Enelogic.com

• Hot ideas
  • Top ideas
  • New ideas
  • My feedback
  1. Volledig jaaroverzicht in gratis versie

In de gratis versie minimaal een compleet jaar volledig laten zien waarbij de start van het jaar ook een andere datum dan 1 januari kan zijn.

254 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Sign in with: Facebook Google
    Signed in as (Sign out)
    You have left! (?) (thinking…)
    1 comment  ·  Algemeen  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →
  2. Verbruiksmonitor in huiskamer schermpje

Het zou mooi zijn dat je los van computers en telefoons ergens in huis een schermpje hebt waar je het actuele verbruik en verloop af kan lezen. Zoiets als Toon maar dan mooier vorm gegeven. Vormgeving zou meer iets kunnen zijn als de module van Nest.

80 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    4 comments  ·  API en derde partijen  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Blijft een geweldig plan, maar dit staat nog niet op onze korte termijn planning, daarom laat ik dit idee staan op de status “Ter beoordeling”.

Heb je aanvullende feedback? Reageer dan hieronder!

3. [Verouderd idee] Magic circle (extra visuele weergave)

Magic circle terug!!!

"Vroeger" hadden jullie bij Enelogic de prachtige Magic circle. Ik zag dan direct of ik in die periode meer had teruggeleverd of had afgenomen. Graag zie ik een extra visuele weergave om de grafieken te versterken.

Feedback van gebruikers
    1.
    Wat je zou willen zien is per dag, week, maand jaar (en dan ook als je de live meter hebt voor de dag de live gegevens) Een eenvoudige piechart of zoals jullie eerder hadden waarbij je in 1 oogopslag kan zien of je voor die week/maand/dag jaar teruglevert of nog gebruikt

68 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    2 comments  ·  Algemeen  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

We hebben het nieuwe Dashboard online gezet en nog wat verbeteringen aan het Verbruik menu gedaan.

In verband met mobiele weergave hebben we ervoor gekozen om de Magic circle definitief niet terug te brengen.

We denken trouwens wel aan een widget voor op het Dashboard waarbij je je energiebalans (afname vs teruglevering) kan volgen van dat energiejaar.

4. Notitieveld in gebouwprofiel

Ik zou graag in het gebouwprofiel notities met een datum willen kunnen vastleggen bijvoorbeeld welke data (bronnen) ik gebruikt heb om tot mijn kosten per m3 of per kWh te komen.

65 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    6 comments  ·  Gebouwprofiel menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →
  5. kWh prijs surplus teruglevering

Mijn zonnepanelen leveren meer op dan ik gebruik. Aan het einde van het jaar krijg ik dus geld terug van mijn energieleverancier (0,092 € / kWh), maar dit kan ik nog nergens invullen.

40 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    5 comments  ·  Gebouwprofiel menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

We hebben vandaag een grondige analyse gemaakt van hoe vaak dit werkelijk voorkomt en dit is met een zeer klein aantal van de gebruikers (ook al heeft het idee best veel stemmen). Veel gebruikers zitten wel op het randje, maar dit is niet interessant om deze hele functie daarvoor in de bouwen.

Het hebben van extra teruglevering moet ook in alle gevallen worden voorkomen natuurlijk (mocht je de zonnepanelen willen terugverdienen).

Het toevoegen van zo’n functie zal ook weer veel support vragen opleveren is onze ervaring. We willen de support lijn juist minder belasten door eenvoud.

Alle deze redenen zorgen ervoor dat we dit idee moeten afwijzen jammer genoeg.

Hopelijk begrijp je onze beslissing hierin.

6. Zonnepanelen en warmtepomp

Als je je warmtepomp(nefit) en je zonnepanelen(sma en solar) via het internet monitoord waarom dan niet dit in het dashboard mogelijk te maken met medewerking van gebruiker en leverancier. De datastroom is er reeds. Gewoon koppelen met Enelogic.

32 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    0 comments  ·  Dashboard menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →
  7. Berekenen van ontbrekende data

geregeld ontbreekt de data van een enkele dag. De eindstand van de dag er voor en beginstand van de dag erna zijn wel aanwezig. Het ontbrekend dag verbruik is dus te berekenen. Week en maand totalen zijn dan meer correct. Eventueel kan berende data met een andere kleur worden getoond.

27 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    0 comments  ·  Verbruik menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Met de slimme meter uitlezing via de netbeheerder is dit jammer genoeg niet mogelijk.

De eindstanden van de dag er voor zijn wel bekend, maar niet uitgesplitst in laag- en normaal tarieven.

Het berekenen van de ontbrekende data is daarom foutgevoelig.

