Enelogic.com

• Hot ideas
  • Top ideas
  • New ideas
  • My feedback
  1. Dark mode voor website

's avonds zou ik best een "dark mode" willen hebben voor de website. Dus in plaats van dat alles een wit achtergrond heeft, krijgt het een donker (grijs) achtergrond. Zoals je wel vaker ziet bij apps. Een alternatieve stylesheet die je zelf kan kiezen.

9 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Sign in with: Facebook Google
    Signed in as (Sign out)
    You have left! (?) (thinking…)
    0 comments  ·  Dashboard menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Mooi idee, het is wel een trend aan het worden.

Het huidige platform is niet gebouwd met deze optie en dan ook niet eenvoudig te integreren. Wellicht in een toekomstige versie van het platform dat dergelijke opties een onderdeel ervan zijn.

Breng snel je stem uit als je hier meer oren naar hebt!

2. Openhab binding

Een binding voor Openhab zou Nice zijn en een meerwaarde. Nu moet dit nog via lokaal ip adres en json.

Kunnen jullie eventueel ook mooie grafieken id binding stoppen.

8 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    0 comments  ·  YouLess  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Voor de meer technische/ smart home gebruiker zou dit zeker een mooie toevoeging zijn.

Dit idee zetten wij dan ook op ter beoordeling en zullen nadenken over de mogelijkheden en implementatie ervan.

3. Vaste kosten elektra/gas apart weergeven

Het zou fijn zijn als de vaste kosten voor elektra en gas apart ingegeven en weergegeven kunnen worden.

8 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    1 comment  ·  Dashboard menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Momenteel ligt onze focus ergens anders, wellicht bieden we een dergelijke functie aan in een toekomstige versie.

Mocht je als mede gebruiker hier oren naar hebben, breng dan snel je stem uit!

4. welkomsbonus

Veel contracten werken met een welkomsbonus, het zou mooi zijn als ik deze zou kunnen registreren om een juiste voorstelling van de totale kosten te krijgen.

8 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    0 comments  ·  Gebouwprofiel menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Momenteel ben je in het platform vrij om de vaste kosten naar eigen inzage in te vullen. Je kan hierin ook schipperen door de welkomstbonus te delen door het aantal maanden van je contract en dit te verrekenen met de vaste kosten.

Uiteraard zou het een mooie toevoeging zijn in het platform, daarom zetten wij het idee op “Ter beoordeling”. Mocht je interesse hebben, breng dan snel je stem uit.

5. Terugverdien model voor zonnepanelen en overstap van gas naar electrische verwarming

Je zou de investering van de zonnepanelen kunnen afzetten tegen de besparing zodat je een overzicht krijgt of je de beoogde terugverdientijd gaat halen.
    Voor de gas verbruikers onder. De aankomende energie transitie geeft veel vraagtekens. Zou het een idee zijn om b.v. op basis van de prijstrend van de gasprijzen (oplopend) en het verbruik van vervangende electrische appartuur (met gelijkwaardige warmte opbrengst, verwarming of kooktoetsel) een model te maken waarbij je inzicht krijgt wanneer de overstap rendabel wordt. Zitten natuurlijk wel veel variabelen in.

7 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    0 comments  ·  Energieadvies  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Het zou een mooie toevoeging zijn aan het dashboard om je terugverdientijd in te zien, hier zijn we het in ieder geval mee eens.

Het idee om de overstap van gas naar elektrisch in kaart te brengen, neemt inderdaad veel variabelen met zich mee. Zoals bijv.: aantal m2’s van de woning, wat is de maximale investering die je wenst te doen etc. Hierdoor zal het lastig zijn om hier een passend model voor te maken.

Wellicht dat we het gas → elektrisch blokje niet direct implementeren, maar het inzicht krijgen in de prestaties van je zonnepanelen en de terugverdientijd klinkt ons zeker interessant in de oren!

Mocht je als medegebruiker hier oren naar hebben of een andere mening? Breng dan snel je stem uit!

6. Navigatie tussen instellingen en dashboard verbeteren

Super site, maar een paar suggesties/ observaties als nieuwe gebruiker:
    - Het knopje "<- terug naar dashboard" is lastig te vinden, nadat je op gebouwen beheren hebt geklikt.
    - Waarom zit het gebouw profiel niet in het "gebouwen beheren" menu?.
    - Ik kan zowel bij "Instellingen energierekening" als bij "Gebouwen beheren" -> "Gebouwen" -> "Meters" een energietarief instellen. Ik zou verwachten dat de laatste optie gewoon niet zou bestaan.
    - Het instellingen menu ("gebouwen beheren") en het dashboard hebben exact dezelfde layout. kan het erg verwarrend maken waar je nu precies iets moet instellen.

