Vergelijken van verbruik
Het verbruik van gas en elektra zodanig grafisch presenteren zodat in een oogopslag te zien is dat je goed bezig (besparen) bent.
Na een jaar van meterstand opnemen,iedere week of maand de meterstanden vergelijken met de meterstand 52 weken of 12 maanden geleden en zodoende het jaarverbruik te bepalen.
dit
Dit noem ik het voortschrijdend jaarverbruik.
De grafiek bestaat uit een horizontale X-as welke zich in het midden grafiek bevind en 52 of 12 waarden kan bevatten.
De Y-as bestaat uit een verticale lijn op de linkerkant van de grafiek en verdeling is in procenten,om te beginnen is de verdeling plus en min 10 procent , doch kan naar behoefte aangepast worden.
De eerst waarde in de grafiek is het jaarverbruik van 52 weken of 12 maanden terug of indien dit nog niet beschikbaar is het eerste beschikbare jaarverbruik.
De eerste jaarverbruik waarde is de referentie voor de rest van de grafiek, bij de volgende jaarverbruiken wordt bepaald wat percentage verschil is met de referentie en in de grafiek geplaatst.
Zo ontstaat een grafiek die in een oogopslag laat zien of je goed (besparen) bent.
De grafiek kan uitgebreid worden met informatie over zonuren en graaddagen welke dezelfde behandeling hebben ondergaan als gas en elektra.
Ook is het mogelijk om 2 soorten notificaties onder de grafiek te plaatsen.
1. Tijdelijke, deze hebben tijdelijke invloed, zoals langere afwezigheid of langere tijd zeer harde wind in een koud tijdperk.
- Definitieve, deze zullen het verbruik voor 52 weken of 12 maanden beinvloeden ,denk aan nieuwe apperatuur.
Een mooie toevoeging voor het platform. Zelf zullen wij dit eerder in de vorm van een een op een vergelijking integreren om mee te beginnen.
Om deze vervolgens in de toekomst wellicht verder uit te werken.
Breng dus snel je stem uit!
-
Bo Brooklyn schreef
Helemaal mee eens. Om te kunnen zien of wijzigingen ook daadwerkelijk een besparing opleveren moet je weken/maanden/jaren naast elkaar leggen. Het zou ideaal zijn als je dit hier kan zien.
-
Jac Stoop schreef
Ik zou graag een vergelijk mogelijkheid willen tussen verbruik dit jaar versus vorig jaar. Dit op jaarbasis, maand of week basis.
Gepresenteerd in een overzicht. -
Bunny schreef
Eens, dit is eigenlijk functionaliteit die standaard in de betaalde versie zou moeten zitten.
Ik zocht er naar en kon hem niet vinden (wat ik gek vond). -
G.J. Bijleveld schreef
Is er al een implementatiedatum bekend?
-
JW schreef
Dan zou ik ook graag specifieke maanden over de jaren heen met elkaar willen kunnen vergelijken, dus alle maanden november over zeg de laatste x jaar. Zowel de maand als de het aantal jaren moet instelbaar zijn. Dan ook graag een Gemiddelde, Minimaal en Maximaal verbruik kunnen tonen.
Daarnaast is een soortgelijke functionaliteit voor kwartalen en of seizoenen interessant. Hoe is mijn gemiddelde verbruik in de herst 2016 in vergelijking met de herst in de laatste x jaren.
Uiteraard zou bovenstaande gecombineert moeten kunnen worden moet de weerdata. -
[Deleted User] schreef
Dagen, weken en maanden kunnen al met elkaar worden vergeleken in de verbruiksoverzichten. Graag ook de mogelijkheid toevoegen dit met de jaren te doen.
Om het dan helemaal af te maken mogelijkheid bieden om het verbruik te corrigeren middels graaddagen zodat je je verbruik in 2016 echt kunt vergelijken met dat in 2015 en 2014. Daar heb je dit pakket immers voor ...
Dank ! -
anoniem schreef
Het zou mooi zijn om het verbruik van dit jaar te kunnen vergelijken met voorgaande Jaren zodat je kan zien wat de invloed is eventuele wijzigingen (bv aanbrengen isolatie, oude droger vervangen door een warmtepompdroger).
-
jan schreef
Is er een indicatie bekend van de implementatiedatum? Ik zou graag vergelijken met vorig jaar toen ik nog geen spoumuurisolatie had! :)
-
Maurice Berets schreef
Ik vraag me af of dit nog gerealiseerd gaat worden. Momenteel houd ik een Excel tabel bij om de verbruiksgegevens met voorgaande periodes met elkaar te vergelijken (vergelijk dag/week/maand/jaar, bijv. April 2015 t.o.v. April 2016).
-
Wiel Erens schreef
De vergelijking mag ook over meerdere jaren zijn. Ik denk dat het handiger is, om de mogelijk te hebben om meerdere jaren, maanden enz. te vergelijken.
-
LSA. Kortenbout schreef
De vergelijking met anderen widget staat standaard ingesteld op 30 dagen. Het zou mooi zijn die dagen variabel te kunnen instellen tot bv 365 dagen. Dat geeft een mooi totaalbeeld, waardoor ook teruglevering in het jaargebruik weer zichtbaar wordt.
-
Jan Siderius schreef
Dit mis ik ook, de enige die dit kan, is zover ik weet, Mindergas.nl
-
Emile van Niekerk schreef
Ik wil weten of mijn verbruik werkelijk omlaag gaat of dat er meer is opgewekt in een bepaalde periode.
-
Jan Hein van Heesch schreef
dit jaar heb ik al 200 kWh extra opgewekt. maar ik hoor nog niet bij de beste 80 % zij er mensen die nog meer opgewekt hebben die dan hoger staan. of heb ik te veel extra opgewekt ?Het is toch het beste om op nul uit te komen?
-
Jan Siderius schreef
Ik vind het een goed idee
-
kees.miedema schreef
Voor de panelenhouders is de mogelijkheid om de productie met het voorgaande jaar te vergelijken ook wel prettig.
-
Evert Mulder schreef
Meten = weten.
Ik vergelijk nu al ivm energiebesparende maatregelen echter is vergelijking nu "lastig".
Door een mogelijkheid toe te voegen om dag, week, maand en jaarvergelijking toe te voegen zal het vergelijken gemakkelijker zijn en zie je direct het effect van je energiebesparingsmaatregelen -
wielders.lgm schreef
Met een vergelijkende periode kun je direct zien of je gedurende het jaar rekening moet houden met een hogere energienota. En indien een hoger verbruik of je moet bezuinigen..
-
j knol schreef
dat vind ik zeker een goeie.
-
reinoudscheres schreef
Vergelijking van je eigen gebruik met dezelfde periode (dag/maand/jaar) als vorig jaar.
Je kunt een indicatie krijgen of je het zuiniger heb gedaan of niet. Het is natuurlijk altijd ook afhankelijk van het weer in beide periodes (wellicht temp. erbij zetten). Maar je kunt dan ook zien welke bijdrage maatregelen die je zelf thusi hebt genomen hebben aan het andere energieverbruik.