verbruikers identificatie/ apparaat detectie
Een mogelijkheid toevoegen om verbruikers te indentificeren. Als men handmatig kan aangeven wanneer welke verbruiker aangaat, dan kan er na verloop van tijd misschien een indicatie komen van welke apparaten hoeveel verbruiken (grove schatting zou al heel waardevol zijn).

We zetten dit item ter beoordeling.
Het biedt inderdaad mooie mogelijkheden als dit zelf aangegeven kan worden.
Mocht je als mede gebruiker hier oren naar hebben, breng dan snel je stem uit!
-
wouter commented
De 'Holy Grail'?! Inzicht in het verbruik van individuele apparaten om te weten waar te beginnen met besparen en de besparing te kunnen volgen.
Momenteel heb ik een overzicht van 80% van mijn verbruikers gebaseerd op aansluitwaarden en een schatting van de gebruiksduur. Omdat veel apparaten een variabel verbruik hebben heb ik nog steeds geen goed inzicht. Met individuele verbruiksmeters wordt mijn inzicht al beter. Maar alle apparaten voorzien van een verbruiksmeter is ondoenlijk. Er blijkt een techniek te zijn die het verbruik van een apparaat kan bepalen uit de totaal verbruik en de 'verbruikshandtekening' van ieder apparaat. -
Bronckers commented
Analuse van het verbruiksprofiel om zo apparatuur te indentificeren (bv waterkoker, vloerverwarming, afwasautomaat, koffiemachine om zo het verbruik per apparaat vast te stellen en eventueel te verlagen.
-
Robin Harmsen commented
Zou een erg mooie toevoeging zijn
-
Rinaldo commented
Device Detection 101
Just like speech consists of words and sounds, each device's signature is made up of distinct elements.Sense uses this high-resolution data to detect small changes in magnitude, phase and frequency, and then applies machine learning algorithms to distinguish one appliance from another — to recognize individual voices in that noisy conversation.
-
Rinaldo commented
Device Detection 101
Just like speech consists of words and sounds, each device's signature is made up of distinct elements.Sense uses this high-resolution data to detect small changes in magnitude, phase and frequency, and then applies machine learning algorithms to distinguish one appliance from another — to recognize individual voices in that noisy conversation.
-
Wim Berkhof commented
Het detecteren van apparaten is blijkbaar iets dat Ipsum Energy heeft opgepakt:
https://www.ipsumenergy.com/Niet om reclame te maken maar wellicht kan Enelogic de data die al binnen komt
laten analyseren ? -
Wouter commented
Het is fantastisch om een algemeen inzicht te hebben in het verbruik van ons gezin in de tijd. Maar nu komt de vraag, Welke apparaten zijn nu mijn grootste verbruikers in de tijd. Ik heb een Voltcraft SEM6000 stekker gekocht om apparaten via een app te monitoren. Maar wat zou het fijn zijn als deze informatie onderdeel zou zijn van jullie dashboard.
-
Eric commented
Leuk dat mijn (heel oude) voorstel weer van stal gehaald wordt. Ben benieuwd of het gaat lukken.
-
Pieter Tavenier commented
Greenchoice introduceert een nieuwe dienst om gebruiksprofielen per apparaat inzichtelijk te maken. Ze doet dit met de 15 minuten data van de slimme meter, maar met jullie p1 meter kan je dat nog veel nauwkeuriger doen. Is dat iets wat jullie ook willen ontwikkelen?
-
Wim Schutten commented
Breidt het platform uit met energie metingen op apparaat niveau. Als je bij mensen (tijdelijk) energiemeters plaatst, kun je deze een tijdje volgen en krijg je een goede indruk waar de energie vreters zitten
-
John commented
Men zou ook kunnen denken aan een Smappee oké een fors stuk duurder maar al je apparaten kan je later uitlezen op verbruik en een overzicht genereren wat het verwachte jaarverbruik is van 1 enkel apparaat.
-
Arno Vlooswijk commented
Het zal per huishouden of bedrijf verschillen, maar veel dagen zijn vergelijkbaar qua patroon. Met name de patronen gedurende de nacht zijn (bij mij) in ieder geval bijna altijd hetzelfde. Het structureel verlagen van je nachtverbruik levert geld op (telt vaak ook overdag door). Maar hoe is dit nachtverbruik precies opgebouwd? het zijn vaak maar een paar apparaten: ventilatie, cv, koelkast, koel-vries combi, wat spul op standby (sorry). Met name de koelingen die af en toe aanslaan maken het ontleden lastig. Het zou denk ik veel toevoegen als er een mogelijkheid bestaat om de "het blauwe vlak" onder te verdelen in afzonderlijke apparaten, focus op een paar hoofdrolspelers. De ventilatie donkerblauw (vaak continue verbruik), koelingspatronen iets lichter (pieken), misschien nog een paar andere zoals een blok verlichting of elektrische boiler als je die hebt. Zou denk ik veel inzicht opleveren. Hoeft niet continue, maar je zou uit kunnen gaan van een gemiddelde dag met een representatief beeld.
-
Eugene commented
Zodra je een apparaat inschakelt begint een apparaat kWh te verbruiken, kun je aan de hand van dit verbruik een profiel toekennen voor elk apparaat afzonderlijk. Er zijn ook apparaten die verbruiken niet constant hetzelfde, maar die moet je toch ook wel een profiel kunnen toekennen. Zo kun je proberen om een mooi overzicht te creëren van alle apparaten die aangesloten zijn. Ik heb zoiets ook dmv een nieuwe voeding in mijn pc, zo kan ik zien wat de voeding verbruikt hoeveel er verloren gaat door omzetting en wat alle verschillende onderdelen verbruiken.
-
John commented
Dit zou je bv wel met de Smappee kunnen doen.
-
Martijn De jong commented
De mogelijkheid om individuele energie-acties te meten. Bijv. een wasdroger beurt, of het zetten van een kopje koffie.
-
wouter commented
Ondanks dat ik persoonlijk geen energiemeters per apparaat heb, ben ik wel erg benieuwd naar een geconsolideerd beeld van gezinnen die dat wel hebben. Welke apparaten verbruiken gemiddeld het meest en welke niet. Dit zou al een mooi startpunt zijn voor besparingen of tot het aanleggen van energiemeters per apparaat.
-
W.Nieuwland commented
Misschien ook meters kunnen plaatsen tussen stekker en stopcontact en die dan weergeven als onderdeel van het dagelijks gebruik
-
r.bronckers commented
profiel van het electraverbruik van apparaten herkennen in de meetwaardes om zodoende te bepalen hoeveel een apparaat gedurende een periode gebruikt wordt.
-
Eric commented
Uitfilteren individuele verbruikers (zoals al jaren kan bij jullie conculega's)