[Verouderd idee] YouLess verbeteringen
- [ ] Als een gebruiker wil ik dat er minimaal iedere 5 minuten een datapunt wordt opgeslagen.
- Let op: de tijd in de YouLess kan iets afwijken, we gaan uit van maximaal 5 minuten in vergelijking met de servertijd.
- Bijvoorbeeld om 10:00 (YL tijd) is de meterstand 120 kWh binnengekomen, is er om 10:05 (YL tijd + 5 min) nog niets binnen? Dan zouden we dezelfde meterstand moeten opslaan (120 kWh). Maar we wachten dan tot 10:10 (YL tijd + 10 min) en voegen dan een meterstand toe met de tijd 10:05 (YL tijd + 5 min) en meterstand 120 kWh.
- Er zal dus een waarde "laatste data ontvangen" in YL tijd bij moeten komen in het data ontvang systeem.
- [ ] Als een gebruiker wil ik dat er support inbouwd wordt voor meters die erg weinig verbruiken. Op dit moment gaat het verbruik dan af en toe terug naar 0. Bijvoorbeeld draaischijfmeters met 187 omwentelingen per kWh.
- Wordt een stuk beter als we de 5 minuutdata gaan opslaan. Stel je voor er is 1 omwenteling in 5 minuten met 187 omw/kWh. Dan kunnen we verbruiken tot 64 Watt goed detecteren [ (1 kWh / 187 omw) x (60 / 5) x 1000 = 64 Watt ].
- [ ] Als een gebruiker wil ik dat de YouLess herkoppel functionaliteit wordt verbeterd. Op dit moment wordt de oude YouLess (en alle bijbehorende data) verwijderd als de YouLess wordt herkoppeld. Als gebruiker wil ik de keuze, om mijn YouLess te herkoppelen of een nieuw meetpunt aan te maken.
- [ ] Als een gebruiker wil ik ook een weergave van laag- / normaaltarief afhankelijk van een tijdsinstelling.
- [ ] Als een gebruiker wil ik dat er standaard 5 minuutdata wordt ingeladen als bij de Enelogic P1, de minuutdata kan te zwaar zijn voor mobieltjes.
Het is zover, de YouLess verbeteringen zijn doorgevoerd!
We slaan nu minimaal iedere 10 minuten een datapunt op, zodat ook gebruikers met een laag verbruik (of lage YouLess pulswaarde) goed gebruik kunnen maken van het platform.
Het nieuwe systeem maakt de uitlezing een stuk nauwkeuriger, vooral dus voor meters met een lager verbruik.
Problemen na de update? Controleer dan even of de tijdsinstellingen van je YouLess toch kloppen, ga naar het IP adres van de YouLess en dan naar het menu Systeem en klik dan op Synchroniseer nu. Controleer of de tijd nu goed staat. De uitlezing zou dan weer moeten starten.
De herkoppel functionaliteit is nog niet aangepakt, hier hebben we een nieuwe idee voor online gezet: https://enelogic.uservoice.com/forums/256893/suggestions/7874673
Ook hebben we ervoor gekozen, om het laag- en normaaltarief systeem voor de YouLess niet door te voeren. Het toevoegen van laag- en normaaltarieven maakt alles een stuk ingewikkelder om te begrijpen. Meterstanden zullen hierdoor namelijk niet meer overeenkomen enzovoort.
Hier is het ook niet nodig, om over te schakelen naar 5-minuutweergave, maar blijven we altijd alle data weergeven in de YouLess Daggrafiek.
Hopelijk hebben jullie iets aan de update, feedback horen we graag!
-
Aad van der Aar schreef
Ik gebruik de youless voor de monitoring van mijn zonnepanelen in combinatie met een productiemeter. Is het mogelijk ook de verfijning in de meting door te voeren bij de panelen. Ik denk aan de wintertijd wanneer er weinig zonlicht is. Zonnepanelen gaan ongeveer 20 jaar mee en ik wil graag de verandering in kwaliteit van de panelen kunnen zien.
-
Engelbertus Tijseling schreef
ik weet niet of e.e.a. mogelijkis, maar als de youless slechts 1 keer per minuut doorgeeft hoeveel pulsen er zijn, is de afrondingsfout erg groot wanneer een meter maar weinig gebruikt.
ik gebruik bijvoorbeeld nu 150 l / dag. met tussenpozen is er dus gasverbruik.kan de youless niet bijvoorbeeld iedere minuut het aantal pulsen doorsturen, en bijvoorbeeld wanneer er in de minuut geen puls is geweest, bij de eerst volgende puls direct dit doorgeven, of bijvoorbeeld het exacte tijdstip van deze enkele puls in de afgelopen minuut? dan is er beter uit te rekenen wat er gebeurt.
de wijze waarop youles telt, dit slechts per minuut doorgeeft, en de wijze waarop enelogic dit weer omzet naar een waarde per minuut is wat vreemd. het is niet "compatible"
wanneer er veel meer pulsen per minuut zouden zijn is dit geen groot probleem, maar bij de meeste huishoudens volgens mij juist wel....
volgens mij kan er dan nog beter gekeken worden naar de stand die de youless doorgeeft, want die is ook op de liter nauwkeurig ( in mijn geval)
-
Hans Mestrum schreef
Goede punten! Zeker doen.