7 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)

Nog steeds een goed plan en we zijn nog steeds van plan om dit op te pakken. Jammer genoeg weten we nog niet precies wanneer, daarom zet ik het idee weer terug op “Under review”.

We gaan dus weer feedback verzamelen en kijken uit naar jouw input!

7. Meterstanden tussen de "schuifjes" aflezen.

Onder de verbruikgrafiek zitten "schuifjes" waarmee een deel van de daggrafiek nader kan worden bekeken. In de grafiek zijn duidelijke pieken te zien, bijvoorbeeld van de wasmachine of het douchegebruik.

De knop "meterstanden" daaronder geeft alleen de begin- en eindstand van de TOTALE grafiek. Dus niet van een door de schuifjes gespecificeerd deel daarvan.

Het zou mooi zijn als dat wel zo was. Daarmee valt inzicht te krijgen over het gebruik van een apparaat (wasmachine) of een actie (douchen).

7 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    1 comment  ·  Verbruik menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Goed idee, dit zal zeker een verrijking zijn van het platform!

We zetten het idee dan ook op “Ter beoordeling” en zullen zeker nadenken over de mogelijkheden van implementatie.

8. semi premium voor minder dan een tientje

De premium prijs van 19 euro per jaar is voor mij niet te rechtvaardigen. Ik vind het leuk om te kijken wat mijn panelen hebben opgebracht en hoeveel ik ongeveer gebruik. Meerdere profielen heb ik niet nodig. Als dit voor 5 tot 10 per jaar kon zou ik het gelijk afsluiten 19 euro is voor mijn gebruik niet te rechtvaardigen.

7 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    0 comments  ·  Algemeen  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Een goed idee, sowieso goed om meer verschillende abonnementsvormen aan te bieden. Bij je mobiele telefoon heb je tenslotte ook verschillende opties qua abonnement.

We zetten het idee dan ook op “ter beoordeling”. Sluit dit idee bij je aan en heb je hier zeker interesse in? Breng dan snel je stem uit!

9. Gas verbruik ook in 3 cijfers achter de komma voor dag- en maandwaarden

De meterstanden van mijn gasmeter worden voor de dag- en maandwaarden doorgestuurd zonder decimale getallen, dit is een bekend probleem, zie ook https://enelogic.uservoice.com/knowledgebase/articles/386604-afgerond-verbruik-zonder-decimale-getallen hierover.

De uurwaarden worden echter wel doorgestuurd met decimale getallen. Daarom stel ik voor dat Enelogic deze waarden gaat gebruiken om dag- en maandwaarden te genereren.

5 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    1 comment  ·  Verbruik menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Bedankt voor het idee Guido, ze zetten dit idee nu op “Ter beoordeling” zodat andere gebruikers hun stem kunnen uitbrengen en reacties kunnen plaatsen.
    We hadden gehoopt dat de netbeheerders een verbetering gingen doorvoeren hiervoor (dus dat dag- en maandwaarden al automatisch met decimale getallen doorkomen), maar dat staat (blijkbaar) nog niet op de planning.

10. Winddelen toevoegen

Net zoals zonnepanelen een energie leverancier zijn waar rekening mee wordt gehouden zou het ook mooi zijn dat als je winddelen bezit deze opbrengst kunt opgeven.

Ik bezit een aantal winddelen van de windcentrale. Een winddeel staat voor 500 KWh per jaar. https://www.windcentrale.nl/
    Met een winddeel heb je een aandeel in een stukje windmolen welke via GreenChoice op de energie kosten in mindering worden gebracht op de jaar afrekening.

Is het mogelijk dit op te nemen in de applicatie, die er overigens fantastisch uitziet!

5 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)

Momenteel is er een weinig vraag naar, om deze reden krijgt het idee de status “ter beoordeling”.

Mocht je als mede gebruiker hier ook oren naar hebben, breng dan snel je stem uit!

11. Vergelijken met vergelijkbare huishoudens

Graag zou ik mijn verbruik (in kwh+m3) willen vergelijken met vergelijkbare huishoudens (zelfde gebouwprofiel en zelfde aantal bewoners).

4 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)

Een dergelijke functie hebben we al geïntegreerd in het dashboard, namelijk de vergelijk functie.

Deze vergelijkt je gegevens, opgegeven onder je gebouwprofiel met vergelijkbare inputs van andere gebruikers. Hier wordt op de achtergrond het aantal kWh + M3 berekend en weergegeven in prestaties.

Wellicht integreren we in een toekomstige versie de mogelijkheid om dit te switchen van € naar kWh naar M3.

