Enelogic.com

• Hot ideas
  • Top ideas
  • New ideas
  • My feedback
  1. Meterstanden tussen de "schuifjes" aflezen.

Onder de verbruikgrafiek zitten "schuifjes" waarmee een deel van de daggrafiek nader kan worden bekeken. In de grafiek zijn duidelijke pieken te zien, bijvoorbeeld van de wasmachine of het douchegebruik.

De knop "meterstanden" daaronder geeft alleen de begin- en eindstand van de TOTALE grafiek. Dus niet van een door de schuifjes gespecificeerd deel daarvan.

Het zou mooi zijn als dat wel zo was. Daarmee valt inzicht te krijgen over het gebruik van een apparaat (wasmachine) of een actie (douchen).

7 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Sign in with: Facebook Google
    Signed in as (Sign out)
    You have left! (?) (thinking…)
    1 comment  ·  Verbruik menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →
  2. Opbrengst zonnepanelen real-time

De Youless geeft de opbrengst van de zonnepanelen elke puls door in huidige watts... ik zie van de panelen in het dashboard alleen het dagelijks verbruik en niet de actuele opbrengst (zoals actueel verbruik wel te zien is). Is dit mogelijk?

13 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    0 comments  ·  YouLess  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →
  3. Eigen stroomtarief invoeren

Momenteel kun je alleen vooringestelde Nederlandse energieproviders gebruiken. Echter, niet iedereen woont in Nederland (bijv. Nederlanders wonen net over de grens omdat de huizen goedkoper zijn, Expats in het buitenland, daadwerkelijk geëmigreerden, enz.). Het moet in principe niet moeilijk zijn om een optie "Anders" of "Zelf bepalen" in te voeren, zodat ik mijn precieze tarief in kan voeren. In mijn geval ist dat een Duits tarief. Helemaal mooi zou daarbij zijn, als je de stroomprijzen op 4 cijfers na de komma zou kunnen invullen.

1 vote
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    0 comments  ·  Gebouwprofiel menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Dit is een goed idee om toe te passen bij internationalisering van het platform.
    Op basis van je locatie moet het mogelijk zijn om je bepaalde leveranciers wel of niet te tonen. Momenteel is deze lijst afhankelijk van onze dienstverlener welke de overstapdienst voor ons voorziet.

Voor nu plaatsen wij het idee ter beoordeling, mocht een dergelijke integratie ook wenselijk zijn voor jou, breng dan snel je stem uit!

4. Besparing Zonneboiler in kaart brengen

Naast zonnepanelen hebben wij ook zonneboiler, echter heb ik geen idee hoeveel gas of elektriciteit ik hiermee bespaar. Wel kan ik nu zien in de verbruik grafiek dat als de zon schijnt (via de zonnepanelen opbrengst) en er wordt gedoucht overdag/'s avonds dat er minder gas wordt gebruikt als dat er 's morgen wordt gedoucht. Is het bijvoorbeeld mogelijk dit grafisch ook in kaart te brengen met een extra youless, een extra flow meter in de warmwaterleiding tussen de zonneboiler en de CV ketel en 2 temperatuur sensoren (ingaand en uitgaand zonneboiler)? Q=m x c x deltaT, wat weer kan…

4 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    0 comments  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →
  5. Bereikbaarheid

Een telefonische helpdesk zou erg prettig zijn.
    Op zijn minst voor betalende premium klanten!

1 vote
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    0 comments  ·  Algemeen  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

We hebben bewust geen telefoonnummer op de website staan. Hebben wij dit wel, zijn we vaker bezig met het verlenen van telefonische ondersteuning dan met het ontwikkelen van het product.

Wel staan wij open voor je idee om het beschikbaar te maken voor onze Premium klanten. Hier is natuurlijk iets voor te zeggen!

6. 6 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    2 comments  ·  Verbruik menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →
  7. widgets gasverbruik op dashboard

Widgets voor gasverbruik,
    Verbruik,
    m^3 per dag,
    m^3 piek,
    m^3 bij xC

2 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    0 comments  ·  Dashboard menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →
  8. welkomsbonus

Veel contracten werken met een welkomsbonus, het zou mooi zijn als ik deze zou kunnen registreren om een juiste voorstelling van de totale kosten te krijgen.

