Bij de prognose rekening houden met zomer-/winterverbruik
De prognose voor het hele jaar lijkt te zijn gebaseerd op een lineaire voortzetting van het gebruik tot dan toe. Ik zou graag zien dat er rekening wordt gehouden met het (gemiddeld) verwachte verbruik per maand.
Een voorbeeld:
Stel dat ik 300 euro per maand aan voorschot betaal,dat mijn energiejaar 20 dagen onderweg is en ik (in die 20 dagen) voor 100 euro aan energie heb verbruikt.
De prognose voor mijn jaarverbruik zal dan aangeven dat verwacht wordt dat ik een jaarnota van 1200 euro (ipv 3600 euro) zal uitkomen en houdt er geen rekening mee of het februari (koud!=veel verbruik) is of augustus (warm/vakantie=minder verbruik) is.
Ik denk dat het juist de kracht van een platform als dat van Enelogic is om (op basis van gemiddelde temperaturen in een bepaalde periode, en het bijbehorende geregistreerde gemiddelde verbruik) inzichtelijk te maken wat je verwachte verbruik per maand is.
P.S. voor het rekenvoorbeeld is voor eenvoud gerekend met 12 maanden van 30 dagen. De prognose van Enelogic houdt uiteraard wel rekening met het correcte aantal dagen in een maand...

De prognose is vanaf het begin direct gebaseerd op het verwachte verbruik per maand.
In de wintermaanden zullen de kosten dus fors hoger zijn dan de zomermaanden (zeker als je bijvoorbeeld ook nog zonnepanelen hebt).
Afhankelijk van onder meer je data en in welke gebouwgroep je zit worden deze prognoses uitgerekend.