Koppeling met derde partij (SMA, SolarEdge, smappee etc.)
Als Enelogic gebruiker wil ik graag een koppeling met een derde partij zoals:
- SMA
- SolarEdge
- Smappee
- PVOutput
- IFTTT
- Domoticz
- Netatmo
etc.
Originele bericht:
L.s. Is het mogelijk dat de slimme meter communiceert met mijn SMA Sunny boy 2000HF PV-Omvormer en zodoende mij meer duidelijkheid verschaft over wat ik gebruik afneem en teruglever? Hopende op een spoedig antwoord, Henk Kooy
Het koppelen met SMA omvormers staat nog niet op onze korte termijn planning, daarom laat ik dit idee staan op de status “Ter beoordeling”.
Heb je aanvullende feedback? Reageer dan hieronder!
-
Joop schreef
Een rechtstreekse koppeling met SolarEdge is beter (want dan koppel je met de bron). Maar als een koppeling met PVOuput eerder te realiseren is... dan is dat een waardig alternatief.
De API's liggen er. Het is heel eenvoudig om dan die data in Enelogic te krijgen.
-
Kees Wassenaar schreef
Als PVoutput gebruiker met een omnik draag ik graag een steentje bij:
Ja, liever een koppeling vanuit de PVoutput, maar vooral omdat je dan meer gebruikers met omvormers 'ontsluit' (*)
echter, de Omnik koppeling met PVoutput is niet eenvoudig.
1.de makkelijkste is met een Synology NAS en een simpel scriptje die data uit de omvormer naar de pvoutput doorzet.
2.Moeilijker is een script op een rasberry pi met domoticz in te stellen door vele regels text, met kans op fouten en afhaken van de poging de upload te realiseren.
3. tussen meter met S0 installeren (tweede youless)
4.forward in de Omik omvormer instellen naar enelogic?.Op basis van (1) en deze eenvoud, denk ik dat de grootste kracht kan liggen in de optie om voor alle PV gebruikers een Rasberry Pi te adviseren of een bestaande youless met enelogic koppeling een soort "softwareflash" te creëren, zodat een eenvoudige 'hufterproof' intrawebsite ontstaat. waar je dan de IP van de PV(intra)website van je eigen omvormer kan invullen. Zodat gegevens lokaal worden verzameld/uitgelezen en dan worden doorgezet naar de Enelogic omgeving. De kracht van Enelogic zal dan bliven de grafieken en koppelingen met data van vrienden en buurt/streekgenoten. En het ontsluiten van vele huishoudens met zonnepanelen die nu alleen via intra net websites van omvormer leveranciers gebrekkige grafiekjes met slechte engelse vertaal texten beschikken.
Ik denk dat 3 een te moeizame (meterkast open) en ook wel dure (twee youlessen+s0meter) optie is.
* Met PVOutput heb ik ervaren dat vergelijken met 'peers' de meeste "power" geeft aan inzicht van je verbruik en het proberen te besparen op je verbruik. Mindergas heeft hetzelfde bezuinigende effect voor gasverbuik per graaddag.
Kortom: Ja, PV omvormers ontsluiten naar de Enelogic site en app lijkt mij een pre, want het vergelijken van Gasverbruik, Electra piek, Sluimerverbruik en Maand&Jaar verbruik en Actual PV opbrengst vergelijk met "peers" (peers: vrienden/zelfde type woning/zelfde regio/zelfde postcode) maakt het een sprong voorwaards.
PS, Data verbruikt/upload naar Enelogic (bijv. per 10 sec -electra en per minuut -gas) neemt toe, derhalve maandelijkse fee (2,-- i.o.d.) logisch.
-
Said Nastaly schreef
Is er al enig nieuws te melden? Het is natuurlijk raar om de klant te vragen wat deze er voor over heeft. Het zou beter zijn als jullie weten hoeveel ontwikkeltijd het kost en op basis daarvan een prijs voor te leggen aan de klanten.
-
Said Nastaly schreef
Graag een update vanuit Enelogic.
Sinds kort ben ik eigenaar van een PV-systeem met SolarEdge (SE) omvormer.
Ik zou in eerste instantie graag een rechtstreekse koppeling zien met SE. Dit zou mijn inziens ook makkelijk realiseerbaar moeten zijn. Het enige wat hiervoor nodig is, is om de bestaande API van de omvormer in te lezen samen met de gebruikers-ID. Iedere systeemeigenaar kan dit of zelf vinden op het admin tab of navragen bij zijn leverancier. Hiervoor kan je de leverancier vragen om volledige toegang (account admin).Op dezelfde wijze wordt ook de data ingelezen op pvoutput.org waar je maar 2 velden in hoeft te vullen om de data vanuit de omvormer op te halen.Er geld voor SE wel een maximum van 300 requests per dag dus als je 2 energiemanagers gebruikt, niet meer dan per 15 minuten opvragen. Op pvoutput kan het per 5 minuten maar dan zit je al op 12x24=288 requests per dag.
Zie ook:
https://www.solaredge.com/sites/default/files/se_monitoring_api.pdfGelet op het maximum aantal requests vanuit SE is op de lange termijn ook een koppeling met pvoutput wenselijk. Ook daarbij is het eigenlijk heel makkelijk want je hoeft alleen de API van pvoutput in te lezen samen met het system-ID.
