Meterstanden per seconde (of 10 sec) opslaan ipv per minuut
De zogenaamde "P1 poort" van de slimme meter geeft iedere 10 seconden een update over het verbruik (voor de (D)SMR 5.0 versie vanaf 2017 is dit zelfs per seconde!).
In de grafieken in het Verbruik menu worden standaard de meterstanden per 5 minuten weergeven. Als je inzoomt in de grafiek of het onderaan hard instelt op "Per minuut" worden de minuutwaarden ook weergeven.
Mijn vraag is, of jullie ook de meterstanden per 10 seconden (of zelfs per seconde) kunnen gaan opslaan voor nog meer nauwkeurigheid.
Voorlopig wijzen wij dit idee af. Na de recente database update is dit niet meer van toepassing.
Misschien dat een uitbreiding in de toekomst wel mogelijk is, maar ook dan zal deze data hoogstens een maand beschikbaar zijn. Verbruik per minuut geeft in ons inziens in eerste instantie al een goed beeld van het verbruik om erop te besparen.
-
Martijn Nab schreef
Als jullie een real-time verbruik mogelijk kunnen maken en hierbij dan ook de real-time bruto productie mee kunnen nemen voor het berekenen van het echte verbruik dan kan dit een interessante optie zijn om het premium abo interessanter te maken. Qua data is het inderdaad nu ook niet weer heel erg veel dat hier hoge kosten tegenover staan.
-
J Weber schreef
Ik zie weinig reden waarom het meer moet kosten. De hoeveelheid data is niet noemenswaardig.
Als ik uit ga van een plain CSV en een regel lengte van 1024 byte(1024 karakters) dan is er om over een periode van 10 jaar voor 1 miljoen klanten en een 10 seconde interval log bij te houden en schamele 14Terabyte aan opslag nodig.
En dan hebben wij het over 10 Jaar, dus nog geen 1,5TB per jaar aan data en dan ervan uitgaan dat jullie 1 miljoen betalende klanten hebben.
-
anoniem schreef
De p1 poortuitlezer geeft ieder 10 sec. de waardes door. De weergave op de site zijn gemiddelden van 5 min. Ik heb begrepen dat de hoeveelheid te versturen data anders te groot wordt. Dat begrijp ik. Is het niet mogelijk om bij inzoomen , het detail te verhogen. b.v. , zodat je alleen in het uiterste inzoom bereik, de 10 sec. waardes ziet. De P1 uitlezer wordt dan naar mijn idee meer waardevoller.