Enelogic.com

• Hot ideas
  • Top ideas
  • New ideas
  • My feedback
  1. Ik zou het gasgebruik graag willen kunnen weergeven in m3/graaddag.

Het aantal kubieke metergas dat je woning verbruikt per graaddag op een specifieke dag is een waarde die mooi representatief is voor de duurzaamheid van de woning. Deze waarde is goed te vergelijken tussen verschillende dagen, ook als de buitentemperatuur schommelt. De waarde zal typisch min of meer constant zijn (maar het is iets wat ik graag zou willen controleren), maar die wel zou moeten wijzigen bij het toepassen van energiebesparende maatregelen.

Dit lijkt me een relatief eenvoudige toevoeging, omdat de site alle benodigde info al los van elkaar in de verbruiksgrafieken kan weergeven.

9 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Sign in with: Facebook Google
    Signed in as (Sign out)
    You have left! (?) (thinking…)
    2 comments  ·  Verbruik menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →
  2. Verbuik tonen van m3 per graaddag

Ik zou een grafiek van het gas verbruik per graaddag wel interessant vinden. Uiteraard is dit allemaal uit te rekenen, maar met de beschikbare gegevens in de verbruiks rapporten is dit volgens mij best snel te realiseren. Deze grafiek zegt in een oogopslag of je verbruik de goede kant op gaat.

99 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    16 comments  ·  Verbruik menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

In het platform is het al enige tijd mogelijk om je gasverbruik in de week/maand/jaar overzichten je verbruik te vergelijken met graaddagen. Voor dagen is dit nog niet mogelijk, maar uiteraard een mooie toevoeging voor het Premium abonnement.

We zetten het idee dan ook op “Ter beoordeling” om meer stemmen te vergaren.

3. Notificaties om verbruik te sturen

Saldering wordt afgebouwd. We hebben (in de toekomst) behoefte om een bericht te krijgen, zodra het tijd wordt om een grote stroomgebruiker in te schakelen. Op het moment dat het verschil tussen opwekken en afname een ingestelde waarde te boven gaat, zou ik graag een Whatsapp, een sms of een ander push bericht ontvangen. Enelogic zou dat kunnen doen.

12 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    0 comments  ·  Verbruik menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Dit is een mooi idee, toch zeker met de sladeringsregeling welke er aan zit te komen.

Een push bericht is natuurlijk een prachtige integratie in het geval van een echte ios / android app. Dit zal dan ook zeker een onderdeel hiervan zijn.

Voorlopig zetten wij het idee op under review.

4. Weergave van grafiek in eigen beheer

Als gebruiker zijnde zou ik graag de weergave van de grafiek zelf willen bepalen.
    Mocht ik zoekende zijn naar trends wil ik het in een lijn zien, maar over het algemeen wil ik liever het verbruik tussen bepaalde tijden zien, bijv. tussen 10:00 en 11:00 in de vorm van een staafdiagram.

Origineel bericht:
    een staafdiagram geeft weer wat het verbruik is per tijdseenheid , dit benaderd beter de werkelijkheid.
    een lijndiagram geeft wel een trend weer maar niet wat ik werkelijk heb gebruikt van bv 10 tot 11 uur .

1 vote
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    under review  ·  0 comments  ·  Verbruik menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →
  5. optie om animatie van grafiek uit te zetten

Idee: maak het mogelijk om het animeren van de grafiek uit te zetten. Als je lekker vlot tussen dag of week wil switchen en snel wil zien wat de verschillen zijn, moet je eerst wachten op het 'opbouwen' van de grafiek. Voor mij is dit een zinloze feature.
    Dank!

2 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)

Goed idee, dit is een mooie functionaliteit om toe te voegen om gebruikers meer controle te geven over het dashboard. Wellicht bieden wij het in de toekomst aan als een van de instellingen in je account.

6. verbruikers identificatie/ apparaat detectie

Een mogelijkheid toevoegen om verbruikers te indentificeren. Als men handmatig kan aangeven wanneer welke verbruiker aangaat, dan kan er na verloop van tijd misschien een indicatie komen van welke apparaten hoeveel verbruiken (grove schatting zou al heel waardevol zijn).

219 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    19 comments  ·  Verbruik menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

We zetten dit item ter beoordeling.

Het biedt inderdaad mooie mogelijkheden als dit zelf aangegeven kan worden.

Mocht je als mede gebruiker hier oren naar hebben, breng dan snel je stem uit!

