Voorraad energie berekenen voor omschakeling naar CV
Beste
ik loop met het volgende idee rond
we hebben op het huis pv panelen liggen
maar de cap.is +- 40 procent te veel bewust voor gekozen
we hebben daarom een lucht water warmte pomp geplaatst
maar nu willen we eigenlijk daar inzicht in krijgen
wat we op kunnen maken in het stook seizoen aan elektra en wel voor het pv leverseizoen begint
ik zit zelf te denken aan en een diagram die je kunt instellen van BV 1-4-2014 tot 31-3-2015 daar waar alle geleverde energie door de pv panelen min de verbuikte energie daar de som van is mijn voorraad energie zodat ik weet zodat dat ik tijdig kan overschakelen naar gas met mijn gewone cv installatie
ik heb deze vraag al van meerdere personen gehoord die eigenlijk met het zelfde probleem zitten
en ook te veel leveren maar kunnen dit eigenlijk nergens mee vergelijken of op een simpele manier monitoren
m.vr.gr R.Schilderink
Aangezien we ook een lucht warmtepomp hebben (om te testen) begrijp ik precies wat je bedoelt.
Dit is een erg specifieke functie wat je vraagt en daarom wijzen we dit idee af. Verder zou je dit met de huidige uitlezing ook al kunnen zien (zie hieronder).
Wel vind ik het leuk om mee te denken. Er zijn dus te veel zonnepanelen geplaatst. Vooraf kan je redelijk inschatten hoeveel dit in kWh gaat zijn. In verband met saldering wil je graag een netto verbruik van 0 kWh.
Daarnaast heb je een luchtwarmtepomp, deze heeft een bepaalde prijs voor het opwarmen afhankelijk van de buitentemperatuur. Deze prijs zou je te weten moeten zien komen per buitentemperatuur in vergelijking met stoken met gas (en afhankelijk van de dan geldende energieprijzen). Bij de Vaillant GeoTherm kan je dit bijvoorbeeld zelf instellen, werkt erg mooi!
In het geval de warmtepomp altijd goedkoper is kunnen we hier stoppen, want dan moet je de warmtepomp altijd vol vermogen laten draaien en de gasketel enkel gebruiken als backup heater of om het gebruik van de elektrische elementen zoveel mogelijk te voorkomen (wanneer van toepassing).
Laten we er even vanuit gaan dat de warmtepomp “goedkoper” (investering enz. niet meegerekend) is voor alle temperaturen boven de 5 graden (laten we geen andere variabelen meenemen). Dan is de hoofdvraag: Gaat de warmtepomp meer of minder verbruiken dan de zonnepanelen extra gaan opwekken als deze aangaat boven de 5 graden.
In het geval de warmtepomp meer gaat verbruiken kunnen we hier stoppen en mag de warmtepomp altijd aan als de temperatuur boven de 5 graden komt.
In het geval de warmtepomp minder gaat verbruiken (als de buitentemperatuur boven de 5 graden komt) dan de zonnepanelen extra gaan opwekken wordt het leuk. We moeten dan kijken hoeveel verlies we lijden als we extra terugleveren aan het net en dit vergelijken met de extra kosten voor elektra in vergelijking met gas afhankelijk van de bepaalde buitentemperatuur. De uitkomst van de berekening is een buitentemperatuur vanaf wanneer de warmtepomp aan zou moeten gaan, bijvoorbeeld 2 graden.
Misschien dat we in de toekomst een soort warmtepomp module moeten gaan maken om dit inzichtelijk te krijgen. Maar het wordt alleen leuk als je de warmtepomp dan ook zelf kan regelen. Stap 1 is dus de koppeling van een thermostaat. Hierna praten we verder.
O ja nog even over de “opslag van energie”, dit is precies af te lezen van de slimme meter uitlezing!