Heb je ideeën hoe wij Enelogic kunnen verbeteren?

136 votes
Vote
Sign in
(thinking…)
Sign in with: facebook google
Signed in as (Sign out)
You have left! (?) (thinking…)
Edwin Brugman shared this idea  ·   ·  Flag idea as inappropriate…  ·  Admin →
under review  ·  AdminTeam Enelogic (Support, Enelogic) responded  · 

Weer even een update van onze kant.

Stel je voor, we zouden een koppeling hebben met PVOutput, zou je dan je SolarEdge omvormer willen (en kunnen) koppelen met PVOutput en daarna weer koppelen aan ons platform?

Of zou je liever een rechtstreekse koppeling zien voor het uitlezen van SolarEdge omvormers? 1 koppeling met PVOutput is voor ons uiteraard eenvoudiger te realiseren dan vele koppelingen met alle verschillende omvormers.

Alvast bedankt voor jullie feedback.

18 comments

Sign in
(thinking…)
Sign in with: facebook google
Signed in as (Sign out)
Submitting...
  • Robin Harmsen commented  ·   ·  Flag as inappropriate

Zou heel mooi zijn als data vanuit of SolarEdge of vanuit PVOutput kan komen.
    Hier hangt ook een SE omvormer, data gaat al direct naar PVOutput

• Joop commented  ·   ·  Flag as inappropriate

Een rechtstreekse koppeling met SolarEdge is beter (want dan koppel je met de bron). Maar als een koppeling met PVOuput eerder te realiseren is... dan is dat een waardig alternatief.

De API's liggen er. Het is heel eenvoudig om dan die data in Enelogic te krijgen.

• Said commented  ·   ·  Flag as inappropriate

Graag een update vanuit Enelogic.

Sinds kort ben ik eigenaar van een PV-systeem met SolarEdge (SE) omvormer.
    Ik zou in eerste instantie graag een rechtstreekse koppeling zien met SE. Dit zou mijn inziens ook makkelijk realiseerbaar moeten zijn. Het enige wat hiervoor nodig is, is om de bestaande API van de omvormer in te lezen samen met de gebruikers-ID. Iedere systeemeigenaar kan dit of zelf vinden op het admin tab of navragen bij zijn leverancier. Hiervoor kan je de leverancier vragen om volledige toegang (account admin).Op dezelfde wijze wordt ook de data ingelezen op pvoutput.org waar je maar 2 velden in hoeft te vullen om de data vanuit de omvormer op te halen.

Er geld voor SE wel een maximum van 300 requests per dag dus als je 2 energiemanagers gebruikt, niet meer dan per 15 minuten opvragen. Op pvoutput kan het per 5 minuten maar dan zit je al op 12x24=288 requests per dag.

Zie ook:
    https://www.solaredge.com/sites/default/files/se_monitoring_api.pdf

Gelet op het maximum aantal requests vanuit SE is op de lange termijn ook een koppeling met pvoutput wenselijk. Ook daarbij is het eigenlijk heel makkelijk want je hoeft alleen de API van pvoutput in te lezen samen met het system-ID.

• O. Tomson commented  ·   ·  Flag as inappropriate

ik zou graag die koppeling met SolarEdge willen hebben, dan heb je immers echt de complete set met data in een interface.,
    Tja en dan die keuze...ik zou in praktische zin gaan voor koppelen met PVOutput. Het lijkt mij vragen om problemen als je rechtstreeks aan iedere omvormer zou willen koppelen, je komt dan zeker situaties tegen die niet of niet lekker gaan. Beter generiek lijkt mij.
    Maar uiteindelijk gaat het mij er om dat die data in beeld komen, linksom of rechtsom.

• Arnie commented  ·   ·  Flag as inappropriate

Voor mij graag een koppeling direct aan SolarEdge zonder tussenstation. Ik stel me voor dat ik dan in het Enelogic dasboard productie, verbruik en teruglevering kan zien op ieder moment.

• Robèrt commented  ·   ·  Flag as inappropriate

Bij voorkeur koppeling met PVoutput,, je kunt moeilijk ieder type omvormer ondersteunen, maar bijna allemaal ondersteunen ze pvoutput.org...

• AdminTeam Enelogic (Support, Enelogic) commented  ·   ·  Flag as inappropriate

Bedankt voor jullie reacties!

@Peter, duidelijk verhaal, je stem staat genoteerd.
    @Roel, via deze oplossing kan je alles op het platform zien en heb je dus niet meerdere applicaties nodig. Daarnaast combineren we ook de gegevens van je zonnepanelen en slimme meter, zodat we je werkelijke interne verbruik kunnen uitrekenen.
    @Roger, bedankt, je stem staat genoteerd.
    @Anoniem, bedankt alles in 1 dashboard is uiteraard ons doel!

• Anonymous commented  ·   ·  Flag as inappropriate

Geen idee wat dat technisch inhoudt. De Solaredge-info gaat via mijn modem; de Enelogic (slimme meter) ook. Hoe dit technisch te koppelen valt weet ik dus niet maar een enkel dashboard/verbruiksoverzicht zou mooi zijn. Het Solaredge dashboard heeft overigens geen continue-functie en moet steeds handmatig ververst worden.

• Roel Eggels commented  ·   ·  Flag as inappropriate

Misschien een rare vraag...
    Ik heb nu een P1 aan de slimme meter hangen, zodat ik deze kan uitlezen via slimmemeter-portal, en via de de website van solaredge kan ik de panelen life zien.
    Wat is extra / verschil met het product wat jullie nu voorstellen ?

Met vriendelijke groet,
    Roel Eggels

• Peter commented  ·   ·  Flag as inappropriate

Ik zou het ook wel willen! Solaredge stelt het gratis beschikbaar, maar ik zou wel overstappen op het betaalde pakket van 19 euro als ik ook de Solaredge kan koppelen.

• AdminTeam Enelogic (Support, Enelogic) commented  ·   ·  Flag as inappropriate

Bedankt voor je reactie Guus, we gaan in het voorjaar onze zonnepaneel opties weer bekijken.
    Wel nog een aanvullende vraag:
    Zou je hier (extra) voor willen betalen, bijvoorbeeld een data abonnement van € 10,- per jaar? Welke functies zou je dan minimaal willen hebben?
    Alvast bedankt!

• Guus Lamers commented  ·   ·  Flag as inappropriate

Ik heb een piekvermogen van 9 kW via mijn SolarEdge omvormer. Zou wel héél mooi zijn als ik dat ook kan zien!

• Ruben commented  ·   ·  Flag as inappropriate

Om een grotere groep zonnepanelenbezitters tegemoet te komen is het verstandiger om een koppeling met PVoutput.org te realiseren. Je kunt je SolarEdge en vele andere omvormers namelijk al koppelen met PVoutput.org. Dan hoeft enelogic zich slechts op één koppeling te focussen en heeft PVoutput het 'gedoe' met wijzigende API's van omvormer-boeren.

Feedback and Knowledge Base