Verbuik tonen van m3 per graaddag
Ik zou een grafiek van het gas verbruik per graaddag wel interessant vinden. Uiteraard is dit allemaal uit te rekenen, maar met de beschikbare gegevens in de verbruiks rapporten is dit volgens mij best snel te realiseren. Deze grafiek zegt in een oogopslag of je verbruik de goede kant op gaat.
In het platform is het al enige tijd mogelijk om je gasverbruik in de week/maand/jaar overzichten je verbruik te vergelijken met graaddagen. Voor dagen is dit nog niet mogelijk, maar uiteraard een mooie toevoeging voor het Premium abonnement.
We zetten het idee dan ook op “Ter beoordeling” om meer stemmen te vergaren.
-
Keesjan Deelstra schreef
ik krijg niet het idee dat er actief ontwikkeld wordt bij Enologic. Er wordt niet gereageerd op eerdere opmerkingen onder, helaas. Eens met alle ideeën onder en het basisidee dat er veel mee ruit die graaddagen te halen is. Iemand een idee welke verbruiksmanagers wel meer uit de graaddagen halen? Zoals vergelijking verbruik naar graaddag tussen 2 jaren. Ik kan niet eens de data van 2 jaren vergelijken nog een export knop vinden om dit zelf in excel te doen.
-
HMA Karreman schreef
Wat vreemd dat een "geweldig plan" nog steeds niet gerealiseerd is na 6 jaar.
Deze toevoeging geeft een goed inzicht wat een maatregel zoals bv het plaatsen HR++ voor resultaat heeft. -
[Deleted User] schreef
Een vraag van meer dan vijf jaar geleden ...
Ik vraag me steeds vaker af of het zin heeft om met ideeën tot verbetering te komen, helaas -
Raymund Toonen schreef
Is er vooruitgang in de verwerking van dit idee?
-
[Deleted User] schreef
Is er al enige voortgang te melden over dit idee ? Of willen jullie meer feedback van andere gebruikers ?
-
Martijn Nab schreef
Goed idee, en had inderdaad al verwacht dit in het premium abo terug te kunnen vinden. De optie van twee lijnen (verbruik en graaddagen) in een grafiek zoals nu is wel erg basic, zeker als de schalen ook wijzigen per maand afhankelijk van het verbruik.
-
[Deleted User] schreef
Inderdaad: gasverbruik gedeeld door gewogen graaddagen toevoegen aan de verbruiksgegevens is een hele goede aanvulling op het pakket.
-
Ilse Smit schreef
Hoe staat het met dit idee? Ligt het nog boven op de stapel van geweldige plannen, of is het wellicht toch wat naar achteren geschoven?
Ik denk dat ik deze functie (ook al is het alleen bij het jaarverbruik gas) erg zal waarderen
-
Sebastiaan Bakker schreef
Hmm, ik heb zojuist een jaar premium afgesloten omdat ik dacht dat de graaddagen functie mij de mogelijkheid zou bieden om bijvoorbeeld twee maanden te vergelijken.
Ik heb bijvoorbeeld net mijn zolder geisoleerd. Ik zou dan willen zien of mij dat een lager gasverbruik heeft opgeleverd, onafhankelijk van de buitentemperatuur. Ik wil dus zien of mij dit gas heeft bespaard ongeacht of het een "milde winter" of niet is.
Is dit mogelijk?
-
Paul Meindersma schreef
Als aanvulling hierop lijkt het me prettig om het totaal aantal graaddagen per periode te tonen in het verbruik menu.
-
Martien Heesters schreef
De graaddagen zijn een mooi instrument om te bepalen of je in absolute zin meer of minder stookt. De formule voor de graaddagen is gebaseerd op binnen en buitentemperatuur.
De invloed van de zonneschijn wordt daar niet in meegenomen. Hetgeen een en ander vertroebeld. Ik houd sinds 2001 dagelijks de meterstanden bij, dus mijn verbruik en de KNMI weergegevens. In een grafiek waarin het gasverbruik wordt uitgezet tegen de Max buitemperatuur valt me op dat bij een en dezelfde buitentemperatuur er een gasverbruik bandbreedte is van 8 m3 en dit is bij alle buitentemperaturen. Oorzaak wel of geen zon.
Nog even los van gasverbruik tbv tapwater en koken hetwelk niets met graaddagen te maken heeft.
Bovendien hoe zwaarder een huis geïsoleerd des te meer drukt de verwarming tbv ventilatie op het gasverbruik.Groetend
M Heesters -
enelogic schreef
quotient graaddagen en gasverbruik in grafiek uitgezet.
Deze constante is een goede maatstaf voor de isolatie.
Met graaddagen is het extra nauwkeurig als je zelf de (gemiddelde) binnentemperatuur kunt aangeven:
bijv:
binnen gemiddelde 20 graden
dag1: buiten gemiddeld 12 graden, 4 m3 gas -> c=0,5 ( (20-12)/4)
dag2: 14 graden, 3,5 m3 -> 0,58
dag3: 13 graden, 3,6 m3 -> 0,51
ect.
Als extra kun je ook nog een vaste (zelf aan te geven) hoeveelheid gas per dag buiten de berekening laten. Dit is ivm bijv fornuis.suc6
-
Guus Voets schreef
Grafiek van gasverbruik gedeeld door graaddagen lijkt mij een goede toevoeging. Op deze wijze kun je zien hoe constant je gasverbruik is per graaddag.
-
Evert Mulder schreef
Ik zou ook graag een vergelijking van het verbruik / graaddagen willen zien.
Ik heb mijn oude thermopane (1980) op 17-11-2014 laten vervangen door HR++ (Ug 0,9) en wil graag zien wat het rendement daarvan is. -
Luc de Roos schreef
Vergelijkingen van het gasverbruik van verschillende jaren/maanden op basis van gewogen graaddagen.
Hierdoor kan onafhankelijk van het weer worden bekeken hoeveel een isolerende maatregel heeft opgeleverd.