[Verouderd idee] Verbeteringen Gebouwprofiel
- Als gebruiker wil ik graag kunnen aangeven dat ik een all-electric woning heb. De huidige energiescore klopt niet, omdat ik geen gasaansluiting heb.
- Als gebruiker wil ik graag kunnen aangeven of er een elektrische auto wordt opgeladen.
- Als gebruiker wil ik graag kunnen aangeven hoe ik kook (gas/inductie/ceramisch).
- Als gebruiker wil ik graag kunnen aangeven hoe ik mijn woning verwarm.
- Als gebruiker wil ik graag kunnen aangeven of ik een thuiswerker ben of niet.
- Als gebruiker wil ik graag de liggen van mijn gebouw kunnen aangeven (op de wind of niet, open water enz.)
Toevoegingen van gebruikers:
1.
Idee/mijn wens: opnemen of er een elektrische auto wordt opgeladen inclusief laadperiode of vermogen. In mijn geval weet je precies wanneer er geladen wordt. Voor de rapportage haal je in die periode het dag-minimum-verbruik eraf. Dat geeft goed beeld van gebruik thuis en voor de auto.
Misschien maandelijks een getal invoeren met echt gebruik vanuit je evbox oid.
2.
Ik maak gebruik van een Hybride auto en tank daarmee op jaarbasis thuis tussen de 2000 en 2500 kWh. Op dit moment wordt dit meegenomen in het 'huis' totaalverbruik, wat natuurlijk een scheef beeld geeft van het stroomverbruik van het huishouden!
Ik zou graag een extra invoerveld willen zien in het gebouwprofiel, waarin je een speciaal verbruik (zoals een hybride auto) als aparte post kunt opgeven.
Een hybride auto draagt juist net bij aan een lagere CO2 uitstoot en verbruik!
Begin oktober hebben we ons nieuwe Gebouwprofiel online gezet!
We hebben de oude ingevoerde gegevens grondig geanalyseerd en zijn tot de conclusie gekomen, dat het veel eenvoudiger moest. Bijvoorbeeld het invoeren van de oppervlakte of inhoud van een woning is te ingewikkeld.
Veel gegevens halen we nu ook uit je energiedata, bijvoorbeeld of je zonnepanelen hebt of niet, of je (waarschijnlijk) nog een andere niet-meetbare energiebron hebt (bijvoorbeeld stadsverwarming) of niet, of je groep toch klopt enz. enz.
Wel hebben we onderaan het nieuwe Gebouwprofiel wat optionele vragen ingebouwd voor de geavanceerde gebruiker. In de praktijk zien we (opnieuw) dat dit niet veel (of foutief) wordt gebruikt.
Als je bovenaan op “Gebouwgroep” klikt kan je nu ook zien in welke groep je precies bent ingedeeld.
-
Marc van Doorn schreef
Huub, in mei gestart en nog weinig verbetering in het profiel ?
1. Op basis van de input in het profiel krijg je nog geen inzicht wat de bandbreedte van het profiel is. Geef aub aan wat per invulveld het minimum en maximum in je vergelijkingsgroep is.
2. Zou mooi zijn om een grafiek te hebben waar jouw prestaties ten opzichte van de top 10%, top 25% of top 50% uitgezet worden in gas en electriciteitsverbruik, dit zou helpen om te bepalen wat en hoeveel je nog zou moeten verbeteren om in de buurt van de top te komen of om in de top te blijven.
-
bas rietkerk schreef
Ik bedoel niet zozeer het energielabel. wel alle input die je moet aanleveren voor het energielabel. dat geeft een schat van informatie.
-
bas rietkerk schreef
Is een koppeling met je energielabel misschien een goed (basis) middel om gebouwen/woningen te gaan vergelijken? Ik heb hem zelf laatst ingevuld, en het geeft in ieder geval inzicht in de manier van stroomopwekken en genomen energie maatregels.
-
Peter schreef
volgens mij scheelt het nogal of je stadsverwarming hebt of gasverwarming. Bij de 1e zal je uiteraard een veel hoger elektriciteit verbruik hebben. Ook het aantal gebouwen binnen een groep kan een scheef resultaat geven.
-
Rens Ketting schreef
Ik wil kunnen aangeven dat ik 2 elektrische auto's heb en ook hoeveel KWH ik daarmee per maand verbruik (dus als correctie op het maandverbruik. Ook het gebruik van zonnepanelen (hoeveel, en/of hoeveel KWH) per maand er wordt "toegevoegd".