12. Besparing Zonneboiler in kaart brengen

Naast zonnepanelen hebben wij ook zonneboiler, echter heb ik geen idee hoeveel gas of elektriciteit ik hiermee bespaar. Wel kan ik nu zien in de verbruik grafiek dat als de zon schijnt (via de zonnepanelen opbrengst) en er wordt gedoucht overdag/'s avonds dat er minder gas wordt gebruikt als dat er 's morgen wordt gedoucht. Is het bijvoorbeeld mogelijk dit grafisch ook in kaart te brengen met een extra youless, een extra flow meter in de warmwaterleiding tussen de zonneboiler en de CV ketel en 2 temperatuur sensoren (ingaand en uitgaand zonneboiler)? Q=m x c x deltaT, wat weer kan…

4 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    0 comments  ·  Energieadvies  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Mogelijkheden zien wij hier wel in, echter zal het kostenplaatje een overwegende factor spelen bij de monitoring hiervan.

Zoals je zelf aangeeft zijn er inderdaad al flowmeters nodig en onze ervaring leert dat goede flowmeters niet altijd even goedkoop zijn. Daarbij zijn er ook diverse hardware technische aanpassingen nodig in bijvoorbeeld de Youless. Maar ook bestaande zonneboiler circuits. Wij vragen ons hierbij erg af of een gebruiker met een bestaand zonneboiler circuit zonder flowmeters, hier “zomaar” flowmeters in laat plaatsen t.b.v. monitoring.

Om die reden plaatsen wij het idee voorlopig op “ter beoordeling”.

13. Update Gebouwprofiel

Als gebruiker zijnde zou het Gebouwprofiel wel een update kunnen gebruiken.
    Ik mis bijvoorbeeld de mogelijkheid om het tarief van teruggave op te geven of een korting op energiebelasting.

4 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)

Het klopt dat het Gebouwprofiel een update kan gebruiken, echter het op kunnen geven van een korting lijkt mij een foutieve update. Zelf zien wij eerder de integratie voor teruglevering voor ons.

Daarbij adviseren wij ook om altijd te rekenen met je daadwerkelijke tarieven onder je Gebouwprofiel i.p.v. de standaardtarieven.

14. Geselecteerde dag consequent tonen

Na inloggen en na iedere switch tussen Dashboard, Verbruik, Gebouw enz. wordt steeds weer de situatie van 2 dagen terug getoond.

Volgens mij is het veel handiger en duidelijker als, na switchen tussen verschillende pagina's, consequent de eerder geselecteerde dag wordt getoond.

4 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    0 comments  ·  Algemeen  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Bedankt voor de input, wellicht kunnen we een dergelijke functie aanbieden in een toekomstige versie van het dashboard.

Mocht je als mede gebruiker hier ook oren naar hebben, breng dan snel je stem uit!

15. 3 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    under review  ·  0 comments  ·  Dashboard menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →
  16. Mogelijk maken de netspanning uit te lezen

Gezien de veel voorkomende problematiek met een te hoge netspanning en daardoor het uitvallen van de omvormer, zou ik graag deze waarden willen zien. Of in ieder geval de minimum en maximum waarden

2 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    1 comment  ·  Dashboard menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →
  17. Voorschoten overzicht uitbreiden

In het voorschot overzicht wordt de "prognose" en "doelstelling" weergegeven. Het is jammer dat de "huidige voorschot" niet weergegeven wordt.

2 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)

Een mooie toevoeging voor het dashboard, we zullen dit idee meenemen in de discussies omtrent een nieuwere versie van het dashboard!

Heb je als medegebruiker hier oren naar?
    Breng dan snel je stem uit!

18. widgets gasverbruik op dashboard

Widgets voor gasverbruik,
    Verbruik,
    m^3 per dag,
    m^3 piek,
    m^3 bij xC

2 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)

Voor mensen met een gasaansluiting kan dit wel meer inzichten bieden in het verbruik. We zetten het idee dan ook op “Ter beoordeling” en zullen eens nadenken over de mogelijkheden.

19. Verbeteringen voorschot/ kosten

Een negatief voorschot willen kunnen ingeven (ik ontvang namelijk maandelijk een voorschot van het energiebedrijf)
    Een apart tarief indien per saldo meer teruggeleverd wordt dan verbruikt.

Tussentijdse wijziging wordt niet gemiddeld.
    Daardoor wordt de totale voorschot onjuist weergegeven en geeft dus een verkeerd beeld t.a.v prognose en doelstelling.
    Het is dus beter vanaf de eerste volgende wijziging het totaal te middelen

2 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    1 comment  ·  Gebouwprofiel menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →
  20. Maandoverzicht

Ik vind het dashboard heel leuk, ik zou alleen een ook maandoverzicht willen kunnen zien.

2 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)

De insteek van het huidige dashboard is dat je van de huidige of voorgaande dag direct kan inzien hoe je gepresteerd hebt. In een maand overzicht is dit uiteraard lastiger weer te geven, maar niet onmogelijk.

We plaatsen het idee dan ook “Ter beoordeling”. Heb je hier ook wens naar? Breng dan snel je stem uit.

• Don't see your idea?

Feedback and Knowledge Base