Vergelijken van verbruik
Het verbruik van gas en elektra zodanig grafisch presenteren zodat in een oogopslag te zien is dat je goed bezig (besparen) bent.
Na een jaar van meterstand opnemen,iedere week of maand de meterstanden vergelijken met de meterstand 52 weken of 12 maanden geleden en zodoende het jaarverbruik te bepalen.
dit
Dit noem ik het voortschrijdend jaarverbruik.
De grafiek bestaat uit een horizontale X-as welke zich in het midden grafiek bevind en 52 of 12 waarden kan bevatten.
De Y-as bestaat uit een verticale lijn op de linkerkant van de grafiek en verdeling is in procenten,om te beginnen is de verdeling plus en min 10 procent , doch kan naar behoefte aangepast worden.
De eerst waarde in de grafiek is het jaarverbruik van 52 weken of 12 maanden terug of indien dit nog niet beschikbaar is het eerste beschikbare jaarverbruik.
De eerste jaarverbruik waarde is de referentie voor de rest van de grafiek, bij de volgende jaarverbruiken wordt bepaald wat percentage verschil is met de referentie en in de grafiek geplaatst.
Zo ontstaat een grafiek die in een oogopslag laat zien of je goed (besparen) bent.
De grafiek kan uitgebreid worden met informatie over zonuren en graaddagen welke dezelfde behandeling hebben ondergaan als gas en elektra.
Ook is het mogelijk om 2 soorten notificaties onder de grafiek te plaatsen.
1. Tijdelijke, deze hebben tijdelijke invloed, zoals langere afwezigheid of langere tijd zeer harde wind in een koud tijdperk.
- Definitieve, deze zullen het verbruik voor 52 weken of 12 maanden beinvloeden ,denk aan nieuwe apperatuur.
Een mooie toevoeging voor het platform. Zelf zullen wij dit eerder in de vorm van een een op een vergelijking integreren om mee te beginnen.
Om deze vervolgens in de toekomst wellicht verder uit te werken.
Breng dus snel je stem uit!
-
Henk Kramer schreef
Uit de beschrijving van EL premium meende ik te halen dat dit mogelijk was. Maar je kunt alleen met 'anderen' vergelijken. Wat heb ik eraan te vergelijken met 'andere gebruikers' als ik niet eens zelf kan vergelijken met mijzelf. Ik geef niets om competitie met anderen. Ik heb dit zodat ik inzichtelijk kan maken of ik goed bezig ben.
-
Tom Weber schreef
Wanneer wordt dit idee nu eens uit gevoerd?
Dit is het enige idee dat je het verloop van je gebruik en de mogelijke oorzaken laat zien.
Mits het idee goed wordt uitgevoerd. -
Martijn Postma schreef
Ik heb de betaalde versie juist voor deze functie aangeschaft; ik ging er vanuit dat de mogelijkheid om maanden / jaren met elkaar te vergelijken wel bij mogelijkheden zou staan.
Mocht de functie er na een jaar nog niet zijn dan kijken wij iig naar een alternatief welke dat wel heeft. -
Keesjan Deelstra schreef
Vergelijkingen van het Gas/Electra verbruik van verschillende jaren/maanden op basis van gewogen graaddagen. Hierdoor kan onafhankelijk van het weer een vergelijking gemaakt worden tussen jaren, maanden of weken. Pas dan kun je zien wat je extra isolatie, warmtebron etc. doen. Anders zegt het allemaal niks.
-
V. Bastiaansen schreef
Graag zou ik op een manier het verbruik van afgelopen 365 dagen willen zien zodat ik op die manier het meest actuele verbruik tot mijn beschikking heb om te gebruiken bij het verbruiken van energiecontracten.
Een aanvulling zou nog kunnen zijn om dit verbruik in een grafiek te kunnen weergeven zodat je daarmee direct kunt zien of er een trend is vanaf een bepaald moment.
-
anoniem schreef
Het lijkt mij mooi om een vergelijking tussen jaren te kunnen doen op maand en jaarniveau.