Wat we wel doen, is het systeem om de meterstanden bij de netbeheerder op te halen constant verbeteren. Afgelopen week hebben we bijvoorbeeld nog aanpassingen gedaan.

Ook de netbeheerder verbeteren hun systemen steeds verder en daarom zou dit probleem steeds kleiner moeten worden.

Dit alles zorgt ervoor, dat we dit idee afwijzen.

8. Pop-up Huidige verbruik

Ik gebruik dagelijks jullie pagina en heb/had permanent de actuele huidige verbruiks meter in beeld. Na het vernieuwe van de layout is deze meter een stuk kleiner geworden en dat vind ik persoonlijk jammer.
    Is het niet mogelijk om deze groter te maken (desnoods via een pop-up)?

Voor de rest ben ik blij met de doorgevoerde veranderingen.

25 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)

We hebben het live verbruik (om de 10 seconden met je Enelogic P1 poort uitlezer) nu ook verwerkt in het nieuwe Dashboard.

We zien dit als een alternatief voor dit idee en wijzen dit idee zelf daarom af.

Hopelijk ben je het hier mee eens.

9. Hoog/laag tarief weergave kunnen uitschakelen in grafieken

Voor de gebruikers die een enkel tarief hebben de som van de hoog/laag waarden weergeven

19 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    7 comments  ·  Verbruik menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Bedankt voor je idee Leon! We hebben gekeken hoe dit mogelijk te maken is, maar dit zou weer een “checkbox” ergens vragen. Aangezien we het platform “clean” willen houden moeten we dit idee jammer genoeg afwijzen.

Ook omdat we altijd het gecombineerde getal weergeven (laag + normaal) hebben we al een een semi-oplossing.

Het maken van iedere checkbox verhoogt de input van support requests en die proberen we juist lager te maken (terwijl er meer gebruikers komen :) ).

10. Enphase Envoy koppeling

Beschikbaar maken van opwekkingsdata van Enphase Envoy:
    Data van opwekking van zonnepanelen is via de Envoy van Enphase beschikbaar via het internet. Ik kan deze nu zien in de Enlighten Manager van Enphase (https://enlighten.enphaseenergy.com), maar het zou geweldig zijn als de data via de beschikbare API (https://developer.enphase.com/) ook in het Enelelogic overzicht ingeladen kan worden, ipv nog een Youless te installeren.

17 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    5 comments  ·  API en derde partijen  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Momenteel ligt onze focus ergens anders, wellicht bieden we een dergelijke functie aan in een toekomstige versie.

Mocht je als mede gebruiker hier oren naar hebben, breng dan snel je stem uit!

11. Warmtemeter / Stadsverwarming / Stadswarmte / Zonneboiler monitoring

Een systeem om de productie / afname van warm water via een warmtemeter / stadsverwarming / stadswarmte / zonneboiler te monitoren.

16 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    5 comments  ·  Algemeen  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Bedankt voor je idee!
    We hebben ervoor gekozen, om op korte termijn geen ondersteuning voor warmtemeters in te bouwen.
    We krijgen regelmatig vragen over stadsverwarming / warmtemeters en hebben hier al veel tijd aan besteed. Bij bijna iedere vraag gaat het wel weer om een ander systeem, daarom is dit moeilijk voor ons te automatiseren en vraag dit veel support.

12. Samenwerking met qurrent qbox

Ik heb als tip om een samenwerking te maken met qurrent, omdat zij met hun qbox ook analoge meters kunnen uitlezen. Daardoor kun je een grote doelgroep erbij krijgen. Volgens mij werkt de qbox ook gewoon bij andere energiemaatschappijen, dus het gaat niet tegen jullie idee in. Verder heeft de qbox geen abonnement, dus heb je daar ook geen problemen mee.

14 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    3 comments  ·  API en derde partijen  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →
  13. Inlezen zonnepanelenopbrengst

Zie EMS van http://bits4all.nl (Harry Verjans) Wordt inmiddels ondersteund door Slimmemeteruitlezen.nl en Slimmemeterportal.nl. Het gaat om uitlezen van SMA omvormers in combinatie met PVOUTPUT.ORG.

Ik zou direct een abonnement nemen als Enelogic deze mogelijkheid biedt.

13 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    0 comments  ·  API en derde partijen  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

We bieden de mogelijkheid om de zonnepanelen installatie uit te lezen d.m.v. een Youless + tussenmeter.

In deze situatie kan ook de Slimme meter gelijktijdig uitgelezen worden om zo tot het interne verbruik te komen.

De meerwaarde van het uitlezen van de omvormer zien we niet direct in.

14. Handmatige invoer meterstanden

Het zou mooi zijn wanneer we ook een mogelijkheid hebben om handmatig gas en water in te voeren (per maand) zodat we dit ook hier centraal kunnen bijhouden. Dus ook voor de mensen die hiervoor geen extra youless meter hebben, maar wel naast youless icm elektriciteit ook water / gas per maand willen invoeren.