-
Marian van Agt schreef
Ik ben in een jaar tijd van een standaardhuis met hr-ketel naar een gasloze woning gegaan. Dat zie je terug in het relatief hoge elektriciteitsverbruik. Beetje irritant om telkens te horen 'Op de goede weg, probeer nu echt aan de slag te gaan met energiebesparing'... als je inmiddels nul gas verbruikt in een doodgewoon jarenzeventigrijtjeshuis.
- Reken in MJ voor een echte vergelijking vind ik een goed idee
- Een mogelijkheid om aan te geven welke andere warmtebronnen je gebruikt (hout)
en of je op gas/elektrisch/iets anders kookt.
- Mate van isolatie en inhoud of oppervlakte van het huis. Niet het energielabel gebruiken: als je een slecht geïsoleerde woning voorziet van zonnepanelen of een warmtepomp krijg je toch een goed label. -
Leon van Bokhorst schreef
Ik zou graag een voorbeeld berekening zien van Totale gebruiksoppervlakte / Totale gebruiksinhoud. Welke ruimten er worden meegenomen etc.
-
Leon van Bokhorst schreef
Als gebruiker wil ik graag kunnen aangeven of ik een alternatieve wijze van verwarmen toepas (open haard, houtkachel etc.)
-
anoniem schreef
Elektrisch of gas koken
Zonnepanelen ja/nee
Tussenhuis of hoekwoning
Aantal bewoners (sinds 1 dochter het huis uit is, is het verbruik aardig gedaald) -
Mark schreef
Als gebruiker zou ik graag aan willen kunnen geven in welke mate de woning geïsoleerd is (bijv. middels Energielabel)
-
Marc schreef
de relatieve ranking op electrisch en gasverbruik is bij mij 98% voor gas en 5% voor electrisch, ik heb gas alleen voor koken en een gashaard die als het niet echt koud is niet veel wordt gebruikt. Daarentegen wel een warmtepomp voor warm water en verwarming, een plug in hybride en led lampen, dus dat klopt met het feit dat 95% van de deelnemers een lager verbruik zal hebben.
Helaas kom het gemiddelde gebouwprofiel nu uit op 52% ( dit lijkt het gemiddelde van 98% en 5% ). Hier zou men naar het totale energieverbruik van het huis moeten kijken, en M3 gas optellen bij electrisch verbruik in GJ. 1 M3 laagcalorisch gas heeft als stookwaarde 36,4 GJ, 1 KWh (electrische energie ) is 3,6 GJ. door deze omrekening te gebruiken en dan de huizen te ranken op energieverbruik in GJ, krijg je een correcte bepaling van het totale energieverbuik van je huis en installatie. Dit zou je nog verder kunnen verbeteren door het te delen door de inhoud van het huis ( dus per M3 ) of per M2 verwarmd oppervlak.
-
Ilse Smit schreef
Ik steun dit verzoek. Hier thuissituatie: Met pensioen, dus 2 personen 24/7 in woning aanwezig. Dat heeft invloed op energieverbruik (met name verwarming). Mss is wat Marc van Doorn schreef een oplossing: Totalen ook weergeven in Mjoules
-
kees.miedema schreef
In het generaal, als gebruiker wil je weten wat je waar nog kunt verbeteren. De hierboven genoemde "Intems" kunnen daar bij helpen. Maar ook factoren die niet direct met Gas/Stroom te maken hebben. Ik verwarm mijn huis grotendeels met een houtkachel en kom mede daardoor met een 3 persoons huishouden krap aan de 1000 m3 gas op jaarbasis. Maar heb geen enkel idee of dat dan, naar verhouding, hoog of laag is.. ;-) Verder kan een beetje inzicht in de competitie geen kwaad. Ik sta als 81% percentiel te boek. Maar hoeveel huizen zitten er in mijn pool? Als dat er 3 zijn zegt dat nog niet zo heel veel want relatief weinig vergelijkingen. En het is leuker om 500 mensen voor te blijven dan 5... :-P
-
Veel gestelde vragen over de energiescore zijn te vinden via: https://enelogic.uservoice.com/knowledgebase/topics/64145-energiescore.
-
Marc van Doorn schreef
Het maakt niet uit of je all electric of met gas werkt, in de energiescore moeten ze uitgaan van energieverbruik. Gas en Electrische energie kun je gewoon optellen als je ze omrekend naar MJ. Zo bepaal je pas echt of je huis energiezuinig is of niet. Volgens mij werkt de energiescore niet op basis van energie ( vreemd genoeg ) maar op basis van het gemiddelde van je relatieve score op gas en electrisch verbruik......
-
anoniem schreef
Als gebruiker wil ik graag kunnen aangeven hoe ik kook (gas/inductie/ceramisch
-
Dennis Slagers schreef
Heel goed. Hoog op verlanglijstje ;-)