-
Rosalie schreef
Dit zou fantastisch zijn! Ik zit nu helemaal te bedenken hoe ik de slimme meter gegevens en de Tado gegevens in een grafiek zou moeten krijgen.
-
John Bos schreef
Ik ondersteun dit idee , heb nu domo met een raspbery pi en dat werkt perfect.
Lijkt me toch relatief eenvoudig om die verkregen data met enelogic te syncen.
Desnoods alleen voor premium gebruikers.. -
O. Tomson schreef
ik zou graag die koppeling met SolarEdge willen hebben, dan heb je immers echt de complete set met data in een interface.,
Tja en dan die keuze...ik zou in praktische zin gaan voor koppelen met PVOutput. Het lijkt mij vragen om problemen als je rechtstreeks aan iedere omvormer zou willen koppelen, je komt dan zeker situaties tegen die niet of niet lekker gaan. Beter generiek lijkt mij.
Maar uiteindelijk gaat het mij er om dat die data in beeld komen, linksom of rechtsom. -
Hans Bouritius schreef
Hoe snel kunnen jullie hiermee beginnen?
Voor mij: - € 10,- per jaar als abonnement naast de huidige abonnementen is oké -
Hans Bouritius schreef
Het liefste dan een directe koppeling....
-
Rainier schreef
koppeling met pvoutput zou erg fijn zijn.
-
Arnie schreef
Voor mij graag een koppeling direct aan SolarEdge zonder tussenstation. Ik stel me voor dat ik dan in het Enelogic dasboard productie, verbruik en teruglevering kan zien op ieder moment.
-
Robèrt schreef
Bij voorkeur koppeling met PVoutput,, je kunt moeilijk ieder type omvormer ondersteunen, maar bijna allemaal ondersteunen ze pvoutput.org...
-
Harry Verjans schreef
De API bij Enelogic is gratis zorg dat ik kan downloaden met de API met een CURL script dan neem ik een abonnement, de koppeling met pvoutput realiseer ik dan wel zelf.
-
Nog enkele reacties via de support over wat het mag kosten:
- € 10,- per jaar als abonnement naast de huidige abonnementen
- € 19,- per jaar als abonnement naast de huidige abonnementen -
Bedankt voor jullie reacties!
We nemen dit verder mee in onze beslissingen wat we dit voorjaar gaan bouwen. -
Bedankt voor jullie reacties!
@Peter, duidelijk verhaal, je stem staat genoteerd.
@Roel, via deze oplossing kan je alles op het platform zien en heb je dus niet meerdere applicaties nodig. Daarnaast combineren we ook de gegevens van je zonnepanelen en slimme meter, zodat we je werkelijke interne verbruik kunnen uitrekenen.
@Roger, bedankt, je stem staat genoteerd.
@Anoniem, bedankt alles in 1 dashboard is uiteraard ons doel! -
Martijn Nab schreef
Op dit moment vind ik de meerwaarde van het premium abo niet voldoende om hiervoor te gaan betalen. Het toevoegen van output naar PVoutput zou dit abo al veel interessanter maken.
-
Ilse Smit schreef
Ik vind dit een lastige vraag. Er worden een aantal omwegen geïntroduceert en ik vraag me af of dit wel de juiste weg is.
Bij de gebruiker wordt de "last" gelegd om zich aan te melden bij PVOutput.org en ook nog te zorgen dat zijn data via een key bij PVoutput. org komt. Niet iedere gebruiker is in staat dit even te "regelen". Het is een ietwat complexe materie.
Enelogic belast zich met uitlezen van pvoutput.org en verwerking van deze data
Een mijns inziens betere optie is:
Plaatsing van een DIN S0 meter in de stroomkring van de PV installatie en de pulsen van die meter uit te laten lezen door het Enelogic "kastje".
Het voordeel hiervan is dat de pulsgever onafhankelijk is van de geplaatste inverter (omnik/SMA etc). Enelogic kan direct de pulsen uitlezen en doorsturen naar hun eigen servers.
Nadeel: De gebruiker moet kosten maken: Installatie en aanschaf DIN S0 meter en een nieuw Enelogic kastje aanschaffen (dat Enelogic natuurlijk nog even moet ontwikkelen om de pulsen te kunnen inlezen). Toch moet dit denk ik voor minder dan € 100 kunnen aan materiaal.
In de door mij geschetste situatie is er een 1 op 1 relatie tussen Enelogic en de opgewekte kWh's. Ik ben bereid hiervoor te investeren omdat er dan garantie ontstaat op zekere verwerking van de gegevens.
Een voorbeeld is hier: http://www.jsunnyreports.com/index.php/configuration/inverters/14-mkarduinologger/
-
Luuk schreef
De api functionaliteit op PVoutput is 'gratis'. Maar misschien dat jullie een Premium + zonnepanelen prijsplan op kunnen nemen. Je houdt immers al meer telwerken bij. Overigens zou ik een directe koppeling met de API van Enphase nog beter vinden.
-
Robèrt schreef
Jee die importfunctie lijkt mij wel handig denk als we een euro op het abonnement gooien deze kosten zo terugverdient zijn. Middels de standaard api lijkt mij dit vrij simpel.