layout. kan het erg verwarrend maken waar je nu precies iets moet instellen.

7 votes
    Vote

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

Nog steeds een goed plan en we zijn nog steeds van plan om dit op te pakken. Jammer genoeg weten we nog niet precies wanneer, daarom zet ik het idee weer terug op “Under review”.

We gaan dus weer feedback verzamelen en kijken uit naar jouw input!

20. Live grafiek realtime bijwerken

Ik heb een Enelogic P1 poort uitlezer en op dit moment werkt enkel het kleine grafiekje iedere 10 seconden bij. Ik zou ook graag zien dat de andere gegevens realtime worden bijgewerkt, zodat ik niet steeds op de refresh knop naast de Dag knop moet drukken.

25 votes
    Vote

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

Het maken van een auto-refresh functie staat nog niet op onze korte termijn planning, daarom laat ik dit idee staan op de status “Ter beoordeling”.

• Don't see your idea?

Feedback and Knowledge Base