[Verouderd idee] Energiescore v2.0 (verbeteringen)
Reactie 1:
Ik zit in de ranking met elektra op 35%. Heb ik het afgelopen jaar zonnepanelen geinstalleerd, overal LED-lampen gemonteerd, krijg ik te horen dat ik nog heel wat kan besparen.
Dit terwijl mijn verbruik teruggebracht is van 7000 kWh, naar 2500 kWh.
Zou graag willen weten hoe de beste 20% dat dan doen. Ik hou wel van een beetje competitie, maar wil weten wat ik nog beter moet doen.
Reactie 2:
Hoe doe ik het ten opzichte van andere gebruikers? Dat is een vraag die vaak opkomt.
Is mijn verbruik hoog of juist laag ten opzichte van vergelijkbare gebruikers? Hoe hoog of hoe laag is mijn basislast bijvoorbeeld in verhouding; wat is normaal?
De Energiescore hebben we begin oktober verwijderd.
Je moest eens weten hoeveel reacties we hebben gehad van gebruikers met een lage score die er zeker van waren dat het niet correct was! :)
In ruil hiervoor hebben we het Dashboard online gezet, waarbij je voornamelijk wordt vergeleken met jezelf en waarbij het vergelijken met je gebouwgroep optioneel is.
-
Dirk schreef
Ik heb een relatief laag gasverbruik in relatie tot mijn nogal grote huis. Toch scoor ik slecht en dat begrijp ik niet, de score zou juist vrij goed moeten zijn. Of vind u dat ik niet zo'n ruim huis zou moeten hebben?
-
Marc van Doorn schreef
de relatieve ranking op electrisch en gasverbruik is bij mij 98% voor gas en 5% voor electrisch, ik heb gas alleen voor koken en een gashaard die als het niet echt koud is niet veel wordt gebruikt. Daarentegen wel een warmtepomp voor warm water en verwarming, een plug in hybride en led lampen, dus dat klopt met het feit dat 95% van de deelnemers een lager verbruik zal hebben.
Helaas kom het gemiddelde gebouwprofiel nu uit op 52% ( dit lijkt het gemiddelde van 98% en 5% ). Hier zou men naar het totale energieverbruik van het huis moeten kijken, en M3 gas optellen bij electrisch verbruik in GJ. 1 M3 laagcalorisch gas heeft als stookwaarde 36,4 GJ, 1 KWh (electrische energie ) is 3,6 GJ. door deze omrekening te gebruiken en dan de huizen te ranken op energieverbruik in GJ, krijg je een correcte bepaling van het totale energieverbuik van je huis en installatie. Dit zou je nog verder kunnen verbeteren door het te delen door de inhoud van het huis ( dus per M3 ) of per M2 verwarmd oppervlak.
-
Veel gestelde vragen over de energiescore zijn te vinden via: https://enelogic.uservoice.com/knowledgebase/topics/64145-energiescore.
-
Stef Huizer schreef
Van Reactie 1:
Vandaag zit ik met elektrascore op 57% (komend van 35%), heb niks gedaan ?
Is de score gebaseerd op maandverbruik/jaarverbruik/dagverbruik ?, verbruik zonder zonnepanelen mee te tellen ? -
Dennis Slagers schreef
ik zit op 6% ??
tsja.. geen gas, alleen electra met keramisce kookplaat, met een warmtepomp ..
dus ik weet het niet hoor ;-)