Vergelijken met vergelijkbare huishoudens
Graag zou ik mijn verbruik (in kwh+m3) willen vergelijken met vergelijkbare huishoudens (zelfde gebouwprofiel en zelfde aantal bewoners).

Een dergelijke functie hebben we al geïntegreerd in het dashboard, namelijk de vergelijk functie.
Deze vergelijkt je gegevens, opgegeven onder je gebouwprofiel met vergelijkbare inputs van andere gebruikers. Hier wordt op de achtergrond het aantal kWh + M3 berekend en weergegeven in prestaties.
Wellicht integreren we in een toekomstige versie de mogelijkheid om dit te switchen van € naar kWh naar M3.
-
Edwin commented
De huidige site biedt de mogelijkheid om het verbruik te vergelijken met andere gebruikers. Deze vergelijkt met andere gebruikers met eenzelfde gebouwprofiel maar houdt bij de vergelijking vermoedelijk geen rekening met de bijzondere verbruikers. Zo hebben wij een elektrische auto waarbij het laden al bijna 3000kwh per jaar kost. Ik vermoed dat mijn verbruik wordt vergeleken zonder rekening te houden met deze bijzondere verbruiker. Maak het bijv. mogelijk een correctie voor bijzondere gebruikers door te voeren bij de vergelijking met andere gebruikers. Helemaal mooi icm het idee van andere gebruiker: "Een extra verbruik grafiek en widget voor een EV."
-
David Jacobson commented
Meer opties ter verfijning. Ik heb niet het idee dat ik in een representatieve groep zit. Een meer dan 200 jaar oud woonboerderijtje met een rieten dak en een laag energielabel dat tussen de weilanden staat... De vergelijking uitbreiden met bv energielabel, stad/dorp/buitengebied zou een veel beter beeld geven.
-
Engelen van commented
Kan alleen het gemiddelde verbruik van euro zien van de afgelopen 30 dagen van mijn vrienden, dit zegt niet veel . Het is niet te vergelijken wat hij of zij gebruikt aan gas of elektra zo kun je niet beoordelen waar de verschillen zitten in het verbruik van gas en elektra. Vind het ook niet interessant of mijn vrienden nu meer of minder betalen, interessant is het verbruik in kWh en m3.
-
D. Kok commented
ik zou graag willen schakelen tussen kwh, kubm en euro's
-
Anonymous commented
Het toevoegen van vrienden is leuk. Nu heb ik vrienden met verschillende woningen qua omvang. Ik kan me voorstellen dat het gasverbruik afhankelijk is van de grootte van de woning. Kortom de grote woning kan eigenlijk niet winnen. Is het mogelijk dit "klassement" aan te passen naar M3 woning of een extra klassement hiervoor in te voegen?
-
Bert Jan commented
Ik vind kWh en m3 een veel betere manier om vrienden te vergelijken dan €.
Erg jammer dat dit nog niet is gerealiseerd -
Joël van Tiem commented
Op dit moment kan ik alleen verbruik in euro's met vrienden vergelijken. Ik zou het leuk vinden om dit ook in m3 en kWh te zien, temeer omdat de kosten niet alleen afhankelijk zijn van verbruik, maar ook van energieleverancier.
Wellicht zijn er wat issues met privacy, maar als je het verbruik over een maand neemt en klanten expliciet toestemming geven om dit met vrienden te delen denk ik dat er weinig aan de hand is.
-
Anonymous commented
Momenteel vergelijk ik mijn verbruik met een aantal vrienden, enkel zou ik graag gas met gas en elektra met elektra vergelijken.