Enelogic.com

• Hot ideas
  • Top ideas
  • New ideas
  • My feedback
  1. Blokje met actuele meterstanden en verbruiken voor elektra en gas

Ik zou graag een nieuw blokje zien dat de actuele meterstanden weergeeft

132 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Sign in with: Facebook Google
    Signed in as (Sign out)
    You have left! (?) (thinking…)
    6 comments  ·  Dashboard menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Voorlopig plaatsen wij deze ter beoordeling.
    Het is een mooie toevoeging voor een nieuwere versie van het dashboard.

Mocht je als mede gebruiker hier oren naar hebben, breng dan snel je stem uit!

2. CURL API support

PVOUTPUT biedt op een zeer simpele manier import en export aan via CURL met API support. Als binnen Enelogic de export op deze wijze wordt ondersteund ben ik bereid hier voor een premium support af te sluiten en een P1 poort lezer te kopen. Velen zullen mij denk ik volgen.

99 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    4 comments  ·  API en derde partijen  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Bedankt voor het plaatsen van dit idee Harry. We zetten dit idee nu op “Ter beoordeling” zodat andere gebruikers hun stem kunnen uitbrengen en reacties kunnen plaatsen.

Onze huidige API (docs.enelogic.apiary.io) legt een basis, maar deze verandert nog regelmatig. We zullen eerst naar een API versie beheer systeem (enz. enz.) moeten voor we dit grootschaliger kunnen (en willen) aanbieden.

Als we de API herzien zullen we dit idee sowieso meenemen in onze overwegingen. We roepen gebruikers daarom op om hun stem te plaatsen en een reacties te noteren.

3. Vergelijk verbruik (kWh en m3) in plaats van kosten (€) met vrienden

Op dit moment kan ik alleen verbruik in euro's met vrienden vergelijken. Ik zou het leuk vinden om dit ook in m3 en kWh te zien, temeer omdat de kosten niet alleen afhankelijk zijn van verbruik, maar ook van energieleverancier.

Wellicht zijn er wat issues met privacy, maar als je het verbruik over een maand neemt en klanten expliciet toestemming geven om dit met vrienden te delen denk ik dat er weinig aan de hand is.

73 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    5 comments  ·  Dashboard menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Momenteel plaatsen we deze naar “ter beoordeling”.

Er lijkt genoeg animo voor te zijn, echter dienen we even te bekijken hoe dit in het vat gegoten kan worden. (zoals je aangeeft met privacy etc.)

Tevens dient er ook rekening gehouden te worden met het profiel van de gebouwen, een villa zal niet het zelfde scoren als een rijtjeshuis of hoekwoning.

4. Tools voor analyse van nachtverbruik op apparaatniveau, 50 tinten blauw.

Het zal per huishouden of bedrijf verschillen, maar veel dagen zijn vergelijkbaar qua patroon. Met name de patronen gedurende de nacht zijn (bij mij) in ieder geval bijna altijd hetzelfde. Het structureel verlagen van je nachtverbruik levert geld op (telt vaak ook overdag door). Maar hoe is dit nachtverbruik precies opgebouwd? het zijn vaak maar een paar apparaten: ventilatie, cv, koelkast, koel-vries combi, wat spul op standby (sorry). Met name de koelingen die af en toe aanslaan maken het ontleden lastig. Het zou denk ik veel toevoegen als er een mogelijkheid bestaat om de "het blauwe vlak" onder te verdelen…

6 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    1 comment  ·  Energieadvies  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Dit is een interessant topic, het detecteren van apparaten is helaas niet het meest gemakkelijke ter wereld.

Momenteel ligt onze focus ergens anders, maar wellicht bieden we een dergelijke functie in een toekomstige versie.

5. Live uitlezer - meterstanden "bufferen" als er even geen internet is

Als jullie in de toekomst een revisie van de P1 uitlezer in de planning hebben. Wellicht overwegen om een interne data buffer van 1 dag of 1 week te maken.

In het geval van uitval van internet of een slechte draadloze verbinding kan hiermee verlies van data worden voorkomen zodat er geen gaten in de logging zitten.

Vandaag had ik ondanks dat ik gewoon internet had ineens een gat van 1 uur.

33 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    5 comments  ·  YouLess  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Dit zou inderdaad een mooie verbetering zijn van het dashboard.

Zoals Said aangeeft dienen wij hier nog wel op in te haken. Dit is helaas makkelijker gezegd dan gedaan.

Momenteel ligt onze focus even ergens anders, maar wellicht een mooie uitbreiding voor de toekomst.

6. Vriendenblokje - Vrienden vinden bij jou in de buurt door jezelf bekend te maken

Toevoegen van de optie om (bijvoorbeeld op postcode) toestemming te verlenen om als vriend gevonden te kunnen worden.

