Koppeling met derde partij (SMA, SolarEdge, smappee etc.)
Als Enelogic gebruiker wil ik graag een koppeling met een derde partij zoals:
- SMA
- SolarEdge
- Smappee
- PVOutput
- IFTTT
- Domoticz
- Netatmo
etc.
Originele bericht:
L.s. Is het mogelijk dat de slimme meter communiceert met mijn SMA Sunny boy 2000HF PV-Omvormer en zodoende mij meer duidelijkheid verschaft over wat ik gebruik afneem en teruglever? Hopende op een spoedig antwoord, Henk Kooy
Het koppelen met SMA omvormers staat nog niet op onze korte termijn planning, daarom laat ik dit idee staan op de status “Ter beoordeling”.
Heb je aanvullende feedback? Reageer dan hieronder!
-
anoniem schreef
Geen idee wat dat technisch inhoudt. De Solaredge-info gaat via mijn modem; de Enelogic (slimme meter) ook. Hoe dit technisch te koppelen valt weet ik dus niet maar een enkel dashboard/verbruiksoverzicht zou mooi zijn. Het Solaredge dashboard heeft overigens geen continue-functie en moet steeds handmatig ververst worden.
-
Alfred Hartoog schreef
Ja, in principe wel. Ik kende PVOutput.org niet, maar heb er nu eens naar gekeken, en het ziet er goed uit. Veel mogelijkheden. En ook de optie om historische gegevens te uploaden. Dus ja, als Enelogic daar een koppeling mee zou hebben, dan zou ik die zeker gebruiken.
Fijn dat mijn ruim twee jaar oude suggestie weer wordt opgepikt. -
Wim Schutten schreef
ik zou dat graag via PVoutput doen, echter dat is mij tot op heden niet gelukt.
-
Roger schreef
Via PVOutput.org lijkt me prima
-
Roel Eggels schreef
Misschien een rare vraag...
Ik heb nu een P1 aan de slimme meter hangen, zodat ik deze kan uitlezen via slimmemeter-portal, en via de de website van solaredge kan ik de panelen life zien.
Wat is extra / verschil met het product wat jullie nu voorstellen ?Met vriendelijke groet,
Roel Eggels -
Peter schreef
Ik zou het ook wel willen! Solaredge stelt het gratis beschikbaar, maar ik zou wel overstappen op het betaalde pakket van 19 euro als ik ook de Solaredge kan koppelen.
-
Robèrt schreef
Er zijn ook kaartjes beschikbaar voor je omnik die registreren naar PVoutput.org, dat is een veel breder gedragen platform
-
Robèrt schreef
Dit zou fantastisch zijn, ik heb 2 omvormers die registreren naar pvoutput, dus als jullie deze kunnen koppelen zou dat fantatisch zijn!!!
-
Bedankt voor je reactie Guus, we gaan in het voorjaar onze zonnepaneel opties weer bekijken.
Wel nog een aanvullende vraag:
Zou je hier (extra) voor willen betalen, bijvoorbeeld een data abonnement van € 10,- per jaar? Welke functies zou je dan minimaal willen hebben?
Alvast bedankt! -
Guus Lamers schreef
Ik heb een piekvermogen van 9 kW via mijn SolarEdge omvormer. Zou wel héél mooi zijn als ik dat ook kan zien!
-
R schreef
Het uitlezen van de temperaturen van de Nest Thermostaat (binnen als buiten) zou een leuke optie zijn.
-
Robert Webbe schreef
De NEST thermostaat was voorheen erg populair. Echter zaten velen te wachten op een modulerende versie en daar kwam NEST december 2015 mee in versie 3. Maar wat blijkt nu in de praktijk, hij schakelt alleen tussen 100% en 0% waardoor er enorme overshoots plaatsvinden. Ja, hij moduleert maar dat lijkt gewoon voor de marketing een leuk verhaal. Veel mensen zijn nu heel erg teleurgesteld in NEST en zoeken naar een beter product.