7. Meterstanden tussen de "schuifjes" aflezen.

Onder de verbruikgrafiek zitten "schuifjes" waarmee een deel van de daggrafiek nader kan worden bekeken. In de grafiek zijn duidelijke pieken te zien, bijvoorbeeld van de wasmachine of het douchegebruik.

De knop "meterstanden" daaronder geeft alleen de begin- en eindstand van de TOTALE grafiek. Dus niet van een door de schuifjes gespecificeerd deel daarvan.

Het zou mooi zijn als dat wel zo was. Daarmee valt inzicht te krijgen over het gebruik van een apparaat (wasmachine) of een actie (douchen).

7 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    1 comment  ·  Verbruik menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Goed idee, dit zal zeker een verrijking zijn van het platform!

We zetten het idee dan ook op “Ter beoordeling” en zullen zeker nadenken over de mogelijkheden van implementatie.

8. Weerdata uit te breiden met zonuren, regen en wind

Om beter inzicht te krijgen in de verkoelende of verwarmende invloeden van buiten tov het verbruik lijkt het sterk als naast de buitentemp en graaddagen ook de zonuren, regenhoeveelheid en wind te loggen/plotten. Thanks!

161 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    6 comments  ·  Verbruik menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Een zeer interessante toevoeging voor een toekomstige versie, bedankt Freek!

Mocht je als medegebruiker ook opzoek zijn naar een dergelijke functionaliteit, breng dan snel je stem uit.

9. stroomuitval

Onlangs kreeg ik een melding dat mijn "always on" verbruik ongebruikelijk hoog was, waarvoor dank: de deur van de koelkast was blijven openstaan. Krijg ik ook een bericht wanneer het verbruik 0 is? In ons vakantiehuis in Frankrijk is afgelopen week twee keer de hoofdschakelaar eruit gegaan vanwege blikseminslag in de buurt. Dat kan natuurlijk ook in Nederland gebeuren, wanneer we er niet zijn.

31 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)

Het is niet lastig om te bepalen wanneer een verbruik nul is, wel is het lastig om te bepalen of dit komt door dat er teruglevering plaats vindt of dat de stroom uitgevallen is.

Om deze reden is dit (nog) niet geïntroduceerd in het dashboard. Als ons algoritme verbeterd wordt kunnen wij deze notificaties wellicht ook aanbieden.

Voorlopig zetten we de status op “ter beoordeling”, mocht je als mede gebruiker een dergelijke functionaliteit wensen, breng dan snel je stem uit.

10. Bepaalde periode op kunnen geven in de grafiek

Vele gebruikers hebben een jaarcontract welke niet start op 1 januari. Je wil wel je jaarverbruik over dezelfde periode kunnen genereren als je energiemaatschappij om zo tot een vergelijk te kunnen komen (klopt het wat Enelogic registreert met hetgeen je gefactureerd krijgt).
    Door een begin datum / einddatum op te geven voor je verbruik krijg je dus een beter overzicht.

Als gebruiker zou ik graag de optie zien, dat ik mijn (energie)data van een instelbare periode kan zien en exporteren naar Excel.
    Op dit moment kan ik alleen de data per dag exporteren en het kost dan best wat tijd…

652 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    45 comments  ·  Verbruik menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Het maken van een instelbare periode in de grafiek staat nog niet op onze korte termijn planning, daarom laat ik dit idee staan op de status “Ter beoordeling”.

Heb je aanvullende feedback? Reageer dan hieronder!

11. Totalen voor de "Eigen verbruik" lijn weergeven

Bij de "Eigen verbruik" lijn zou ik graag het maand en jaartotaal willen zien.

18 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
  12. Totaal aantal graaddagen ook toevoegen aan grafieken

Toevoegen van totaal aantal graaddagen per dag/week/maand in het verbruiksoverzicht.

16 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)

Voorlopig plaatsen we deze ter beoordeling.

Wellicht bieden we een uitgebreidere functie
    aan in een toekomstige versie.

Mocht je als mede gebruiker hier oren naar hebben, breng dan snel je stem uit!

13. Gas verbruik ook in 3 cijfers achter de komma voor dag- en maandwaarden

De meterstanden van mijn gasmeter worden voor de dag- en maandwaarden doorgestuurd zonder decimale getallen, dit is een bekend probleem, zie ook https://enelogic.uservoice.com/knowledgebase/articles/386604-afgerond-verbruik-zonder-decimale-getallen hierover.