Toelichting:
    Nu kunnen alleen vrienden vriend worden als ze van elkaar weten dat ze Enelogic gebruiken en dus: Elkaar kennen. Wellicht zijn er in jouw buurt meerdere potentiële vrienden. Echter je weet niet dat ze Enelogic gebruiker zijn. Privacy belemmert een derde (Enelogic in dit geval) deze mensen te koppelen/cq op elkaar te wijzen.

Als je nu zelf toestemming geeft dat je best vriend wilt zijn kan een ander je vinden. Als dan bv de postcode en het woningtype (als voorbeeld) klopt…

41 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    6 comments  ·  Dashboard menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Bedankt voor je idee van bijna 1 jaar geleden Ilse. Voor de volledigheid, dit idee is nog niet uitgevoerd. We zetten dit idee nu op “Ter Beoordeeling” zodat iedereen zijn reactie kan geven. We kijken uit naar jullie reacties.

7. Instelmogelijkheid scherm "Verbruik" bij opstarten App ipv "Dashboard"

Optie toevoegen om bij het inloggen direct naar de Verbruiksessie te gaan in plaats van naar het Dashboard

11 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    1 comment  ·  Algemeen  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →
  8. Netatmo weerstation koppeling

Wellicht is het mogelijk om een koppeling te maken met de Netatmo weerstation zodat je je eigen weer gegevens in je dashboard krijgt te zien.

49 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    1 comment  ·  API en derde partijen  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Aangezien dit idee meerdere votes heeft laten we hem voorlopig op ter beoordeling staan.

Wellicht kan dit een mooie koppeling worden in de toekomst. Voorlopig ligt onze focus op een fantastisch dashboard.

Wens je ook een Netatmo weerstation koppeling? Breng dan je stem uit.

9. Domoticz koppeling

Ik gebruik ook Domoticz voor het uitlezen van data middels P1.
    Het zou mooi zijn als ik deze Live-data via Domoticz kan syncen met Enelogic.

91 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    5 comments  ·  API en derde partijen  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →
  10. Actuele verbruiksgrafiek voor gas

Voor elektra wordt het live verbruik weergeven, ik zou dit ook graag willen zien voor mijn gasmeter. Bijvoorbeeld als een blokje op het Dashboard. In het geval een gebruiker een (D)SMR 5.0 gasmeter heeft of in geval deze wordt uitgelezen via het spiegeltje op de gasmeter kan het live verbruik interessant zijn.

34 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    3 comments  ·  YouLess  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →
  11. Totalen voor de "Eigen verbruik" lijn weergeven

Bij de "Eigen verbruik" lijn zou ik graag het maand en jaartotaal willen zien.

18 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    0 comments  ·  Verbruik menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →
  12. Staafdiagram met de kosten per dag, week, maand en jaar.

Ik zou graag een blokje willen waarin in een staaf diagram met 4 kolommen de totale kosten realtime worden weergegeven per dag, week, maand en jaar.(en daarboven de waarde) En evt. de kolomen gesplitst in gas/electra. Mooiste zou zijn als je kunt kiezen tussen kosten en kW c.q. m³. Dab heb je alle kosten in één oogopslag !

16 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    1 comment  ·  Dashboard menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Mooie extensie van het huidige dashboard, om deze reden plaatsen we hem naar “Ter beoordeling”.

Het stukje realtime zal lastig worden bij het alleen uitlezen van de slimme meter (zonder live uitlezer)

13. Totaal aantal graaddagen ook toevoegen aan grafieken

Toevoegen van totaal aantal graaddagen per dag/week/maand in het verbruiksoverzicht.

15 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    0 comments  ·  Verbruik menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Voorlopig plaatsen we deze ter beoordeling.

Wellicht bieden we een uitgebreidere functie
    aan in een toekomstige versie.

14. API voor zelf uploaden data naar Enelogic

Ik lees nu zelf de P1 uit naar mijn PI (Domoticz). Zo graag deze data kunnen uploaden als live data naar Enelogic. Lijkt me toch een simpele aanpassing om een API beschikbaar te maken waarmee je data kan sturen naar Enelogic?

36 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    2 comments  ·  API en derde partijen  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Bedankt voor je idee Michel! Voor zakelijke klanten (voornamelijk grootverbruikmeters) bieden we dit nu aan voor 10 euro / meter / maand.

We hebben nog geen plannen om dit ook openbaar aan te gaan bieden, tenzij we hier een abonnement voor kunnen vragen.

Ik zet het idee daarom even “Ter beoordeling” en we kijken uit naar aanvullende ideeën, vooral hoeveel we zouden mogen vragen voor zo’n functie!

15. Gas verbruik ook in 3 cijfers achter de komma voor dag- en maandwaarden

De meterstanden van mijn gasmeter worden voor de dag- en maandwaarden doorgestuurd zonder decimale getallen, dit is een bekend probleem, zie ook https://enelogic.uservoice.com/knowledgebase/articles/386604-afgerond-verbruik-zonder-decimale-getallen hierover.