Toevoeging:
    Op dit moment heb ik een slimme meter die prima de standen weergeeft. Maar
    ik heb ook een appartement met enkele meter, 'domme' meter, waarvan ik dan
    ook standen wil bijhouden (zonder excel).

13 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    8 comments  ·  Algemeen  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

We bieden de komende tijd geen ondersteuning voor het handmatig invoeren van meterstanden jammer genoeg. Dit zou (te) veel veranderingen vragen aan het gehele systeem.

15. Switchpunt tussen energie vraag en tekort aan teruglevering zichtbaar maken

Als er energie teruggeleverd word wat minder is dan gevraagde energie op een bepaald moment, dan word de teruggeleverde energie totaal weggedrukt en word de gevraagde energie geleverd. Deze overcapaciteit zou ik graag in beeld gezien, zodat een opslag investering in teruggeleverde energie misschien de moeite en kosten waard is.

9 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    0 comments  ·  Algemeen  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Je teruglevering wordt sowieso gebruikt, echter is het niet voldoende om het totale verbruik op te vangen, hierdoor wordt er extra gevraagd vanaf de leverancier.

Hierdoor is het voor ons ook lastig om te monitoren wat deze eventuele overcapaciteit zou kunnen zijn, om zo een goed alternatief of een correcte oplossing te bieden.

Dit zal iets makkelijker te realiseren zijn op het moment dat een gebruiker zijn PV installatie uitleest met een Youless.

Wellicht kunnen we iets dergelijks bieden in een toekomstige versie.

16. 1 grafiek voor elektra en 1 grafiek voor gas, niet samen

Het zou fijn zijn als je twee grafieken kan zien bij verbruik dus 1 van elektriciteit en eentje van gas. Als je nu voor beide kiest komen ze in 1 grafiek te staan wat ik niet heel erg overzichtelijk vind.

9 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    1 comment  ·  Verbruik menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Momenteel ligt onze focus ergens anders, wellicht bieden we een dergelijke functie aan in een toekomstige versie.

17. Water meter monitoring

Ik zou graag ook inzicht krijgen in het gebruik van water. Kan hiervoor ook een watermeter worden toegevoegd?

7 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    4 comments  ·  Algemeen  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

We hebben ervoor gekozen, om op korte termijn geen ondersteuning voor watermeters in te bouwen.

Om te beginnen is water een erg klein onderdeel van de totale energierekening. Daarnaast is het erg moeilijk gebleken om watermeters voor een langere periode succesvol uit te lezen zonder hoge kosten. Bijvoorbeeld onze YouLess pulsmeter kan watermeters uitlezen, maar dit werkt niet optimaal en vraag hierdoor veel support.

18. Graag dagomschrijving toevoegen onder datum tabellen

Nu worden in de grafiek data getoond. Het is lastig om te weten elke dagen het zijn. Het weten Vd dag vergemakkelijkt het begrip van het verbruik

7 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    1 comment  ·  Verbruik menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

We proberen dit weer te geven door middel van kleuren. De weekenden zijn altijd in laagtarief en zijn daarom lichter dan de andere dagen.

Het toevoegen van dagen onder aan de grafiek zou het onleesbaar maken op veel (gebruikte) resoluties en het hebben van extra if statements proberen we te voorkomen.

Hopelijk geeft dit alsnog gedeeltelijk een oplossing!

19. Laag- / Normaaltarief toevoegen aan Daggrafiek

Als gebruiker zou ik voor de standaard slimme meter uitlezing ook graag het Laag- en Normaaltarief willen zien in de Daggrafiek.

7 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)

We gaan dit idee definitief niet uitvoeren.

Onze Enelogic P1 poort uitlezer biedt deze functie namelijk wel al en hierdoor is de functie wel beschikbaar voor gebruikers die hier waarde aan hechten.

20. Boven de verbruiksgrafiek sneller switchen tussen verschillende meters (ipv via dropdownbox)

Sneller kunnen switchen tussen je verschillende meters boven de verbruiksgrafiek. Nu moet je via een dropdownbox en vinkje aan of uit zetten in de lijst, terwijl de dropdownbox in principe overbodig is. Je kan namelijk op snel schakelen tussen temperatuur of euro's view.

7 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)

Is een dropdown ook overbodig bij 5+ meters?

Om die reden hebben we gekozen bij 2+ meters, deze in een dropdown te laten zien.

Tevens oogt het rustiger t.o.v. alle namen van de meters weer te geven.

← Previous 1 3 4 5 6
  • Don't see your idea?

Feedback and Knowledge Base