De uurwaarden worden echter wel doorgestuurd met decimale getallen. Daarom stel ik voor dat Enelogic deze waarden gaat gebruiken om dag- en maandwaarden te genereren.

5 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)

Bedankt voor het idee Guido, ze zetten dit idee nu op “Ter beoordeling” zodat andere gebruikers hun stem kunnen uitbrengen en reacties kunnen plaatsen.
    We hadden gehoopt dat de netbeheerders een verbetering gingen doorvoeren hiervoor (dus dat dag- en maandwaarden al automatisch met decimale getallen doorkomen), maar dat staat (blijkbaar) nog niet op de planning.

14. Netto verbruik lijn in de grafiek

In de Maand- en Jaargrafiek tonen of er netto gebruik of levering is (netto positieve dag of negatieve dag), door middel van kleuren of een netto lijn. Deze waarde is gelijk aan de totaalwaarde die getoond wordt als je over de dag of maand zweeft, maar het zou mooi zijn als je die in een oogopslag kunt zien.

96 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    8 comments  ·  Verbruik menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Het maken van een netto verbruik lijn in de grafiek staat nog niet op onze korte termijn planning, daarom laat ik dit idee staan op de status “Ter beoordeling”.

15. Auto schalende / vaste verticale as (y-as)

De verticale schaal van de graphieken wisselt nu. voor browsen over dagen is dit verwarrend. Misschien is het mogelijk om deze vast te zetten of op auto stand?

73 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    13 comments  ·  Verbruik menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Het maken van een aangepaste y-as staat nog niet op onze korte termijn planning, daarom laat ik dit idee staan op de status “Ter beoordeling”.

16. Data gisteren ook in Week-, Maand- en Jaargrafiek

In de Daggrafiek kijk ik naar mijn verbruik van gisteren, in de Week-, Maand- en Jaargrafiek is echter enkel het verbruik van eergisteren bekend. Ik zou hier ook graag het verbruik van gisteren in willen zien.

23 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    under review  ·  1 comment  ·  Verbruik menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →
  17. Electrische auto of andere zware electrische apparatuur uit grafiek filteren

Electrische auto of andere zware electrische apparatuur uit de grafieken filteren.

21 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    5 comments  ·  Verbruik menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Dit zou een aanvulling zijn op het uitfilteren van zonnepaneel data wat we nu al doen als je een Enelogic P1 poort uitlezer en YouLess voor je zonnepanelen hebt.

Het deze functie staat nog niet op onze korte termijn planning, daarom laat ik dit idee staan op de status “Ter beoordeling”.

18. Live grafiek realtime bijwerken

Ik heb een Enelogic P1 poort uitlezer en op dit moment werkt enkel het kleine grafiekje iedere 10 seconden bij. Ik zou ook graag zien dat de andere gegevens realtime worden bijgewerkt, zodat ik niet steeds op de refresh knop naast de Dag knop moet drukken.

23 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)

Het maken van een auto-refresh functie staat nog niet op onze korte termijn planning, daarom laat ik dit idee staan op de status “Ter beoordeling”.

19. Verbruiken splitsen, laag en normaal afzonderlijk van elkaar

Als gebruiker zou ik graag mijn verbruik gesplitst in willen zien.
    Bijvoorbeeld alleen het laag tarief of alleen het normaal tarief, of beide in een eigen grafiek.

23 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)

Bijvoorbeeld het monitoren van het energieverbruik tijdens werkuren (voor bedrijven) vs energieverbruik als er niemand is.

Of het monitoren van het verbruik als er iemand thuis is en als er niemand thuis is.

We zijn er nog niet helemaal uit en daarom laat ik dit idee op “Ter beoordeling” staan.

We kijken uit naar meer input!

20. Gasverbruik in trend met tienden

Weergaven in tienden had ,ons sneller duidelijk gemaakt dat er wat mis was met de CV ketel , in de week en maand trends zien we in de zomer slechts 1m3 op de ene dag andere dag weer niets.
    Terwijl we elke dag toch verbruik hebben

44 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)

Dit is voor de maandgrafiek wellicht een mooie toevoeging. Echter moeten wij hierin wel schipperen in hoeverre je detail wilt laten zien in een grotere periode.

Zelf vinden wij het interessanter om dit op week niveau te integreren. Hier zullen we een passende oplossing voor moeten vinden.

Breng snel je stem uit als dit een idee is waar je jezelf in kan vinden!

← Previous 1
  • Don't see your idea?

Feedback and Knowledge Base