Enelogic.com

• Hot ideas
  • Top ideas
  • New ideas
  • My feedback
  1. Meterstanden tussen de "schuifjes" aflezen.

Onder de verbruikgrafiek zitten "schuifjes" waarmee een deel van de daggrafiek nader kan worden bekeken. In de grafiek zijn duidelijke pieken te zien, bijvoorbeeld van de wasmachine of het douchegebruik.

De knop "meterstanden" daaronder geeft alleen de begin- en eindstand van de TOTALE grafiek. Dus niet van een door de schuifjes gespecificeerd deel daarvan.

Het zou mooi zijn als dat wel zo was. Daarmee valt inzicht te krijgen over het gebruik van een apparaat (wasmachine) of een actie (douchen).

7 votes
    Vote

We're glad you're here

Please sign in to leave feedback

Signed in as (Sign out)
    You have left! (?) (thinking…)
    1 comment  ·  Verbruik menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

How important is this to you?

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

Goed idee, dit zal zeker een verrijking zijn van het platform!

We zetten het idee dan ook op “Ter beoordeling” en zullen zeker nadenken over de mogelijkheden van implementatie.

2. Tegel met CO2 notitie

Tegel met CO2 notitie, CO2 voetafdruk.(tegel of grafiek)
    Gekoppeld aan verbruik (gas, elektra)
    Gekoppeld aan producenten PV en Thermisch.
    Verbruik minus duurzame opwekking, netto CO2 productie.
    Hier valt meer mee te doen.

7 votes
    Vote

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)
    0 comments  ·  Dashboard menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

Voor de mensen die echt bezig zijn met hun verbruik is dit inderdaad een mooie toevoeging. Wellicht dat een verkapte variant hiervan intrede zal doen in de toekomst.

Voorlopig plaatsen we het idee op “Ter beoordeling”.
    ^ Mark – Chief Engineering

3. Blokje zelfverbruik

Zoals reeds eerder werd aangehaald is salderen in België plotsklaps afgeschaft en lijkt met interessant om een widget / blokje zelfverbruik per dag / week / maand / jaar te zien als widget.

Concreet: Je zonnepanelen hebben vandaag 20 kWh opgebracht (gemeten aan de hand van de teller) en je hebt effectief afgenomen 5kWh, 15 kWh is naar het net gevloeid. Zelfverbruik van vandaag is 25%.

7 votes
    Vote

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)
    1 comment  ·  Algemeen  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)
  4. Uitbreiding dashboard: dagelijks verbruik + dagelijkse afname/teruglevering

Op het dashboard wordt nu voor mij persoonlijk mooi overzichtelijk weergegeven wat mijn zonnepanelen opwekken en wat mijn warmtepomp verbruikt. Naast de piekafname en pieklevering, met het actueel verbruik is dit een mooie basis. Toch mis ik iets!

Nu worden er voor het dagverbruik wat financiële getallen gegeven. Dat vind ik eigenlijk minder intressant. Ik zou graag direct kunnen zien:

• wat mijn dagelijks verbruik is (echt verbruik.. dus inclusief eigen opwekking). Dit wordt nu al wel berekend, maar is alleen opvraagbaar via het 'verbruik' tabblad. Een tegel zou hier een mooie aanvulling zijn.

• wat mijn netto levering/afname van de dag…

7 votes
    Vote

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)
    0 comments  ·  Dashboard menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)
  5. Laat gebruiker op gewenst moment een ‘gebouw wizard’ starten

Ik heb mijn moeder enthousiast gekregen om Enelogic te gebruiken, maar het jaarcontract van haar energie loopt dadelijk af. Het invoeren van nieuwe energieprijzen gaat haar niet lukken!

Mijn idee is om een knop te maken waarmee je je gegevens stap-voor-stap kunt updaten.
    Ik realiseer dat het stellen van laagdrempelige vragen lastig is met de vele verschillende soorten contracten, maar misschien is dit op te vangen met ‘soort’ vragen die je wil krijgen (nieuw, ervaren of expert).

Mijn mening is dat je met name door het optellen van alle vaste kosten met verschillende vragen in combinatie met ‘welk bedrag zie…

6 votes
    Vote

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)
    0 comments  ·  Gebouwprofiel menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)
  6. Tegel "Verbruik bij x Graden"

Deze tegel geeft het Gas verbruik aan bij X graden. Echter maakt deze tegel geen onderscheid tussen CV verwarming en bijvoorbeeld Warmwanter t.b.v. Douche of Bad. Hierdoor geeft deze tegel onjuiste informatie weer.