8 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    0 comments  ·  Gebouwprofiel menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Momenteel ben je in het platform vrij om de vaste kosten naar eigen inzage in te vullen. Je kan hierin ook schipperen door de welkomstbonus te delen door het aantal maanden van je contract en dit te verrekenen met de vaste kosten.

Uiteraard zou het een mooie toevoeging zijn in het platform, daarom zetten wij het idee op “Ter beoordeling”. Mocht je interesse hebben, breng dan snel je stem uit.

9. Energie belasting - staffel - boven 10.000kWh geldt een lagere tarief

Nu wordt maar 1 tarief gebruikt. Bij een warmtepomp kom je al gauw boven de 10.000 kWh.

Belasting op elektriciteit in 2019: 0 tot 10.000 kWh = > € 0,09863
    10.000 kWh tot 50.000 kWh = > € 0,05337

1 vote
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
  10. Verbuik tonen van m3 per graaddag

Ik zou een grafiek van het gas verbruik per graaddag wel interessant vinden. Uiteraard is dit allemaal uit te rekenen, maar met de beschikbare gegevens in de verbruiks rapporten is dit volgens mij best snel te realiseren. Deze grafiek zegt in een oogopslag of je verbruik de goede kant op gaat.

19 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    1 comment  ·  Verbruik menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

In het platform is het al enige tijd mogelijk om je gasverbruik in de week/maand/jaar overzichten je verbruik te vergelijken met graaddagen. Voor dagen is dit nog niet mogelijk, maar uiteraard een mooie toevoeging voor het Premium abonnement.

We zetten het idee dan ook op “Ter beoordeling” om meer stemmen te vergaren.

11. Dark mode voor website

's avonds zou ik best een "dark mode" willen hebben voor de website. Dus in plaats van dat alles een wit achtergrond heeft, krijgt het een donker (grijs) achtergrond. Zoals je wel vaker ziet bij apps. Een alternatieve stylesheet die je zelf kan kiezen.

3 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)

Mooi idee, het is wel een trend aan het worden.

Het huidige platform is niet gebouwd met deze optie en dan ook niet eenvoudig te integreren. Wellicht in een toekomstige versie van het platform dat dergelijke opties een onderdeel ervan zijn.

Breng snel je stem uit als je hier meer oren naar hebt!

12. Energie verbruik ophalen via Google Home

HOi,

Is er ook een mogelijkheid om bijv via een Google home je verbruik op te vragen?
    bv
    "okay google, wat is mijn verbruik"

13 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    0 comments  ·  API en derde partijen  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →
  13. Maandoverzicht

Ik vind het dashboard heel leuk, ik zou alleen een ook maandoverzicht willen kunnen zien.

1 vote
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)

De insteek van het huidige dashboard is dat je van de huidige of voorgaande dag direct kan inzien hoe je gepresteerd hebt. In een maand overzicht is dit uiteraard lastiger weer te geven, maar niet onmogelijk.

We plaatsen het idee dan ook “Ter beoordeling”. Heb je hier ook wens naar? Breng dan snel je stem uit.

14. Energieverbruik in megajoule

Het totale energieverbruik zou (ook) moeten worden weergegeven in megajoule (MJ). Nu de warmtepomp volop draait neemt het stroomverbruik toe en gasverbruik af.

Je krijgt vervolgens een 'tik op de vingers' dat het stroomverbruik abnormaal hoog is. Maar eigenlijk ben je best heel duurzaam bezig !?

Daarom graag MJ/graaddag als objectief vergelijk.

1 vote
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    0 comments  ·  Verbruik menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Een integratie van een warmtepomp in het platform is inderdaad een prachtige toevoeging en dient ook zeker plaats te vinden.

Vaak gaat dit samen met het afsluiten van het gas, wellicht zullen beide gelijktijdig toegepast worden.

Of we dan het energieverbruik in MJ zullen weergeven is een tweede. Wellicht is dit dan weer een uitbreiding hierop.

15. Een "deel" knop om bijvoorbeeld per e-mail, whatsapp, telegram, o.i.d. je dag, week, maand of jaarverbuik te kunnen delen met anderen.

In mijn Enelogic account heb ik meerdere vrienden. Bijna dagelijks sturen we elkaar screenshots via Whatsapp om het verbruik en teruglevering met elkaar te delen.