De uurwaarden worden echter wel doorgestuurd met decimale getallen. Daarom stel ik voor dat Enelogic deze waarden gaat gebruiken om dag- en maandwaarden te genereren.

5 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    1 comment  ·  Verbruik menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Bedankt voor het idee Guido, ze zetten dit idee nu op “Ter beoordeling” zodat andere gebruikers hun stem kunnen uitbrengen en reacties kunnen plaatsen.
    We hadden gehoopt dat de netbeheerders een verbetering gingen doorvoeren hiervoor (dus dat dag- en maandwaarden al automatisch met decimale getallen doorkomen), maar dat staat (blijkbaar) nog niet op de planning.

16. Overzicht gemiddeld energieverbruik per apparaat

Ondanks dat ik persoonlijk geen energiemeters per apparaat heb, ben ik wel erg benieuwd naar een geconsolideerd beeld van gezinnen die dat wel hebben. Welke apparaten verbruiken gemiddeld het meest en welke niet. Dit zou al een mooi startpunt zijn voor besparingen of tot het aanleggen van energiemeters per apparaat.

6 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    1 comment  ·  Energieadvies  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Bedankt voor je idee Wouter, het hebben van zo’n overzicht zou misschien mooi zijn voor een energieadvies inderdaad.

Ik heb dit idee daarom aan de categorie “Energieadvies” toegevoegd en zet dit idee op “Ter beoordeling”.

We kijken uit naar meer feedback hierover!

17. SMA (omvormer zonnepanelen) koppeling

L.s. Is het mogelijk dat de slimme meter communiceert met mijn SMA Sunny boy 2000HF PV-Omvormer en zodoende mij meer duidelijkheid verschaft over wat ik gebruik afneem en teruglever? Hopende op een spoedig antwoord, Henk Kooy

48 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    1 comment  ·  API en derde partijen  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Het koppelen met SMA omvormers staat nog niet op onze korte termijn planning, daarom laat ik dit idee staan op de status “Ter beoordeling”.

Heb je aanvullende feedback? Reageer dan hieronder!

18. Apple iOS app

Een app voor Apple apparatuur.

Op zoek naar het idee voor een Enelogic Android app? Ga dan naar:
    https://enelogic.uservoice.com/forums/256893-enelogic-com/suggestions/6310665-android-app

Op zoek naar het idee voor een Enelogic Windows phone app? Ga dan naar:
    https://enelogic.uservoice.com/forums/256893-enelogic-com/suggestions/6316090-windows-phone-app

Aanvullende ideeen:
    Een widget in het Berichtencentrum van mijn iPhone/iPad met het live energieverbruik. Zo kan ik met een simpele veeg over het scherm altijd mijn actuele verbruik zien.

708 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    32 comments  ·  Algemeen  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Wil je de mobiele weergave op kunnen starten als een app? Bekijk dan ons blogbericht hierover: https://enelogic.com/nl/blog/slimme-meter-app.

Het maken van een app staat nog niet op onze korte termijn planning. Ik kan echter wel verklappen, dat we aan het kijken zijn, hoe we dit technisch gezien het beste kunnen implementeren. We hebben geen team van tientallen developers, dus we moeten creatief zijn! Daarom laat ik dit idee staan op de status “Ter beoordeling”.

19. Gasverbruik per graaddag in de grafieken

Grafiek van gasverbruik gedeeld door graaddagen lijkt mij een goede toevoeging. Op deze wijze kun je zien hoe constant je gasverbruik is per graaddag.

80 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    11 comments  ·  Verbruik menu  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Een geweldig plan, in het platform voor Energiemanagers is dit ondertussen geïmplementeerd.

We gaan nu feedback verzamelen voor we dit ook in het standaard platform zetten, we kijken uit naar jullie feedback!

20. Android app

Ik zou graag een Enelogic Android app in de Google Playstore willen hebben!

Op zoek naar het idee voor een Enelogic Apple iOS app? Ga dan naar:
    https://enelogic.uservoice.com/forums/256893-enelogic-com/suggestions/6314941-apple-ios-app

Op zoek naar het idee voor een Enelogic Windows phone app? Ga dan naar:
    https://enelogic.uservoice.com/forums/256893-enelogic-com/suggestions/6316090-windows-phone-app

568 votes
    Vote
    Sign in
    (thinking…)
    Signed in as (Sign out)
    25 comments  ·  Algemeen  ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →

Wil je de mobiele weergave op kunnen starten als een app? Bekijk dan ons blogbericht hierover: https://enelogic.com/nl/blog/slimme-meter-app.

Het maken van een app staat nog niet op onze korte termijn planning. Ik kan echter wel verklappen, dat we aan het kijken zijn, hoe we dit technisch gezien het beste kunnen implementeren. We hebben geen team van tientallen developers, dus we moeten creatief zijn! Daarom laat ik dit idee staan op de status “Ter beoordeling”.

• Don't see your idea?

Feedback and Knowledge Base