Is het mogelijk om onderscheid te maken in CV gebruik en Afname van Warm water?

6 votes
    Vote

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)
    under review  ·  2 comments  ·  Dashboard menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)
  7. Label toevoegen aan verbruik

Bij verbruik zou het handig zijn als je een gedeelte kunt selecteren/markeren en daar een label aanhangen. B.v. 'wasdroger aan', 'airco aan' etc.

6 votes
    Vote

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)
  8. Gas verbruik ook in 3 cijfers achter de komma voor dag- en maandwaarden

De meterstanden van mijn gasmeter worden voor de dag- en maandwaarden doorgestuurd zonder decimale getallen, dit is een bekend probleem, zie ook https://enelogic.uservoice.com/knowledgebase/articles/386604-afgerond-verbruik-zonder-decimale-getallen hierover.

De uurwaarden worden echter wel doorgestuurd met decimale getallen. Daarom stel ik voor dat Enelogic deze waarden gaat gebruiken om dag- en maandwaarden te genereren.

5 votes
    Vote

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

Bedankt voor het idee Guido, ze zetten dit idee nu op “Ter beoordeling” zodat andere gebruikers hun stem kunnen uitbrengen en reacties kunnen plaatsen.
    We hadden gehoopt dat de netbeheerders een verbetering gingen doorvoeren hiervoor (dus dat dag- en maandwaarden al automatisch met decimale getallen doorkomen), maar dat staat (blijkbaar) nog niet op de planning.

9. Winddelen toevoegen

Net zoals zonnepanelen een energie leverancier zijn waar rekening mee wordt gehouden zou het ook mooi zijn dat als je winddelen bezit deze opbrengst kunt opgeven.

Ik bezit een aantal winddelen van de windcentrale. Een winddeel staat voor 500 KWh per jaar. https://www.windcentrale.nl/
    Met een winddeel heb je een aandeel in een stukje windmolen welke via GreenChoice op de energie kosten in mindering worden gebracht op de jaar afrekening.

Is het mogelijk dit op te nemen in de applicatie, die er overigens fantastisch uitziet!

5 votes
    Vote

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)
    1 comment  ·  Gebouwprofiel menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

Momenteel is er een weinig vraag naar, om deze reden krijgt het idee de status “ter beoordeling”.

Mocht je als mede gebruiker hier ook oren naar hebben, breng dan snel je stem uit!

10. Besparing Zonneboiler in kaart brengen

Naast zonnepanelen hebben wij ook zonneboiler, echter heb ik geen idee hoeveel gas of elektriciteit ik hiermee bespaar. Wel kan ik nu zien in de verbruik grafiek dat als de zon schijnt (via de zonnepanelen opbrengst) en er wordt gedoucht overdag/'s avonds dat er minder gas wordt gebruikt als dat er 's morgen wordt gedoucht. Is het bijvoorbeeld mogelijk dit grafisch ook in kaart te brengen met een extra youless, een extra flow meter in de warmwaterleiding tussen de zonneboiler en de CV ketel en 2 temperatuur sensoren (ingaand en uitgaand zonneboiler)? Q=m x c x deltaT, wat weer kan…

5 votes
    Vote

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)
    0 comments  ·  Energieadvies  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

Mogelijkheden zien wij hier wel in, echter zal het kostenplaatje een overwegende factor spelen bij de monitoring hiervan.

Zoals je zelf aangeeft zijn er inderdaad al flowmeters nodig en onze ervaring leert dat goede flowmeters niet altijd even goedkoop zijn. Daarbij zijn er ook diverse hardware technische aanpassingen nodig in bijvoorbeeld de Youless. Maar ook bestaande zonneboiler circuits. Wij vragen ons hierbij erg af of een gebruiker met een bestaand zonneboiler circuit zonder flowmeters, hier “zomaar” flowmeters in laat plaatsen t.b.v. monitoring.

Om die reden plaatsen wij het idee voorlopig op “ter beoordeling”.

11. nu kan ik een jaar bekijken. Ik zou graag de laatste 12 maanden willen terugkijken.

in april zou ik graag de 12 maanden ervoor willen zien.
    Idealiter ook vandaag de laatste 52 weken ervoor.

5 votes
    Vote

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)
    2 comments  ·  Verbruik menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)
  12. Geselecteerde dag consequent tonen

Na inloggen en na iedere switch tussen Dashboard, Verbruik, Gebouw enz. wordt steeds weer de situatie van 2 dagen terug getoond.

