Heb je ideeën hoe wij Enelogic kunnen verbeteren?

Omnik koppeling

Graag zou ik mijn Omnik omvormer willen koppelen aan Enelogic.

Toelichting:
De omvormer van mijn zonnepanelen geeft statusinformatie via internet door aan de leverancier van de omvormer (Omnik). Via het zgn Omnik-portal is die informatie weer beschikbaar, bijvoorbeeld geleverd vermogen met een tijdsresolutie van 5 minuten. Ik zou Enelogic voor genoemd doel graag toestemming geven die informatie uit te lezen.

45 votes
Vote
Sign in
(thinking…)
Sign in with: facebook google
Signed in as (Sign out)
You have left! (?) (thinking…)
A. Hartoog shared this idea  ·   ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →
under review  ·  AdminTeam Enelogic (Support, Enelogic) responded  · 

Weer even een update van onze kant.

Stel je voor, we zouden een koppeling hebben met PVOutput, zou je dan je Omnik omvormer willen (en kunnen) koppelen met PVOutput en daarna weer koppelen aan ons platform?

Of zou je liever een rechtstreekse koppeling zien voor het uitlezen van Omnik omvormers? 1 koppeling met PVOutput is voor ons uiteraard eenvoudiger te realiseren dan vele koppelingen met alle verschillende omvormers.

Alvast bedankt voor jullie feedback.

8 comments

Sign in
(thinking…)
Sign in with: facebook google
Signed in as (Sign out)
Submitting...
  • Kees commented  ·   ·  Flag as inappropriate

Als PVoutput gebruiker met een omnik draag ik graag een steentje bij:

Ja, liever een koppeling vanuit de PVoutput, maar vooral omdat je dan meer gebruikers met omvormers 'ontsluit' (*)

echter, de Omnik koppeling met PVoutput is niet eenvoudig.
    1.de makkelijkste is met een Synology NAS en een simpel scriptje die data uit de omvormer naar de pvoutput doorzet.
    2.Moeilijker is een script op een rasberry pi met domoticz in te stellen door vele regels text, met kans op fouten en afhaken van de poging de upload te realiseren.
    3. tussen meter met S0 installeren (tweede youless)
    4.forward in de Omik omvormer instellen naar enelogic?.

Op basis van (1) en deze eenvoud, denk ik dat de grootste kracht kan liggen in de optie om voor alle PV gebruikers een Rasberry Pi te adviseren of een bestaande youless met enelogic koppeling een soort "softwareflash" te creëren, zodat een eenvoudige 'hufterproof' intrawebsite ontstaat. waar je dan de IP van de PV(intra)website van je eigen omvormer kan invullen. Zodat gegevens lokaal worden verzameld/uitgelezen en dan worden doorgezet naar de Enelogic omgeving. De kracht van Enelogic zal dan bliven de grafieken en koppelingen met data van vrienden en buurt/streekgenoten. En het ontsluiten van vele huishoudens met zonnepanelen die nu alleen via intra net websites van omvormer leveranciers gebrekkige grafiekjes met slechte engelse vertaal texten beschikken.

Ik denk dat 3 een te moeizame (meterkast open) en ook wel dure (twee youlessen+s0meter) optie is.

* Met PVOutput heb ik ervaren dat vergelijken met 'peers' de meeste "power" geeft aan inzicht van je verbruik en het proberen te besparen op je verbruik. Mindergas heeft hetzelfde bezuinigende effect voor gasverbuik per graaddag.

Kortom: Ja, PV omvormers ontsluiten naar de Enelogic site en app lijkt mij een pre, want het vergelijken van Gasverbruik, Electra piek, Sluimerverbruik en Maand&Jaar verbruik en Actual PV opbrengst vergelijk met "peers" (peers: vrienden/zelfde type woning/zelfde regio/zelfde postcode) maakt het een sprong voorwaards.

PS, Data verbruikt/upload naar Enelogic (bijv. per 10 sec -electra en per minuut -gas) neemt toe, derhalve maandelijkse fee (2,-- i.o.d.) logisch.

• Ilse Smit commented  ·   ·  Flag as inappropriate

Ik vind dit een lastige vraag. Er worden een aantal omwegen geïntroduceert en ik vraag me af of dit wel de juiste weg is.

Bij de gebruiker wordt de "last" gelegd om zich aan te melden bij PVOutput.org en ook nog te zorgen dat zijn data via een key bij PVoutput. org komt. Niet iedere gebruiker is in staat dit even te "regelen". Het is een ietwat complexe materie.

Enelogic belast zich met uitlezen van pvoutput.org en verwerking van deze data

Een mijns inziens betere optie is:

Plaatsing van een DIN S0 meter in de stroomkring van de PV installatie en de pulsen van die meter uit te laten lezen door het Enelogic "kastje".

Het voordeel hiervan is dat de pulsgever onafhankelijk is van de geplaatste inverter (omnik/SMA etc). Enelogic kan direct de pulsen uitlezen en doorsturen naar hun eigen servers.

Nadeel: De gebruiker moet kosten maken: Installatie en aanschaf DIN S0 meter en een nieuw Enelogic kastje aanschaffen (dat Enelogic natuurlijk nog even moet ontwikkelen om de pulsen te kunnen inlezen). Toch moet dit denk ik voor minder dan € 100 kunnen aan materiaal.

In de door mij geschetste situatie is er een 1 op 1 relatie tussen Enelogic en de opgewekte kWh's. Ik ben bereid hiervoor te investeren omdat er dan garantie ontstaat op zekere verwerking van de gegevens.

Een voorbeeld is hier: http://www.jsunnyreports.com/index.php/configuration/inverters/14-mkarduinologger/

• A. Hartoog commented  ·   ·  Flag as inappropriate

Ja, in principe wel. Ik kende PVOutput.org niet, maar heb er nu eens naar gekeken, en het ziet er goed uit. Veel mogelijkheden. En ook de optie om historische gegevens te uploaden. Dus ja, als Enelogic daar een koppeling mee zou hebben, dan zou ik die zeker gebruiken.
    Fijn dat mijn ruim twee jaar oude suggestie weer wordt opgepikt.

• Robèrt commented  ·   ·  Flag as inappropriate

Er zijn ook kaartjes beschikbaar voor je omnik die registreren naar PVoutput.org, dat is een veel breder gedragen platform

• Mischa commented  ·   ·  Flag as inappropriate

Mee eens. Omink Portal zou mooi zijn als die (bij voorkeur automatisch) ingelezen kan worden hier.

• Anonymous commented  ·   ·  Flag as inappropriate

Dat zou een ideale combinatie zijn. Nu zie ik alleen de teruglevering. Dan meet je niet je verbruik op dat moment. Met de waarden van de omvormer zou je je verbruik ook overdag kunnen zien.

Helemaal ideaal zou dan zijn als je verbruik in een aparte grafiek zou kunnen zetten.

• Leo Plugge commented  ·   ·  Flag as inappropriate

Graag, maar dan niet alleen de Omnik omvormer. Ik heb een SMA. Vermoed dat het lastig wordt om daar een standaard in te krijgen.

Feedback and Knowledge Base