Wat helemaal super zou zijn is een deel (share) knop in je energie overzicht om met een druk op de knop je dag, week, maand of jaar verbruik te kunnen delen met anderen (via whatsapp, e-mail, telegram, Instagram, Facebook, enz)

1 vote
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    0 comments  ·  Verbruik menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Leuk dat jullie zo actief zijn met de verbruiken en het controleren hiervan, het zou dan zeker een mooie toevoeging zijn om dit aan te bieden vanuit het platform zelf.

De mogelijkheid om de grafiek als jpg/pdf te downloaden is al geïntegreerd, maar een leuke uitbreiding kan inderdaad het delen hiervan zijn.

16. Export met graaddagen

Bij exporteren gasverbruik naar een CSV bestand worden de graaddagen niet meegenomen. Dat zou wel makkelijk zijn om zo verbruik en graaddagen te koppelen in Excel. Gegevens worden op de site getoond dus zijn al beschikbaar. Het is dus een kwestie van meenemen in de exportfile.

10 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    0 comments  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →
  17. Ik heb behoefte aan een logboek.

Als ik bijvoorbeeld weinig ben thuis geweest, of een week de was van mijn moeder gedaan heb dan zal dat terug te zien zijn in mijn verbruik. Helaas ben ik na een tijdje vergeten waarom ik ook alweer een piek had. Het zou fijn zijn om notes toe te kunnen voegen en terug te kunnen zien in de verbruiksgrafieken.

14 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    2 comments  ·  Dashboard menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →
  18. Enelogic ook bruikbaar maken voor VVE's (met Warmtepomp voor verwarming)

Wij hebben voor onze VVE (10 app.) een gemeenschappelijke installatie voor verwarmen (lucht-water warmtepomp) en warm water (gas boiler) beide ondersteund door zonnecollectoren met buffertanks. Ons verbruik is nu niet vergelijkbaar met andere appartementen omdat de verbruikscijfers niet naar één appartement terug te rekenen zijn.

1 vote
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    under review  ·  0 comments  ·  Gebouwprofiel menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →
  19. verbruik elektrische auto apart specifiek of verbruik met en zonder auto

Zou je het verbruik van je elektrische auto ook apart kunnen specificeren. Nu lijkt het verbruik heel hoog t.o.v. andere die mogelijk geen elektrische auto hebben.

19 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    4 comments  ·  Dashboard menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Het is inderdaad een mooie toevoeging om bijv. specifiek gebruik uit de grafiek te kunnen filteren. Dit idee heeft dezelfde eigenschappen als bijv. het berekenen van het interne verbruik op het moment dat je de PV installatie via S0 poort uitleest en de slimme meter via de P1 poort. Op deze manier kan het platform je interne verbruik berekenen.

Wellicht kunnen wij dit aanbieden in de toekomst als je de laadpaal via een tussenmeter + Youless uitleest.

20. Terugverdien model voor zonnepanelen en overstap van gas naar electrische verwarming

Je zou de investering van de zonnepanelen kunnen afzetten tegen de besparing zodat je een overzicht krijgt of je de beoogde terugverdientijd gaat halen.
    Voor de gas verbruikers onder. De aankomende energie transitie geeft veel vraagtekens. Zou het een idee zijn om b.v. op basis van de prijstrend van de gasprijzen (oplopend) en het verbruik van vervangende electrische appartuur (met gelijkwaardige warmte opbrengst, verwarming of kooktoetsel) een model te maken waarbij je inzicht krijgt wanneer de overstap rendabel wordt. Zitten natuurlijk wel veel variabelen in.

7 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    0 comments  ·  Energieadvies  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Het zou een mooie toevoeging zijn aan het dashboard om je terugverdientijd in te zien, hier zijn we het in ieder geval mee eens.

Het idee om de overstap van gas naar elektrisch in kaart te brengen, neemt inderdaad veel variabelen met zich mee. Zoals bijv.: aantal m2’s van de woning, wat is de maximale investering die je wenst te doen etc. Hierdoor zal het lastig zijn om hier een passend model voor te maken.

Wellicht dat we het gas → elektrisch blokje niet direct implementeren, maar het inzicht krijgen in de prestaties van je zonnepanelen en de terugverdientijd klinkt ons zeker interessant in de oren!

Mocht je als medegebruiker hier oren naar hebben of een andere mening? Breng dan snel je stem uit!

• Don't see your idea?

Feedback and Knowledge Base