Volgens mij is het veel handiger en duidelijker als, na switchen tussen verschillende pagina's, consequent de eerder geselecteerde dag wordt getoond.

4 votes
    Vote

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)
    0 comments  ·  Algemeen  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

Bedankt voor de input, wellicht kunnen we een dergelijke functie aanbieden in een toekomstige versie van het dashboard.

Mocht je als mede gebruiker hier ook oren naar hebben, breng dan snel je stem uit!

13. Tegel voor verbruik in euro's per dag

Nu is er een tegel voor het stroomverbruik per dag in euro's. En ook een voor het gasverbruik per dag in euro's.
    Kan er ook een tegel toegevoegd worden waar die info wordt gecombineerd, dus met het totale verbruik en teruglevering per dag in euro's?
    Dan kun je in een oogopslag kunt zien of je die dag per saldo moet betalen of geld krijgt voor je energie. De kleurcodes groen-geel-rood in de meter kunnen dan gekoppeld worden aan je voorschot of doelstelling van het voorschot.

4 votes
    Vote

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)
    1 comment  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)
  14. S0 meting ook in widget Actueel Verbuik laten zien

In de widget Actueel Verbuik, ook de S0 meting meenemen om een "real time" in zicht te krijgen in de 3 standen, als een "Actuele meting"

4 votes
    Vote

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)
    0 comments  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)
  15. Verschillende energieleveranciers voor Gas en Elektra

Nu is het slechts mogelijk om één energieleverancier in te vullen zowel voor gas als elektra. Ik stel voor om voor gas en elektra verschillende energieleveranciers te kunnen invullen.

4 votes
    Vote

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)
    0 comments  ·  Gebouwprofiel menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)
  16. Percentage direct verbruikte zonne-energie

Straks, met afschaffen salderen (NL) zal het steeds interessanter worden om zo veel mogelijk opgewekte stroom zelf te gebruiken.

In een Excel houd ik percentage direct verbruikt al bij (met de som '(totaal opgewekt minus teruggeleverd aan het net is direct verbruikt) gedeeld door totaal opgewekt maal honderd is percentage').
    Het is voor de gebruiker van Enelogic wel noodzakelijk dat de Youless met de S0 is aangesloten op een tussenmeter.

4 votes
    Vote

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)
    0 comments  ·  YouLess  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)
  17. optie om animatie van grafiek uit te zetten

Idee: maak het mogelijk om het animeren van de grafiek uit te zetten. Als je lekker vlot tussen dag of week wil switchen en snel wil zien wat de verschillen zijn, moet je eerst wachten op het 'opbouwen' van de grafiek. Voor mij is dit een zinloze feature.
    Dank!

3 votes
    Vote

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)
    0 comments  ·  Verbruik menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)

Goed idee, dit is een mooie functionaliteit om toe te voegen om gebruikers meer controle te geven over het dashboard. Wellicht bieden wij het in de toekomst aan als een van de instellingen in je account.

18. Automatisch optellen verbruik

Wanneer ik het tabje eigenvebruik wk/mnd aanklik zie ik onderaan de staafgrafiek de opmerking totale kosten. Is het ook mogelijk om daar ook het totaal van de week/maand te vermelden? Nu moet ik alle gegevens handmatig optellen.

3 votes
    Vote

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)
    under review  ·  2 comments  ·  Verbruik menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)
  19. Verwachte jaar verbruik per maand in beeld brengen

Enelogic doet een verwachting uitspreken over de te verwachten kosten middels een prognose. “U heeft nu x verbruikt en obv is de prognose dat u uitkomt op y voor het hele jaar. Graag zou ik deze verwachting en prognose in grafiek vorm zien, zodat beter de resultaten af te zetten zijn tov de prognose en opgegeven voorschot.

3 votes
    Vote

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)
    under review  ·  2 comments  ·  Verbruik menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)
  20. Voorschot van €0 mogelijk maken

Ik (en vast met mij steeds meer gebruikers) heb een nul op de meter huis. Ik streef dus met mijn verbruik naar €0. Nu kun je het voorschot en streefbedrag niet naar 0 zetten, 50 is het kleinste bedrag. Dit is niet realistisch (ik krijg elk jaar geld toe van de leverancier omdat ik, na salderen, elektriciteit over hou die zij afnemen van mij en betalen).

3 votes
    Vote

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)
    1 comment  ·  Dashboard menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

We're glad you're here

Signed in as (Sign out)
  • Don't see your idea?