Je kunt dan zelf één vergelijkingsjaar kiezen en het verschil in gebruik bepalen per jaar of per maand. Dit is volgens mij te realiseren in één grafiek, waarbij je kunt kiezen uit een staafgrafiek (in totaal 24 balken in 2 verschillende kleuren, waarbij elke kleur een jaar voorstelt) voor óf gas óf Electra.
Niet te moeilijk. Voor verdere exacte vergelijkingen per week kun je de data downloaden.
Als je daarna nog zin hebt zou je ook nog de temperatuur en het aantal uren licht mee kunnen nemen als verdere verdieping voor het inzicht. -
J. Hartog schreef
De grafieken van 2 jaren boven elkaar zetten zodat je snel kunt zien hoe de stand ten opzichte van het vorige jaar is.
-
anoniem schreef
Ik houd dit op dit momentdagelijks handmatig in een soreadsheet bij en het helpt mij geweldig om te zien hoe mijn verbruikt oploopt dan wel afloopt vergeleken met de laatste eindafrekening.
-
O. Tomson schreef
Als gebruiker zou het interessant zijn om een vergelijking met anderen over een langere periode in te zien.
Originele bericht:
De vergelijking gaat nu op basis van de gegevens van een dag, als ik het goed zie. En dus kan die behoorlijk fluctueren en zegt niet veel over het totaal beeld over b.v. een jaar. Is het mogelijk om te kunnen schakelen tussen beeld per dag en beeld per periode (maand/kwartaal/jaar/contract). Zo kan je zien of je echt structureel duurzaam bezig bent. en niet "toevallig" die ene dag wel of niet. -
Mark Groninger schreef
Staafdiagram met per maand een staafje. Menu om een willekeurig kalenderjaar te kunnen kiezen en dat te vergelijken met het huidige jaar. Staafjes van het huidige jaar hebben een andere kleur dan die van het geselecteerde jaar.
-
David Stomph schreef
ik mis dit ook, heb nu geen idee of ik het beter doe dan voorgaande periodes
-
Laudax schreef
Naast trendlijn graaddagen een trendlijn met zonne-uren
Verder wil je graag jaren met elkaar kunnen vergelijken op m3 gas per graaddag en kWh van de terugleveren per aantal zonuren. -
rghaarsma schreef
Grafieken naast elkaar leggen om te vergelijken.
bv 2 staafdiagramgrafiek van de verschillende jaren naast elkaar! Mijn zonnepaneelapp heeft dat wel. -
anoniem schreef
Het verbruik van anderen vergelijken met mijn eigen verbruik.Gemiddeld verbruik, duurzaam en ik. Net zoals op het dashboard, maar dan in grafiek vorm.
-
anoniem schreef
In het dashboard staan nu dag/maand/week en jaar als tijdkeuze.
Door de laatste 12 maanden te tonen kan je zien hoe het verbruik per 12 maanden zich ontwikkeld. Het mooist is natuurlijk als dit gekoppeld kan worden aan de ingangsdatum van het electriciteitscontract. -
anoniem schreef
Is een absolute must, Oxxio doet dit standaard en gratis
-
Alexandra van Aalst schreef
Hoe vergelijk ik het ene jaar per maand, met het andere jaar in 1 oog opslag? ik moet nu het verbruik per maand opschrijven om te vergelijken met een maand een jaar verder. Hoe doe ik dit zonder dat ik zelf aan het rekenen moet?
En ook.... doelstelling en werkelijk verbruik... wat zijn de achterliggende cijfers? hoe kom ik daarachter? -
Hans van der Mark schreef
Mogelijkheid om online in de grafiek van het verbruik de waardes van de periode ervoor er naast te kunnen zetten. Dus bij het jaarverbruik 2018 zie je de verbruiken per maand en daarnaast de verbruiken van dezelfde maand vorig jaar.
-
bob schreef
Dit mis ik ook inderdaad. Waardevolle info vergelijking. Gaat dit er komen?
-
Vincent van Willegen schreef
Dit zou voor mij ook een welkome aanvulling zijn. Laatst had ik een cumulatief overzicht gemaakt. Zoals deze: https://krispijnbeek.files.wordpress.com/2017/02/2016_variabele_gaskosten_cumulatief_2011-2016.png
Dat geeft een makkelijk te interpreteren resultaat.