Een aanzienlijk beter ontwikkeld product is de tado slimme thermostaat. Het is van een Duits bedrijf welke zeer voortvarend te werk gaat. Zelfde idee als de Nest maar dan wel werkend. Op veel vlakken hebben ze de Nest al dik ingehaald, zo zijn er bijvoorbeeld ook al slimme radiatorknoppen om het huis in aparte zones te verwarmen en hebben ze ook airco aanstuurmodules.
Het marktaandeel in Nederland groeit ook flink. Inmiddels hebben ze aardig wat retailers gevonden waar je de producten kunt kopen (online en winkels). Ook heb ik al commercials op de Nederlandse TV gezien van het product.
Tado heeft ook een openbare API, het zou mooi zijn als de binnenshuis temperatuur uitgelezen kon worden en deze ook in de verbruiksgrafieken getoond kunnen worden.
-
mark schreef
Autarco levert een PV zwave stick i.c.m. benext gateway met p1 interface. Je kunt dan perfect in grafieken zien wat je opwekt en gebruikt op een willekeurig moment.
-
Martijn Nab schreef
Doordat ik mijn Youless firmware omgezet heb naar Enelogic kan ik nu geen data meer naar PVoutput krijgen. Dat vind ik erg jammer, want ik gebruikte Solaranalyzer voor Andoid om deze info weer op mijn android telefoon realtime te kunnen zien. Zou erg fijn zijn als de solar data naar PVoutput dorgestuurd kan worden (of van PVoutput afgehaald kan worden)
-
Ruben schreef
Om een grotere groep zonnepanelenbezitters tegemoet te komen is het verstandiger om een koppeling met PVoutput.org te realiseren. Je kunt je SolarEdge en vele andere omvormers namelijk al koppelen met PVoutput.org. Dan hoeft enelogic zich slechts op één koppeling te focussen en heeft PVoutput het 'gedoe' met wijzigende API's van omvormer-boeren.
-
Arno Vlooswijk schreef
Mooi plan, in combinatie met buitentemperatuur wordt het wel een stuk dynamischere grafiek, die data is waarschijnlijk wel vrij lokaal uit de cloud te halen.
-
John schreef
Zowel de Smappee, Qbox en de Enelogic in gebruik. Moet eerlijk zeggen dat de Qbox het aflegt tegen de Enelogic en het lijkt mij normaal dat het uitlezen middels de P1 zuiverder is dan met de Smappee die middels ampere klemmen werkt en dit wijkt altijd wat af.
-
anoniem schreef
Ben hier wel voor maar toch een kanttekening. De uitlezing van de smappee is niet geheel zuiver zo merk ik verschil in waarden tussen smappee en, nu nog, qbox.
-
Evert Maurer schreef
OK idee is 5 maanden oud maar idee vind ik erg goed...echter hoeveel smart thermostaten zijn er op de markt hebben die allemaal hetzelfde protocol... Bij de Tado thermostaat is het toegestaan om via IFTTT protocol beperkte zaken te regelen.....
(tekst hieronder overgenomen van Tado Bog)
Het is nu mogelijk om uw tado° Slimme Thermostaat en Slimme Aircobediening te verbinden met andere apparaten via IFTTT (if this then that). IFTTT laat het internet voor u werken en maakt het mogelijk om eenvoudig verbindingen te maken tussen de verschillende producten en webservices die u elke dag gebruikt. Met onze nieuwe kanalen is het mogelijk om geselecteerde triggers te combineren met bepaalde acties. U kunt uw eigen persoonlijke recepten samenstellen en mixen. -
Evert Maurer schreef
Ik ben een newbee hier maar idee denk ik is erg goed...met de intelligente thermostaten tegenwoordig kan je veel informatie naar binnen halen..
Ikzelf heb een Tado Thermostaat en dit apparaat laat toe dat je alle informatie naar binnen kan halen van je ketel (indien deze geschikt is) en van de Tado zelf... als je kijkt op https://www.tado.com/nl/blog/ifttt_channels zijn er mogelijkheden zat.... moet me maar gaan verdiepen (leren) in de mogelijkheden van iftt channels....
Evert Maurer